Bono_R Bono_R skrev:
Hur blev det med totalytor, är det så att det är max 40 kvm alltså attefallshuset 30 kvm och max friggebod då 10 kvm
/B
Detta undrar jag också. Hade varit fint med en länk till ursprungskällan. Har försökt googla men inte hittat något som är aktuellt och relevant

Det skall inte påverka friggebod, utan 15kvm+30kvm attefall, dock max 40kvm. Dvs med 30kvm attefall så får du inte gjort 15kvm attefall på huset innan (som jag gjort redan).

• Gilla
gimmok
  • Laddar…
Gizmokvack Gizmokvack skrev:
Du får helt enkelt bygga neråt istället... Entréplan, hiss och tre våningar under mark.
Det är inte tillåtet.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det är inte tillåtet.
Jaså? Det finns ju kommersiella Attefallshus som byggs nedåt i suterräng.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jaså? Det finns ju kommersiella Attefallshus som byggs nedåt i suterräng.
Inte enligt samtal med min kommun men de kan ju ha fel, det har de haft förr.

L lizaliza skrev:
Jag är tämligen säker på att man får bygga källare på Attefallshus. [länk]
Verkar så.

Inte enligt samtal med min kommun men de kan ju ha fel, det har de haft förr.
Jo tack, det har de allt som oftast enligt min mening. Man måste alltid dubbelkolla allt de säger och även överklaga beslut ibland. Jag är allt som oftast på kollisionskurs med kommunen i olika frågor, eftersom jag kollar fakta...

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Verkar så.
Attefalshus får bara vara 4.5 meter från konstruktionens botten till nock. Så göra en källare hjälper inte så mycket. Man kan pressa in två våningar över mark rätt lätt om man är lite kreativ... Blir inte riktig full standard höjd, man får kanske klara sig med 2.1 eller kanske 2.2, så bygga under mark hjälper inte speciellt mycket, om möjligen förutom att man får ett hus som ser mindre ut.

M matsv201 skrev:
Attefalshus får bara vara 4.5 meter från konstruktionens botten till nock. Så göra en källare hjälper inte så mycket. Man kan pressa in två våningar över mark rätt lätt om man är lite kreativ... Blir inte riktig full standard höjd, man får kanske klara sig med 2.1 eller kanske 2.2, så bygga under mark hjälper inte speciellt mycket, om möjligen förutom att man får ett hus som ser mindre ut.
Det du skriver stämmer inte. Den tillåtna höjden från (medel)mark(nivå) till nock är 4,0 meter. Det har inget med konstruktionens totala höjd att göra. Mig veterligen finns det inget som hindrar att man gör ett attefallshus med källare eller i suterräng, mer än att det kan bli klurigt med just medelmarknivån.

Skärmdump av Boverkets webbsida med text om att högsta höjden för ett attefallshus är 4,0 meter från mark till nock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det kommer till attefallstillbyggnaden om 15 kvadratmeter så har boverket angivit detta som 15 kvm bruttoarea, vilket räknas i alla plan. För de allra flesta andra byggrätter (inkl attefallshuset) står ytor i byggnadsarea, vilket är projektionen på marken och bara räknas en gång. Så på en attefallstillbyggnad kan det vara en begränsning att man inte kan göra en källare, om man inte väljer att dela upp byggrätten så att man bygger 7,5 kvm ovan mark och 7,5 under mark. Men det gick ju rykten i denna tråd om att man skulle byta ut BTA mot BYA istället, det hade varit mycket välkommet.

pacman42 pacman42 skrev:
Det skall inte påverka friggebod, utan 15kvm+30kvm attefall, dock max 40kvm. Dvs med 30kvm attefall så får du inte gjort 15kvm attefall på huset innan (som jag gjort redan).
Om man läser i texten från urklippet från Boverket i inlägg #25, där står "förutom friggebod 15 kvm" men jag får väl vänta och se vad som skrivs på Boverket när beslutet kommer på 30 kvm för det kanske bara är att "jag tolkar skriften felaktigt" men då är jag ju inte ensam :oops:
/B.

Min skärmdump var alltså från dagens regler, jag har ingen aning om vad de nya kommer att säga. Har inte hittat någon bra källa på vad de innehåller

S
Klaugust Klaugust skrev:
Den tillåtna höjden från (medel)mark(nivå) till nock är 4,0 meter.
Förlåt en okunnig fråga, men om du gräver ut för en källare sänker du väl marknivån med motsvarande? Gräver du ut X m djupt på 25 kvm för en finfin källare och har sedan 4 m från ursprunglig marknivå till nock, blir väl byggnaden egentligen 4 + X m från ny medelmarknivå (under källargolvet) till nock? (Och så kanske det krävs bygglov för förändring av marknivån.)

S fiar4387 skrev:
Förlåt en okunnig fråga, men om du gräver ut för en källare sänker du väl marknivån med motsvarande? Gräver du ut X m djupt på 25 kvm för en finfin källare och har sedan 4 m från ursprunglig marknivå till nock, blir väl byggnaden egentligen 4 + X m från ny medelmarknivå (under källargolvet) till nock? (Och så kanske det krävs bygglov för förändring av marknivån.)
Nja Om du gräver ur runt huset utan att fylla igen när du gjort källaren så blir det så och då behöver man oftast marklov.. Men det är bara att återställa marken utanför källaren till normal nivå, då räknas inte det som finns under marknivå. så det är bara bygga 3-4 våningar ner...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Man kan se det i termer av exponerad fasadyta när huset är färdigt. Det är marknivån när huset är färdigt som räknas. Så man kan till och med slänta marken upp på attefallshusets väggar för att fuska till sig en mer fördelaktig medelmarknivå (mindre exponerad fasad ovan mark)

Edit, se länk
https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/byggnadshojd.html

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.