MathiasS MathiasS skrev:
...men hur skulle det egentligen har gjorts? Även om jag har lite svårt att hitta en annan förklaring till problemet här så är det ju ingen isolering mellan rören och kaklet och inomhusluften. Att det skulle vara 20 grader på ena sidan kaklet och mminusgrader på andra sidan har jag lite svårt att acceptera. Det skulle betyda att det hela tiden kondenserar vatten mot kaklet osv... dessutom har det väl inte varit -11 i många dagar?
Tacksam för din input @cpalm men undrar också hur rören skulle ha dragits istället? Kanske skulle man valt utanpåliggande rör i badrum i källare? Det har bara varit så här kallt 2-3 dagar vad jag kan minnas @MathiasS och när vi känner på de väggar nere som inte har påbyggnad så känns det osannolikt att det skulle frysa så pass. Men OM, vad sjutton gör man då, river upp alltihop för att det ska funka framöver?
 
...antingen får du ju dra rören invändigt eller ha mer isolering utvändigt. Det senare borde ju gå att fixa även nu i efterhand.

Är det omöjligt att det är något filter i kran och dushblandare som blivit igensatt? Låter lite långsökt men ändå...

Har det faktiskt frusit skulle jag ju också vara lite oroad över en kommande vattenskada....
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
E Em’s hus skrev:
Nej så jag förstår ju nu att rören borde legat lägre.
Har du någon isolering mot ytterväggen, mellan plåtreglarna, eller cirkulerar luften fritt där?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har du någon isolering mot ytterväggen, mellan plåtreglarna, eller cirkulerar luften fritt där?
Nej ingen isolering emellan och jag hoppas att vi fick rätt råd att det inte ska användas mot yttervägg i källarvåning. Har riktigt bra isolering utifrån också, men som sagt bara under marknivå.
 
C
E Em’s hus skrev:
Tacksam för din input @cpalm men undrar också hur rören skulle ha dragits istället?
Det är ju bra att det bara är luftspalt och inte isolerat utanpå rören. Utanpåliggande hade varit ett alternativ, men tja, något är ju fel i denna ekvation. Det kan inte både vara frostfritt och frysa på en och samma gång.

Min (uppenbara) logik är att det antingen 1) frysit och därmed är utförandet inte korrekt i och med att det "bara" är -11, eller 2) det är något annat problem. Så det är inte så att jag observerat något uppenbart fel på bilderna.
 
Redigerat:
R
E Em’s hus skrev:
Nej ingen isolering emellan och jag hoppas att vi fick rätt råd att det inte ska användas mot yttervägg i källarvåning. Har riktigt bra isolering utifrån också, men som sagt bara under marknivå.
Vad är ytterväggarna murade med?
Hur högt upp är det isolerat på utsidan?
Vad håller du för värme i badrummet?
 
Dra på med värme mot ytterväggarna, rejält. Om det tinar kolla vattenmätaren noga så inget vatten försvinner. Borde inte vara någon fara med plaströr men för säkerhets skull.
Om frysrisk är ert problem kanske värmekabel inuti rören skulle kunna vara en lösning.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...men hur skulle det egentligen har gjorts? Även om jag har lite svårt att hitta en annan förklaring till problemet här så är det ju ingen isolering mellan rören och kaklet och inomhusluften. Att det skulle vara 20 grader på ena sidan kaklet och mminusgrader på andra sidan har jag lite svårt att acceptera. Det skulle betyda att det hela tiden kondenserar vatten mot kaklet osv... dessutom har det väl inte varit -11 i många dagar?
Enkla svaret är att man inte drar vatten i ytterväggar för det kan ge problem.
Vore jag försäkringsbolag skulle jag inte godkänna det där, för man har byggt in en risk.
Men det är vad jag tycker....
 
  • Gilla
Vector och 2 till
  • Laddar…
Kan otillräcklig tätning vid frånluftfläkten generera kallras ner och fryst matar ledningarna?
 
R
Isakare Isakare skrev:
Enkla svaret är att man inte drar vatten i ytterväggar för det kan ge problem.
Vore jag försäkringsbolag skulle jag inte godkänna det där, för man har byggt in en risk.
Men det är vad jag tycker....
Det gör man ofta men då får man flytta in väggen och isolera emellan murverket och rören..
Försäkringsbolaget behöver inte godkänna något då dom inte har med o göra hur man bygger, har aldrig frågat fb om hur jag ska bygga har du?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det gör man ofta men då får man flytta in väggen och isolera emellan murverket och rören..
Försäkringsbolaget behöver inte godkänna något då dom inte har med o göra hur man bygger, har aldrig frågat fb om hur jag ska bygga har du?
Nä, självklart inte, jag tänker på om det händer en skada.
Jag vet ett fall som hände för ca 15 år sen där rör dragna i yttervägg frös sönder, Folksam ville inte ta den skadan (ganska nyrenoverat) utan hänvisade till rörmokaren som dragit rören.
 
R
Isakare Isakare skrev:
Nä, självklart inte, jag tänker på om det händer en skada.
Jag vet ett fall som hände för ca 15 år sen där rör dragna i yttervägg frös sönder, Folksam ville inte ta den skadan (ganska nyrenoverat) utan hänvisade till rörmokaren som dragit rören.
Lite ogenomtänkt är det i TS fall hade räckt med 2-4 cm mer indragen vägg samt isolering mellan ytterväggen och rören så hade detta undvikits..
 
Jag tejpade på ett sugrör på vår grovdammsugare och satte på Max effekt i 10 sekunder, sen släppte proppen.
Borde testat det direkt och inte hållit på med värmefläktar i två dygn :D.
 
  • Rör och ventiler synliga i öppen vägg, konstruktion eller reparation pågår, fragmenterat gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 5 till
  • Laddar…
W
E Em’s hus skrev:
Hoppas på lite goda råd när det är helg. Vi har nybyggd tvättstuga/badrum sen 2021 i vår källarvåning. Igår blev det dåligt tryck i duschen och så småningom försvann kallvattnet där och i handfatet. Det funkade fortfarande att spola i toaletten. Idag är även varmvatten borta i duschen men funkar i handfatet. Till toaletten är vattnet borta. På motsatt vägg som är en innervägg funkar vattnet i tvätthon. De övriga är mot yttervägg och rören ser ut att ta en sväng strax över mark. Vi bor utanför Göteborg, det är ca 11 minus. Kan det ha frusit i rören?! Vi har tjocka stenväggar som aldrig känts kalla och det är isolerat utifrån i samband med dränering. Känner oss oroliga med tanke på att vi slet ihjäl oss med detta i samband med översvämning, stambyte och uppbilning av hela nedervåningen för tre år sen.
Är det rör till Bergvärme eller fjärrvärme som är isolerade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.