Jag skulle vilja slå ett slag för den traditionella svetstvingen.
Mycket stadig och ger större presskraft än enhandstvingar av plast.
Den finns även i ett bänkutförande som jag använder i min pelarborr för att snabbt och säkert spänna fast arbetsstycket.
Mycket stadig och ger större presskraft än enhandstvingar av plast.
Den finns även i ett bänkutförande som jag använder i min pelarborr för att snabbt och säkert spänna fast arbetsstycket.
Snickarkollegor, det är ju svårt att besvara frågor när inte grundkriterierna är väl definierade. Skall det vara en bra tving? Skall det vara en billig tving? Behöver väl knappast påpeka att dessa två kriterier (billig och bra) sällan går hand i hand. Då skulle vi nog allihop köpa den produkten. För att få en bra (men inte billig) enhandstving måste man höja sig över Jula,Biltema,CO i pris, tyvärr, det är bara så. Vill man ha billiga men mindre bra så köp från Jula,biltema,CO. Jag har provat ett antal varianter av tvingar, både skruv och enhands. Återigen när det gäller skruvtvingar så finns ett dominerande märke bland snickare och det är Bessy som tidigare nämts se test http://www.sawdustandshavings.com/hand_tools/bessy-bar-clamps-review.asp vidare så kan jag konstatera dels genom egen erfarenhet samt tester att det finns två bra alternativ ( inte billiga) om man skall skaffa enhandstvingar läs test http://www.woodmagazine.com/wood/wo...l.jhtml?chart=woodmall/charts/139clamps/chart .
Om du läst mitt start-inlägg så skall det vara en bra snabbtving, jag skrev inget om pris..woodrat skrev:Snickarkollegor, det är ju svårt att besvara frågor när inte grundkriterierna är väl definierade. Skall det vara en bra tving? Skall det vara en billig tving? Behöver väl knappast påpeka att dessa två kriterier (billig och bra) sällan går hand i hand. Då skulle vi nog allihop köpa den produkten. För att få en bra (men inte billig) enhandstving måste man höja sig över Jula,Biltema,CO i pris, tyvärr, det är bara så. Vill man ha billiga men mindre bra så köp från Jula,biltema,CO. Jag har provat ett antal varianter av tvingar, både skruv och enhands. Återigen när det gäller skruvtvingar så finns ett dominerande märke bland snickare och det är Bessy som tidigare nämts se test [länk] vidare så kan jag konstatera dels genom egen erfarenhet samt tester att det finns två bra alternativ ( inte billiga) om man skall skaffa enhandstvingar läs test [länk] .
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 719 inlägg
Wolfcraft har jag lagt ner helt och hållet. Har haft allt ifrån den minsta (som höll cirka 10 "klämningar" styck) till de större som var OK i början, men som slutade att greppa efter några månaders användande. Ett tiotal turer till Hornbach för garantibyte kostar det också. Köpte Quick-Grip på en liten verktygsfirma. Dessa snabbtvingar står pall än efter 1 år slitigt användande. Kam väl säga att jag vanligtvis torterar verktygen och detta va orättvist mot Wolfcraft-tvingarna. Säkert helt OK till försiktiga hobbysnickare.
Ibland påminner man sig själv om att ordentliga verktyg sällan är billiga.
Ibland påminner man sig själv om att ordentliga verktyg sällan är billiga.
Hej!
Mitt råd: fixera med snabbtving en liten stund, så att Du ser och känner att allt stämmer. Pris på tvingen spelar mindre roll men bör vara användbar.
Pressa sedan med Bessy eller Sandvik skruvtvingar. Eller egentligen med vilket fabrikat som helst, bara tvingen håller trycket.
Men det är också känsla i något så enkelt som att trycka ihop två bräder. Därför köper jag dyra skruvtvingar hos vilka exempelvis skruvans tryckplatta inte ramlar bort efter några gånger. Det har hänt med billigare exemplar.
MVH per
Mitt råd: fixera med snabbtving en liten stund, så att Du ser och känner att allt stämmer. Pris på tvingen spelar mindre roll men bör vara användbar.
Pressa sedan med Bessy eller Sandvik skruvtvingar. Eller egentligen med vilket fabrikat som helst, bara tvingen håller trycket.
Men det är också känsla i något så enkelt som att trycka ihop två bräder. Därför köper jag dyra skruvtvingar hos vilka exempelvis skruvans tryckplatta inte ramlar bort efter några gånger. Det har hänt med billigare exemplar.
MVH per
Produkter som diskuteras i tråden