Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Wolfcrafts är bra!
Köpte mina första när classe tog in dem i sitt sortiment för en massa år sedan, de funkar fortfarande perfekt!
Tänk dock på att classes 300mm:s och 600mm:s har olika gapdjup och olika spännkraft, 300:modellen är något "klenare". Går du till t.ex. järnia så har de även de kortare modellerna i det "kraftigare" utförandet, till samma pris som classe.
Några bra egenskaper med dessa tvingar är bland annat:
- Du kan mata dem bakåt, du behöver alltså inte dra isär backarna, utan klarar dig även där med endast en hand.
-Mjuka backar som är väldigt snälla även mot riktigt ömtåliga material.
-Och så förståss att de är vändbara för invändig spänning
Att de sen lämnar 3 års garanti (eller va det måhända 5?) måste väl betyda att det är hållbara saker de säljer
/AB
Köpte mina första när classe tog in dem i sitt sortiment för en massa år sedan, de funkar fortfarande perfekt!
Tänk dock på att classes 300mm:s och 600mm:s har olika gapdjup och olika spännkraft, 300:modellen är något "klenare". Går du till t.ex. järnia så har de även de kortare modellerna i det "kraftigare" utförandet, till samma pris som classe.
Några bra egenskaper med dessa tvingar är bland annat:
- Du kan mata dem bakåt, du behöver alltså inte dra isär backarna, utan klarar dig även där med endast en hand.
-Mjuka backar som är väldigt snälla även mot riktigt ömtåliga material.
-Och så förståss att de är vändbara för invändig spänning
Att de sen lämnar 3 års garanti (eller va det måhända 5?) måste väl betyda att det är hållbara saker de säljer
/AB
Benno. skrev:
3 för 100 ???
Vart.?
Jag har erfarenhet av tre modeller:
Biltema, Gula Quickgrip som är vändbara, Svarta Quickgrip.
Biltemas är hyfsade om man väger in priset. Tyvärr håller de inte utan kan gå sönder om man tar i för mycket. Käken som inte har pumphandtaget är något vek så den kan gå av - iallafall har jag lyckats knäcka den.
Gula Quickgrip är ren dynga om man väger in priset. De kostar en hel del och därför förväntar man sej att de griper ordentligt. Det gör de inte, utan flexar tillbaka litegrann när man verkligen förlitar sej på dess kraftiga konstruktion.
Svarta Quickgrip gillar jag mest av mina snabbtvingar. De har aldrig svikit mig när det gäller att tvinga ihop skeva balkar och annat grovkalibrigt.
Biltema, Gula Quickgrip som är vändbara, Svarta Quickgrip.
Biltemas är hyfsade om man väger in priset. Tyvärr håller de inte utan kan gå sönder om man tar i för mycket. Käken som inte har pumphandtaget är något vek så den kan gå av - iallafall har jag lyckats knäcka den.
Gula Quickgrip är ren dynga om man väger in priset. De kostar en hel del och därför förväntar man sej att de griper ordentligt. Det gör de inte, utan flexar tillbaka litegrann när man verkligen förlitar sej på dess kraftiga konstruktion.
Svarta Quickgrip gillar jag mest av mina snabbtvingar. De har aldrig svikit mig när det gäller att tvinga ihop skeva balkar och annat grovkalibrigt.
De svarta Quick-Grip är bra som snabbtvingar. Det enda som saknas är möjligheten att backa tillbaka utan att släppa hela trycket. Wolfcraft har det men är inte lika kraftiga som Quick-Grip.
De svarta är vändbara! Iallafall är mina det.
Nackdelen med i stort sett alla snabbtvingar av pistolgreppstyp är att dom flexar när man tvingar ihop något. Dvs då man pressar på så rör sig käftarna ut från ramen.
Jag använder aldrig snabbtvingar till sådant som skall pressas rakt ihop för fixering utan bara till sådant som skall hållas fast. Så till limning så blir det vanliga hederliga skruvtvingar.
En annan sak är att snabbtvingar inte kommer upp i samma presstryck som skruvtvingar.
Så jag rekommenderar Quick-Grip, de svarta. De kostar en slant men är värd varenda krona.
De svarta är vändbara! Iallafall är mina det.
Nackdelen med i stort sett alla snabbtvingar av pistolgreppstyp är att dom flexar när man tvingar ihop något. Dvs då man pressar på så rör sig käftarna ut från ramen.
Jag använder aldrig snabbtvingar till sådant som skall pressas rakt ihop för fixering utan bara till sådant som skall hållas fast. Så till limning så blir det vanliga hederliga skruvtvingar.
En annan sak är att snabbtvingar inte kommer upp i samma presstryck som skruvtvingar.
Så jag rekommenderar Quick-Grip, de svarta. De kostar en slant men är värd varenda krona.
-Jag har saknat backfunktionen någon gång, men blir den svagare så avhåller jag mej gärna den egenskapen.geschwint skrev:
-Ja, det är de kanske - om man lossar på ena käftens skruv...eller? Jag ska erkänna att jag aldrig provat. Har egentligen aldrig behövt vända käftarna. De gula har ett snabbfäste för att lossa käften, men som sagt: jag är grymt besviken på de gula. De ser starka ut eftersom de är kraftigt byggda, men orkar inte alls lika mycket som de svarta från samma producent.geschwint skrev:
Var precis ut i boden och kollade de svarta. Dom har en vingmutter på den fasta sidan och en liten gummiplupp i hålet i andra änden. Jag har använt dessa för att pressa isär också.
Sedan har jag en gul quick-grip av kraftigt slag och den fungerar väldigt bra, kanske för att den är så kraftig. Den är smidig att vända med snabbfästen. Möjligt att dessa flexar mer än de svarta eftersom snabbfästet gör att den flexar lite mer.
Sedan har jag en gul quick-grip av kraftigt slag och den fungerar väldigt bra, kanske för att den är så kraftig. Den är smidig att vända med snabbfästen. Möjligt att dessa flexar mer än de svarta eftersom snabbfästet gör att den flexar lite mer.
Köp Wolfcraft! De är kanon, har 12 styck i varierande storlek. Kan manövreras med en hand och är helt avstämda map svikten i käftarna och handtaget så att du får mycket bra spännkraft, dessutom inga fula märken då käftarna har bra skyddd. Fem år garanti!! Mina har jag köpt på Hornbach då de har bästa pris på Wolfcraft tvingar.
provade en wolfcraft i affären och jag tog i för kung och fosterland bara för att testa kvaliten..det knakade oroveckande mycket och det fick mig att sluta..en quickgrip i samma storlek låter ingenting men man får ändå kolla deras grepp efter avslutad övning då även de har endel måndagsexemplar..om jag inte missminner mig så har de även livstids garanti på produktfel.
Jag litar inte på Quick-grip längre. Har fyra stycken och varit tvungen att byta två, i princip oanvända, för att de inte klarat av att spänna. Och, jag använder inte båda händerna mellan knäna för att spänna.
Då de inte längre går att lita på så funderar jag på att köpa lite hederliga skruvtvingar istället. Dessutom så gillar jag inte att de far isär med ett huj när man släpper de från ett vertikalt läge. Borde vara någon liten broms där för annars är man tvungen att använda båda händerna, trots namnet enhandstving, om man vill justera lite.
Det finns snabbtvingar i plåt. Solo tror jag de heter och är röda. De fungerar som sprutpistoler och är kraftigare än Quick-grip. Men inte så långa kanske.
Så någon som har tips på bra skruvtvingar som inte kostar skjortan?
Då de inte längre går att lita på så funderar jag på att köpa lite hederliga skruvtvingar istället. Dessutom så gillar jag inte att de far isär med ett huj när man släpper de från ett vertikalt läge. Borde vara någon liten broms där för annars är man tvungen att använda båda händerna, trots namnet enhandstving, om man vill justera lite.
Det finns snabbtvingar i plåt. Solo tror jag de heter och är röda. De fungerar som sprutpistoler och är kraftigare än Quick-grip. Men inte så långa kanske.
Så någon som har tips på bra skruvtvingar som inte kostar skjortan?
Använder Quick-grip, vanlig skruvtving och limknekt utifrån vad jag ska göra.
Vi börjar med limknekt. Limma skivor och när det är stora avstånd över 500mm.
Skruvtving. När jag behöver trycka samman något med stor kraft.
Enhandstving. Ibland behöver man pressa samman något samtidigt som man håller det på plats med andra handen, precis som namnet beskriver.
Obs. Inte bror duktig men varje verktyg fyller ett syfte på rätt plats. Tänk vad tråkigt om det skulle finnas ett enda multiverktyg som fixar allt..
Har både billiga och dyrare engreppstvingar och alla fungerar i olika sammanhang,men syftet är inte att ersätta vanliga skruvtvingar utan vara ett "enhandslösning".
Mitt tips är att börja med några av kvalite, t.ex. Quick-grip, och så några billiga som komplement. De billiga är "svampigare" och har mindre kraft.
Vi börjar med limknekt. Limma skivor och när det är stora avstånd över 500mm.
Skruvtving. När jag behöver trycka samman något med stor kraft.
Enhandstving. Ibland behöver man pressa samman något samtidigt som man håller det på plats med andra handen, precis som namnet beskriver.
Obs. Inte bror duktig men varje verktyg fyller ett syfte på rätt plats. Tänk vad tråkigt om det skulle finnas ett enda multiverktyg som fixar allt..
Har både billiga och dyrare engreppstvingar och alla fungerar i olika sammanhang,men syftet är inte att ersätta vanliga skruvtvingar utan vara ett "enhandslösning".
Mitt tips är att börja med några av kvalite, t.ex. Quick-grip, och så några billiga som komplement. De billiga är "svampigare" och har mindre kraft.