du kan ju sätta reglarna var du vill, om du måste kottla för elen. plus att du har de bakomliggande reglarna med att fästa i, så du får faktiskt mer att fästa i på detta sätt. skulle själv isolerat de sista 45, vem lämnar hålrum i ytterväggar, när man kan fylla det med isolation?

reglarna kanske är liggande? då syns ju inte nästa skift? fast jag medger att det vore otippat.

Kjell G

Man brukar lägga i 45 mm när allt är draget, och det blir helt klart lättare att jobba SEDAN reglarna är satta.
OCH kul att en yrkesman för en gångs skull får beröm i stället för ovett.

Jag kan inte rå för det, sitter och grubblar på en sak. Hade man velat satt allmogelister, då kanske man inte hade dragit slangen så långt ner, tycker den sitter lågt och i skottlinjen för listspikar/skruv.

Kan bara vara jag som tänker så...

Oh, porrbilder! Tackar ödmjukast! Mikael, du får uppdatera mer med bilder från ditt husbygge! Starta en egen tråd är på eldelen?

Timor, det var min spontana tanke också att de var lite väl lågt, men det kanske går bra.
Tyckte att det stod att OSB skulle upp, då skruvar de ju inte i reglarna utan i gipset och OSB:n.

Jag instämmer även i att det gå mycket enklare att dra elen om det finns liggande 45x45. Framförallt att sätta dosor om man kör dosor och regelfästen.

//Patrik

Timor, man måste veta, innan man sätter igång, vilka lister och foder det ska vara för att tex. dosorna ska hamna rätt.

elmont skrev:
Timor, man måste veta, innan man sätter igång, vilka lister och foder det ska vara för att tex. dosorna ska hamna rätt.
Sant, men sånt kan även ändras under byggets gång.

//Patrik

elmont skrev:
Eller skruva/spika alltid 25 mm från golv! Även karm kan mätas.

Även jag har liggande 45x45 i installationsväggen, men jag valde att när jag går från apparatdosa till apparatdosa 20cm ög, gå uppåt istället för nedåt, så den går ca 60cm över golv horisontellt, för att sedan gå ner till nästa dosa igen.
Vertikala dragningar har jag lagt mellan 45x45'an och plasten... Det lilla som 16mm slangen trycker undan isoleringen ersätts ju av 45mm isolering sen är eldragningen är klar.

Och beträffande hörnet så har jag gjort likadant, man sneddar så mycket det går utan att komma utanför regeln...
Och kommer sätta en stålregel i hörnet, vinkelprofil. för att slippa kortla mellan där.

Och för det sista, jag hade förväntat mig lite annan läsning när jag såg rubriken... :)
Kul att det gick undan!

Och sist men inte minst, vad ska du ha alla gulingarna till? Bakom tvbänk eller vad är planen?

Har man fått ett mått från beställaren och han ändrar sig under resans gång får han helt enkelt betala det som ändringen kostar. Är man det minsta seriös sitter man ner med beställaren några timmar och går igenom alla detaljer samt "ritar" in ev ändringar och skriver ner ev önskemål, när det är klart får kunden en kopia.

elmont, det var inget påhopp. Det var egentligen bara en sak som jag satt och grubbla på. Kändes nästan som du tog det personligt.

Lister kan ju bytas långt efteråt också

Mikael_L
Ja detta med reglar och inst-skikt blev ju en omdiskuterad sak, så jag klarlägger väl hur det ser ut här då ...

JOW skrev:
Även jag har liggande 45x45 i installationsväggen, men jag valde att när jag går från apparatdosa till apparatdosa 20cm ög, gå uppåt istället för nedåt, så den går ca 60cm över golv horisontellt, för att sedan gå ner till nästa dosa igen.
Vertikala dragningar har jag lagt mellan 45x45'an och plasten... Det lilla som 16mm slangen trycker undan isoleringen ersätts ju av 45mm isolering sen är eldragningen är klar.

Och beträffande hörnet så har jag gjort likadant, man sneddar så mycket det går utan att komma utanför regeln...
Och kommer sätta en stålregel i hörnet, vinkelprofil. för att slippa kortla mellan där.
Som JOW här skriver blir det i detta hus.
Alla ytterväggar har plasten innanför det stående 195mm huvudregelverket.
Sen det sk installationskiktet med liggande 45x45mm reglar.
Här dras lodrät slang mellan plast och45x45'a och liggande klamras på en 45'a (se bild). Enkelt och snabbt.
Slutligen isolerar jag även dessa sista 45mm. Men jag kommer inte vara vrålnoga just runt rör och dosor, bla för att förbättra kylningen lite av kablarna. Inte för att jag egentligen tror att 10-15mm isolering gör så mycket egentligen ... :blushing:

Alla innerväggar består däremot bara av antingen 70 eller 45 mm regel. Så här blir det att borra hål på alla ställen där slang ska passera vågrätt. Lodrätt klamras det.

Jag bifogar två bilder som visar yttervägg resp innervägg (x2).

Och för det sista, jag hade förväntat mig lite annan läsning när jag såg rubriken... :)
Ja, men jag bad moderator ändra rubriken, även om den var lite kul och lockade till läsning såg den ju rätt tråkig ut och motsvarade inte trådens innehåll. :)

Och sist men inte minst, vad ska du ha alla gulingarna till? Bakom tvbänk eller vad är planen?
Det blir en 4-facksram för el och TV/data, jag kan ta en bild sen ...

• el-#4.jpg
  • el-#5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det bara jag som tycker plasten ser tunn ut?

Mikael_L
Gladpack från ÖoB, billigt vettu ... :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.