Har suttit och knåpat ihop några andra alternativ till övervåningen.
Planen är att jag och frugan har vårt sovrum på nedervåningen och barnen (två pojkar) får hålla till på övervåningen. Det extra sovrummet på övervåningen blir alltså ett gästrum.

Ehuru har dock en annan tanke hoppat upp. Bastu....

Vad tror ni om nedanstående?
 
  • övervåning_VA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning_VB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...med övervåningstråd nu till våren när vi ska börja med inredningen på våran Marieannelund.
Är det någon här som vet hur det fungerar med de horisontella stödreglarna i takstolsfacken, kan man slå bort dessa
på ett Marieannelund ?
Undrar även om de vertikala stödreglarna i takstolarna för kupan, kan man slå bort dessa för att kunna isolera hela vägen
upp till nock i kupan ?

Förövrigt har vi mest roat oss med att rita upp allt i Sketch-up för att tidigt kunna räkna på matrialkostnad:

http://boost.no-ip.org/huset/bilder/album/Overvaning/index.html
 
HEPO, hur har du löst det vid takfoten, avslutar du med någonslags skiva eller vindpapp för att få tätt innan du lägger isoleringen?
 
Jag har avslutat med masonite ca 30 cm för att vara säker på att det blir en tillräcklig luftspalt och att blir helt tätt mot isoleringen, jag har sedan läktat med 25*25 hela vägen upp mot nock för att hålla luftspalten mot isoleringens papp. Sen avslutar jag även mot nocken med masonite för att enkelt kunna fylla utrymmet med lösull i hanbjälklaget. Jag lämnar dock en öppen spalt tvärs mot takstolarna löpandes från gavel till gavel för att se till att jag har luft flöde mellan takstolsfacken.
 
Bulwark skrev:
Har suttit och knåpat ihop några andra alternativ till övervåningen.
Planen är att jag och frugan har vårt sovrum på nedervåningen och barnen (två pojkar) får hålla till på övervåningen. Det extra sovrummet på övervåningen blir alltså ett gästrum.

Ehuru har dock en annan tanke hoppat upp. Bastu....

Vad tror ni om nedanstående?
Båda alternativen ser bra ut - om det blir ett gästrum eller bastu kan bara ni bestämma.
 
Stellan: Mycket bra bilder! Tackar!
 
Bra med en egen tråd! Här på vår blogg finns bilder som någon efterlyste; http://huset2007.blogspot.com/
Spännande att läsa om er andra. Här ska jag se till att titta in ofta! Nu ska jag fortsätta läsa... :)
 
Fick felet åtgärdat i fredags av SMV, tack Henrik Andersson SMV för snabb åtgärd!
Aldén skrev:
Har börjat med luftspalten och märkte hade de som rest huset har missat i monteringen, en av de horisontella balkarna är lägre än övriga!

Har mailat SMV för åtgärd.
 
Danne72 skrev:
Stellan: Mycket bra bilder! Tackar!
Tack för det Danne.
Nu är förövrigt ett av sovrummen också uppreglat, bara en vägg kvar nu..
El dras under nästa helg, sen är det dags för röris att komma. Men först en vecka i turkiet :)
 
StellanKarlgren skrev:
En länk til vårat bygge..
[länk]

Kan ju bara konstatera att takvinkeln gör STOR skillnad... :( Vi har gamla modellen... Ja, ja... Skit samma. Det blir nog bra ändå men barnens somrum däruppe blir ju inte speciellt stora. Men å andra sidan har de ett stort allrum också att dela på och ha kompisar med. Det blir nog bra ändå.

Fialotta: Har du inga bilder??? Det har jag tjatat på förr vet jag. Är ju så himla nyfiken. Du får gärna maila om du inte kan på nåt annat sätt. Vill gärna se er färdiga övervåning! :) Har du min mail?
 
Vill du dela med dig av dina bilder på övervåningen skulle jag bli också lycklig! :)

Vi har en Smv Villa Västervik byggd nov. 06 i Blekinge. Vi har isolerat övervåningen och är i full flärd med att spackla, slipa alla rummen nu! :) ( 2 rum, "hall" vid kupan och toa (höger om trappan)

MVh/Anneliesan
 
Zeko,

Tack för din kalkyl på dom olika momenten i vindsbygget,

matreal åtgången till luft spalt (moment 2) nästan 4000 med masonit (själv bygger jag Nybro vind och behöver ännu mer på den här posten.)
Jag har räknat lite på" vindledare lösningen"= "wellpapp" och räknar då att klara mig med ca 5500kr.
Det blir något dyrare, antagligen mindre åldersbeständigt, men 1000 ggr lättare och snabbare att få upp.

Vad göra ?
Hur har du resonerat vid valet mellan den tung arbetade masoniten och dom olika wellpapp lösningarna.
(i kalkylen för masoniten ser det ut som du räknat med den icke olje behandlade masoniten ? )
 
villa_reyes skrev:
Zeko,

Tack för din kalkyl på dom olika momenten i vindsbygget,

matreal åtgången till luft spalt (moment 2) nästan 4000 med masonit (själv bygger jag Nybro vind och behöver ännu mer på den här posten.)
Jag har räknat lite på" vindledare lösningen"= "wellpapp" och räknar då att klara mig med ca 5500kr.
Det blir något dyrare, antagligen mindre åldersbeständigt, men 1000 ggr lättare och snabbare att få upp.

Vad göra ?
Hur har du resonerat vid valet mellan den tung arbetade masoniten och dom olika wellpapp lösningarna.
(i kalkylen för masoniten ser det ut som du räknat med den icke olje behandlade masoniten ? )
Kul att du kikade in på sidan och upptäckte de små detaljerna !
Ärligt så har jag inte funderat klart om jag ska välja de färdiga "wellpapplösningarna", oljehärdad masonit eller vanlig masonite.

Men eftersom avståndet i takstolsfacken kan skilja en hel del (tex där takstolsfacken möter varann, gavlarna, naturliga differanser m.m.) är jag orolig för att den färdiga luftspalten ändå måste kapas på både korsan och tvärsan för att passa bra. Prisskillnaden är väl marginell (ca 2000 kr - tid är också pengar), men jag inbillar mig att jag får mer "frihet" att forma luftspalten precis som jag vill.
Jag har kikat på den här:http://www.k-rauta.se/bygg_6416.htm har du något annat billigare alternativ ?

Angående oljehärdat eller inte...ja...där har jag endast fått uppfattningen att det räcker med icke oljehärdat, genom att läsa trådar
på det här forumet och prata med grannar...men som sagt, valet av masonite är inte spikat ännu.
 
Bra att ni tar upp luftspaltsfrågan. Hade planerat att ta de färdiga wellpappslösningarna, för oss väger smidighet och tid tyngre än ett par tusenlappar. Men om "facken" i taket inte är raka och det ändå blir dålig passform så kanske det är bättre med masonit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.