Hej igen,

Ja, det är på K-rauta jag har kikat på lufta pappen,
tanken på att kunna få detta moment undanstökat med häft pistol istället för hammare och såg, gör det så intressant.
Söker dock fortfarande efter billigare wellpapp lösning, eller billigare leverantör av lufta pappen.

Min tanke är, att där behov finns får jag helt enkelt klippa wellpappen och passa in.

Tvärbalken i takstolsfacken ska ju bort och dom andra facken är hälften så stora som full breds facken ( tror jag.).
Vad jag har förstått, så blir nog övergång till vinkel och tak kuppa mest problematiska.
Ska i kväll upp och mäta för att se hur pass mkt måtten diffar.
Kommer att lämna rapport....

.................................................

Tack Stellan, för bilderna på ditt vinds bygge, lägg gärna ut fler ........
 
Fasen vad skönt att det händer något! Visst blir man bra trött av att befinna sig i byggträsket ibland...
I morgon kommer badrumskillarna och tittar på det blivande projektet. VVS:n är dragen. Vi ska nu sätta upp gipsskivorna. Då kommer det nog kännas som att det verkligen blir rum däruppe. Som vanligt finns ju allt på bloggen; http://huset2007.blogspot.com
 
Har någon funderat på vattenburen golvvärme där uppe istället för radiatorer och kanske tom kollat upp kostnaden, eller är det helt förkastligt av någon anledning?
 
I helgen har jag plastat taken och snedtaken!!

Det känns så skönt! :)

Klimatet där uppe blev kraftigt förbättrat i ett nafs, när isoleringen täcktes in.
Isoleringsdammet är borta!! :)

Naja, tänkte bara dela med mig lite :p
 
Ja, jag minns känslan. Så fort isoleringen och plasten var satt blev det liksom mycket mer hus och mycket mindre vind ...

Vattenburen värme, åtminstone i badrummet är ju jättebra. Vi hade liksom aldrig ork att engagera oss i detta, ännu ett projekt liksom. Nu kommer ju utluften till värmepumpen från badrummet, som vi värmer upp med elgolvvärme, smart? ... näe!
En annan sak som jag litet ångrar är att vi inte lyfte på golvspånskivorna och monterade spottar på nedervåningen, åtminstone i kök och hall.
 
Redigerat:
Ok. Nu har jag fått svaret av SMV att de horisontella reglarna i taksstolsfacken bara är att slå bort.
Men, däremot var det svårare att få svar om jag kan ta bort dessa INNAN jag spikat glespanelen (vilket borde va hela grejen). Är
det någon som tagit bort dessa reglar innan glespanelen var på plats ?
 
Zeko skrev:
Ok. Nu har jag fått svaret av SMV att de horisontella reglarna i taksstolsfacken bara är att slå bort.
Men, däremot var det svårare att få svar om jag kan ta bort dessa INNAN jag spikat glespanelen (vilket borde va hela grejen). Är
det någon som tagit bort dessa reglar innan glespanelen var på plats ?
Jag har för mig att de där horisontella inte hade någon betydelse alls när huset är på plats. Har läst om detta i andra trådar där de skriver att det endast är för transporten. då borde det mao bara vara att dumpa dem. Teoretiskt sätt så kan man göra det så fort huset är klart. Sök i forumet så hittar du de trådar jag har läst. Detta har varit ett huvudbry hos många före dig.
 
snysop skrev:
Jag har för mig att de där horisontella inte hade någon betydelse alls när huset är på plats. Har läst om detta i andra trådar där de skriver att det endast är för transporten. då borde det mao bara vara att dumpa dem. Teoretiskt sätt så kan man göra det så fort huset är klart. Sök i forumet så hittar du de trådar jag har läst. Detta har varit ett huvudbry hos många före dig.
Fick precis svar av SMV att överrarmen egentligen ska vara avstyvad i uk, men nu när det ej är någon snölast ska det NOG inte
vara något problem.
Kryptiskt kan man tycka när de först svarar att man kan ta bort reglarna utan problem...

Har iallafall hitills inte hittat någon tråd där taket rasat pga att man knackat bort dessa reglar...så det är väl bara att köra...
 
Att slå bort de där reglarna var den första aktivitet jag gjorde på övervåningen.

Både SMV's representant här på forumet och SMV's försäljare sa att reglarnas enda uppgift var att staga upp kassetterna under frakt och montage.

Jag har sedan reglat på 45*95 (på högkant) på tvären för att åstadkomma en total isoleringstjocklek av 240 mm, så snedtaket torde vara skapligt stabilt.
 
Är det någon som sprutisolerat sin Nybro?
 
snysop skrev:
Är det någon som sprutisolerat sin Nybro?
Har ett Mariannelund och har också funderingar på att sprutisolera. Jag har fått ett ca-pris på 15000:-, då gör jag förarbetet själv. Är priset rimligt eller högt/lågt?
 
DT skrev:
Har ett Mariannelund och har också funderingar på att sprutisolera. Jag har fått ett ca-pris på 15000:-, då gör jag förarbetet själv. Är priset rimligt eller högt/lågt?
Fick ett pris på 16000 kr, från nock till takfot (ca 100 m2) med 241mm och då ingick ej gavlar och kupa. Så det låter väl rimligt.
 
Några frågor till er som isolerat ett Nybro-hus.

Hur vindskyddar och isolerar man övergången mellan huvudbyggnaden och vinkeldelen?
Jag tänker på det gummidukstäckta facket och takstolsfacket utan luftspalt i takfoten.
Bilder och beskrivningar efterlyses!

Har tänkt lösullsisolera snedtaket till takfoten.

Är det bara att täcka gummiduksfacket med masonit på samma sätt som
övriga takstolsfack?

Kan man skippa luftspalt i de sneda facken utan takfotsöppning och isolera direkt mot underlagstaket?
Inser inte vitsen med luftspalt här annat än vid montering av mögelstoppventiler vid takfoten.

Räcker det verkligen med två mögelstoppventiler i nocken av vardera gavelspets så som levererats av
Smålandsvillan för att få rätt ventilation av snedtak och vind, eller borde man sätta
traditionella ventiler i gavelspetsarna?
Enligt bruksanvisningen till en mögelstoppventil jag kikat på i byggshopen ska denna monteras i varje takstolsfack.
Dessutom bildar den ju bara en luftpassage till utrymmet under takpannorna, och inte direkt ut i luften.
 
Nu händer det saker i vår Västervik! http://huset2007.blogspot.com Badrummet är färdigkaklat! Men inte klart för övrigt... Men det blev bra tycker vi. :)
 
Nu har vi flyttat in i vårat Nybro! Under slutbesiktningen så sa besiktningsmannen att vi inte behövde sätta luftspalt när vi isolerar övervåningen. Eftersom att det är masonit som takpannorna ligger på så finns där redan luftspalt. Någon mer som hört detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.