fialottabus,

Har ni bilder på hur det blev med rummen? Vi har oxå beställt Västervik och planerar precis som ni att ha 3 sovrum + badrum och allrum på övervåningen, men jag börjar känna att rummen kommer att bli väldigt små och vi funderar därför på att endast göra 2 sov + bad + allrum däruppe...
 
Har suttit och knåpat på en planlösning till övervåningen.
Vad tror ni om detta?

Bildkvaliteten är lite sunkig, kunde bara exportera till bmp från autocad, men jag hoppas det är läsbart.
 
  • övervåning_V2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bulwark skrev:
Har suttit och knåpat på en planlösning till övervåningen.
Vad tror ni om detta?

Bildkvaliteten är lite sunkig, kunde bara exportera till bmp från autocad, men jag hoppas det är läsbart.
Rummen ser ut att bli väldigt små. Det största är i vinkeldelen på 12 kvm. Vad skall ni ha utanför rummen där man vanligtvis brukar ha allrum? Det är en hel del kvm som går till spillo om ni inte utnyttjar detta utrymme.
 
Vi planere att isolere nu til våren, gör det sjävla med "lite" hjälp från brorsan och en kompis, där både at snickare :)

Det är ren LYX vi vill ha övervåningen, för vi är ifs bara 2 pers i et värnemo hus.. Men vor tanker går på att göra en relax afdeling med STORT mysigt badrum och ett allrum med TV på storskärm, dvd, playstation och biljard :) Men det kommer att bli under hösten, kanske näste år.

Men det kan ändras upp til fler gångar, kort på andre lösningar :D i'm all in
 
Bulwark - Flytta ut sovrumsväggen till föräldrarummet mer mot trappen och sätt en snedvägg in till badrummet.
 
Heidi08 skrev:
Vi planere att isolere nu til våren, gör det sjävla med "lite" hjälp från brorsan och en kompis, där både at snickare :)

Det är ren LYX vi vill ha övervåningen, för vi är ifs bara 2 pers i et värnemo hus.. Men vor tanker går på att göra en relax afdeling med STORT mysigt badrum och ett allrum med TV på storskärm, dvd, playstation och biljard :) Men det kommer att bli under hösten, kanske näste år.

Men det kan ändras upp til fler gångar, kort på andre lösningar :D i'm all in
Heidi08; det låter som om ni är inne på samma spår som vi är! Vi kommer huvudsakligen att bygga stort föräldrarsovrum och relaxavdelning på övervåningen till vårt Värnamo samt ett mindre gästsovrum/arbetsrum. Det innebär att vi kommer att ha 3 sovrum på nedervåningen vilket är alldeles lagom :)

Har ni någon klar ritning? Vi har lite skisser än så länge eftersom vårt bygger ligger längre fram i tiden (om några år). Vi funderade också på att isolera under 2008 dock. Där känner jag att vi behöver lite hjälp. Hur har ni andra gjort? Tjocklek, typ av isolering etc?
 
Vi följde helt enkels smålandsvillans ritningar, men om jag gjort om det hade jag försökt få till iso med överlappande lager istället. Vi har isolerat 220mm på de flesta ställen.
 
Är inte rekomendationerna att ha 500mm på tak? Vi funderar på att ha det på både på snedtaket och det "platta" taket.
 
En länk til vårat bygge..
http://www.karlgrens-it.se/husgalleri/
Numera är badrummet färdigkaklat. Tog in hantverkare till det. Flytet är fiberarmerat och underlaget i hörnet där bubbelbadkaret kommer är förstärkt med kortlingar. cc 300 i väggarna. Fuktspärrat har vi gjort med GVK godkänd plastmatta i väggar och på golv.
Sedan blir det två sovrum, ett bredvid badet och ett mittemot badet, öppet mellan tv-rum och sällskapsrum. Klämmer även in en garderob mellan badet och trappan, inuti den blir det en inspektionslucka, vanlig vindslucka. I stort sett hela övervåningen blir dedikerat till barnen. Nu ligger det på is i en månad, altanbygge :), hittills har det tagit två månader ungefär effektivt arbete. Isolering i väggar är 170 + 45 + 45, och i taket 195 + 195 + 50.
 
Har börjat med luftspalten och märkte hade de som rest huset har missat i monteringen, en av de horisontella balkarna är lägre än övriga!

Har mailat SMV för åtgärd.
 
  • P1010832.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010829.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi klagade på olika balkhöjd fick vi till svar att sådana småsaker inte var något att klaga på. :(
Alla balkarna i vår takkupa satt lägre än hanbandet i resten av ovanvåningen. trist attityd
 
Hanbjälkarna i vinkeldeln av vårt hus är i en annan dimension än hanbjälkarna i huvuddelen (45*195 vs 45*170).
Ingen skillnad i höjdled, men lite trixigt att isolera.
 
Hade samma problem. Fick holka ur glesen så att det löpte i samma höjdled som resten. Doch var det inte större skillnad än max 15 mm på ena sidan takkupan, och jämt på andra. Jag hade väl tur :)
 
Tjocklek på isoleringen? I denna tråd http://www.byggahus.se/forum/smalandsvillan/86815-villa-nybro-isolering-ovanvan.html skriver SMV att 220mm i snedväggarna och 270mm i platta taket är deras rekomendationer.

Är inte det lite väl tunt då det på många ställen rekomenderas 500mm i platt-taket? Vi hade nästan räknat med att sätta 500mm på både sned- och plattak...

Hur har ni gjort och varför inte tjockare?
 
Visst är 500mm kanon om man får in det. Problemet är att med ökad tjocklek på isoleringen i snedtaket så minskar utrymmet som kan nyttjas för rum. I hanbjälklaget kan man dock öka på isoleringen. Vi har ett lammhult från -06, mao. 38 graders taklutning, en tjockare isolering skulle äta upp utrymmet för mycket invändigt men detta får man väga mot högre uppvärmningskostnad som en tunnare isolering innebär. Går tyvärr inte att äta kakan och ha den kvar.
Just nu håller jag på med isoleringen och kommer att isolera hela vägen ut till takfoten med 215 mm isolering i form av 170 Paroc snedtakskiva UNS 37zpf och 45 mm rulle (byggmax u39)liggandes. hanbjälklaget sprutas med 450mm lösull och gavlarna isoleras med 215 mm rulle enligt 170 + 45 liggandes. Jag behöver på detta sätt inte sala på takstolarna utan lägger 45*45 liggandes i snedtaket samt ståendes på vertikala ytor. 45'an används även som gles att skruva gips och spika panel i. Visst skulle det vara idealt med något tjockare isolering i snedtaket men efter noga avvägning så blir det detta alternativ. Byggfolien lägger jag mellan 170'an och 45'an så det finns gott om plats för att dra el.
För den som är intresserad räknar jag med en totalkostnad för isoleringen på ca. 23000 kr. Vore kul att se vad ni övriga har räknat med. Jag har vägt alla tänkbara lösningar och offerter mot varandra för att komma fram till denna lösning och kostnad. Nu återstår endast att hitta vart jag kan hyra en lösullsspruta av typ Attic 300 i Borås. Har ringt runt lite men det verkar vara svårt att få tag i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.