Har också hört andra som påstått liknande. Det blir ju billigare och går snabbare på det sättet också. Den luftspalt din besiktningsman talar om ligger ju på utsidan. Den invändiga luftspalten ska kunna lufta bort ev inträngande fukt. Vi valde bort det alternativet. Fuktproblem vill man gärna undvika ...
 
Har oxå hört detta, Det sa min besiktningsman med. Har villa Västervik.
Men jag har gjort med luftspalt för att vara på den säkra sidan....
 
fialottabus skrev:
Har också hört andra som påstått liknande. Det blir ju billigare och går snabbare på det sättet också. Den luftspalt din besiktningsman talar om ligger ju på utsidan. Den invändiga luftspalten ska kunna lufta bort ev inträngande fukt. Vi valde bort det alternativet. Fuktproblem vill man gärna undvika ...
Går inte den inträngande fukten ut genom ventilerna?
 
Hej Snysop!
Det blev en halv roman detta. Kanske du redan har full koll på det mesta ...

Den inträngande fukten är den som eventuellt kan komma in utifrån. Om det t ex regnar och stormar samtidigt kan regn och fukt tryckas in i på oväntade ställen. Då är det bra om vattnet genom en luftspalt kan ledas neråt samt att det kan lufta så att det torkar.
Fukten från insidan av huset, dvs fukt som vi själva alstrar sugs via frånluftsventilerna bort från huset(de sitter i taket). Tilluftsventilerna, som sitter som små fyrkanter i väggarna ska leda in luft. Det är fläktstyrkan i pannan som via frånluftsventilerna styr hur stort undertryck som är i huset och därmed hur mycket luft som tilluftsventilerna suger in. Fukten inifrån ska hindras från att nå isoleringen genom det lager plastfolie som sitter innanför gipsskivan.
Vi har fått besked på att fläktstyrkan med inredd ovanvåning måste vara "normal" för att huset ska klara av att få ut fukt från ffa badrum.
 
Vi har gjort luftspalt i vårt Västervik också. Känns bra att vara på den säkra sidan...
Nu har en hel del gipsväggar kommit upp. Skönt när det börjar se ut som riktiga rum.

http://huset2007.blogspot.com
 
Vi har fått mycket detaljerad ritning av vår säljare på Smålandsvillan på förslag på hur övervåningen ska isoleras. Kolla med era säljare, för den här ritningen har Smålandvillan själva gjort. Beträffande luftspalt så finns den inritad på vår ritning, genom en distanslist på 21x45 och en hård träfiberskiva på 3,2 mm.
 
Hej på er !!
Vi har precis blivit färdiga med våran övervåning lammhult 06
belysningen till trappen har det skrivits om
det finns en slang till vänster när man kommer upp som går till dosan som som sitter på neder våningen
kan både tända uppe och där nere
ska komma med bilder snart
mvh svempur
 
Hej,

Är det någon mer som arbetar med sin övervåning i höstmörkret ?
Äntligen har vi kommit igång med övervåningen och det går mkt lättare än väntat, den "svår" arbetade masoniten visade sig vara hur smidig som helt och mkt billigare än vind avledaren.

Matrial kostnaden har inte varit allt för besvärande hittills,

Luftspalten är klar
insektsnät på plats
Har byggt på regelverket för att komma upp i rätt isolerings tjocklek gavlar/sned tak/stödben/tak kupa
Bakom stödbenen har jag satt masonit för att få en slät yta att sätta isoleringen mot,

kostnad hittills ca 3500kr

att köpa in
isolering
byggplast
glespanel
osv.......

En fråga till er som kommit längre
i vilket skede tar vi in rörmokare för central värme anslutningen för elementen ?
och anslutningen till frånluften,
kan den kopplas genom att man gör hål i den ny lagda isoleringen eller måste man regla speciellt för frånlufts donet?
 
Rörmokaren vi hade kom och gick litet då och då (vi hade ett fast pris på allt) men han satte inte frånluftsvent, det gjorde snickaren. Rörisen fixade vissa grejer i ett tidigt skede, t ex golvbrunnar i det blivande badrummet men elementen borde nog framför allt kommit efter de tunna ribborna - innanför plasten, innan gipsen kom på. Hos oss kom tyvärr elementrören innanför gipsen istället. Inte alls lika kul så här efteråt.
 
Tack Fialottabus,

Om jag förstått svaret rätt, ska element rören dras efter plasten kommit på, men innan spån/gipsen är på plats.
Efter plasten, har vi planerat en tunn glespanel typ 22X45.
Får rören plats ?

Bäst att passa på att fråga mer,
Jag har inte lyckats hitta ritning från smv som skulle rekomendera antalet frånlufts don på öv,
Skulle 2 räcka, ett i badrummet och ett i mitten av allrummet?

En sista undran, kan pex(?) slangen för radiatorerna dras i taket istället för längs väggarna, vet ej om jag missuppfatttat bilder jag sett på forumet.
där folk som inrett vinden haft vatten slangar (?) längs taket.( förutom alla el ledningar :) )
kan det vara att jag förväxlat slangarna längs taket med vatten rör in till badrum.

Skulle vara mkt tacksam för svar.
 
Hmm, ingen aning ?? vattenslangar i taket verkar mysko, tycker jag. Oavsett om de är för element eller badrum. Det borde bli svårt att få sjysst fall på elementrören och dessutom ovanligt långa ledningar.
Vi har bara ett frånluftsdon (villa västervik) i enlighet med de ritningar vi fick av SMV men enligt firman som ställde in värmepumpen efter att ovanvåningen var fördig (vi anlitade samma firma som ställde in den när huset nyss hade kommit) hade det varit bättre med två. Han menade att man oftast satte en i en klädkammare också. Eftersom vi bara hade en frlvent var vi tvungna att höja fläkthastigheten ett steg och det hörs, särskilt på nätterna. Frånluften ska vara så långt ifrån tilluften som möjligt. Kanske kan den firman som justerade er värmepanna ge förslag. Det beror ju på planlösningen. Frånluften tror jag att du måste regla för. Jag minns att snickaren tyckte det var krångligt att få dit den. Han satte rören samtidigt som han isolerade.

Rören sviktar in i isoleringen så jag tror inte det är ngt problem. När man ska förbi en glespanel så drar man den mellan plast och gles och det går också bra.

Jag kom på en sak till. Kolla hur er luftningsventil för avloppet sitter. I vårt hus hade de inte dragit upp den högre än till ovanvåningens golv. Den bör dras över ovanvåningens takhöjd och jag TROR att den ska ligga utanför isoleringen. När vi upptäckte detta var all iso, plast och gips redan på plats. (Suck).
 
Redigerat:
villa_reyes skrev:
Är det någon mer som arbetar med sin övervåning i höstmörkret ?
Hrhmpff..

Jag har hållit på med min övervåning sedan förra oktober, så jag glider in i mitt andra höstmörker nu...

Jag har dock kommit så pass långt att innerväggarna är under uppregling. Allt arbete har jag gjort själv hitills.

Det vore onekligen lättare att fixa till huset om man inte hade ett jobb och sköta samtidigt.

Å andra sidan skulle det bli lite besvärligt att rådda ihop de ekonomiska konsekvenserna om man inte hade ett jobb..

Naja, det löser sig nog.

Vad gäller din fråga om värmeledningar, tycker jag du skall kolla hur värmerören kommer upp till övervåningen. I mitt hus (Nybro) kommer det upp slingor på två ställen. På det ena stället kommer rören upp mellan två högben men på det andra kommer rören upp väldigt nära takfoten.
Detta medförde att rören (fullt utsträckta, tro mig) slutar precis innanför färdig vägg. Någon annan lösning än att dra invändig koppar därifrån till elementen fanns således ej.

Även rören för kranvattnet kom upp nära takfoten. För att få en hyfsad lösning där. bytte jag ut själva PEX-röret mot ett längre och skarvade på skyddsröret.

Jag bröt upp golvspånet vid badrummet för att kunna lägga avlopp. Då passade jag även på att lägga ner kranvattenrören i bjälklaget så att de mynnade i en innervägg mot badrummet.
 
Hej,

Tack för all feed back, (det måste vara annat än vatten rör som andra byggare på forumet dragit längs väggarna :) )

Det är öv på Nybro, vi bygger.
Slangarna för värme systemet kommer upp mitt i golvet ca 1 m ifrån gavel väggen, (badrums delen).
Trots att jag salat på till 240, på gavelväggen når inte rören ända fram, mkt irriterande då jag planerat att dela av väggen i favör för större sovrum framför stort förråd/badrum.
Jag har tom tagit hål i golvet för att undersöka möjigheten att flytta röret, lönlöst,

Inspektions luckor ?
är det ngn som återanvänt dom flyttbara isoler skivorna som fyllt trapp hålet hittills, till att göra vindsluckor (nya mått).
dom billigaste inspektions luckorna jag hittat kostade 750 kr st, och jag räknar med att det går åt 4+1.
Det finns ju andra hål att stoppa pengarna i.

Jag har räknat med totalt ca 200 kvm yta att isolera ( 240/240/300+45 innervägg.)

Bulwark hur mkt gick det åt i ditt hus, inkl isolering innervägg?

Tacksam för svar.
 
Ja men för fasen - att SMV anser att "småsaker" som att hanbalkarna sitter för lågt inte är någonting att gnälla över får nog ett annat svar om man kräver dom på ersättning när en annan UE skall lägga löpande timtid på att anpassa isoleringen utefter deras slarvpellar...var är kvalitétsansvarige eller är han på lunch som vanligt eller "jäkligt mycket just nu..."?

HEPO; hade jag varit som du så hade jag ringt Sjömarkens Isolering (033-29 00 80) och frågat dom rakt av; var hittar man en spruta att hyra, "-Ni är ju i branschen och jag har illa dåligt med budget för att anlita er även om det hade varit det jag önskat!"

Kan du få något annat än ett tips eller "-Nej?" och just nu är du ju utan?

PM:a mig annars så får jag luska i Fritslabygden där jag kan "stöna" runt lite... :)

Vänligen

TMC
 
Betalade 12000:- för att isolera hela övervåningen med sprutad lösull till Villa Västervik.
(Ska isolera gavlarna själv)

Bra när man har kontakter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.