Trösklar bör finnas för att få en barriär mot övriga utrymmen. Däremot så är ju trösklar anpassade för våtutrymmen gjorda för en glipa. Vi får en glipa på dryga centimetern när dörren är på plats.
 
Hej,

Angående luftspalt längst ut mot gavelspetsar, det går att få till. Antingen slår man i spikar (tex 2") så att de precis går igenom läkten och sätter sedan upp dem. Man får slå med hammaren på tvären. Alt så skuvar man läkten mot första takstolen från baksidan, fäster masoniten i denna och struntar i att fästa läkten ut mot gaveln.

Ang frånluft så är det nog bra att ha ett ställe till förutom bad, tex ett förråd.

//jns
 
StellanKarlgren skrev:
Trösklar bör finnas för att få en barriär mot övriga utrymmen. Däremot så är ju trösklar anpassade för våtutrymmen gjorda för en glipa. Vi får en glipa på dryga centimetern när dörren är på plats.
Tröskel eller inte så bör det finnas en fri area av ca 100 cm2 i varje öppning.
Antingen är man en fena på golvläggning och utelämnar trösklarna eller
får man se till att använda ventilerande trösklar eller dörrventiler.

Ventilationen och placeringen av frånluftsdon påverkas självfallet också av
planlösning, möblering mm. Normalt är väl att all inomhusluft ska hinna
bytas inom loppet av ca 2 timmar.

Jag fick iallafall stränga instruktioner kring det här ämnet av både snickaren som monterade kåken och VVS-teamet som justerade ventiationen.

För egen del kommer jag nog, för att vara på säkra sidan, konsultera en VVS-are innan jag drar ventilationsrör och reser innerväggar/karmar. Man ska ju trots allt bo på övervåningen.
 
nån med nybro som fundrat på hur man bäst löser det med räcket vid sidan av trappen? det blir ju liksom ett dåligt möte med fönstret om man vill ha rekommenderade höjden 1.20m

edit: om man har takkupa dvs.
 
Måste bara säga att vi är en god bit påväg...Badrummet njuter vi av för fullt!!! Nu fattas lite tapeter i allrum och golv i allrum... och lister och... :-D Ni jobbar på också ser jag. Hoppas det går bra för er alla!

http://huset2007.blogspot.com/
 
Är det någon som har isolerat ända upp till taknocken?
Tänkte göra högre takhöjd i sovrummet.
dvs så att man ser dom tvärgående balkarna.
 
Vi har gjort så vårat allrum, dock ej klart ännu(Mariennelund). Ska försöka hinna lägga ut några bilder vartefter. På ena gaveln där vi har två smårum är det dock "standard" höjd som gäller.
Vi ska lägga toa+dush i takkupan.

/Erik
 
Upplever ni att det blir mer rymd i rummet?
Du har inte möjlighet att lägga upp någon bild?
 
Hejsan

Jag och min sambo var inne och tittade i ett Nybro där man hade isolerat upp till taknocken i allrumsdelen, däremot så var sovrumsdelen normal takhöjd.

Tyvärr tog vi aldrig några bilder, men vi tyckte i alla fall att det kändes mycket rymligare. När det är dags för oss att göra ordning på vår övervåning så kommer vi absolut köra med full takhöjd i allrummet och fixa till balkarna så de blir lite snyggare.

// Madeleine
 
Erik,
Kan man göra öppet även vid takkupan?
Hoppas vi får se bilder snart!
//Rikard
 
Erik/
Jag hoppas också på lite bilder på din Marieannelund! Jag ska börja med övervåningen till våren och det vore kul med tips och trix!
 
Aldén skrev:
Vi har gjort så vårat allrum, dock ej klart ännu(Mariennelund). Ska försöka hinna lägga ut några bilder vartefter. På ena gaveln där vi har två smårum är det dock "standard" höjd som gäller.
Vi ska lägga toa+dush i takkupan.

/Erik
Ett par bilder, i de röda lådorna ska spottarna sitta, 8 totalt.
Skorstenen kommer att bli synlig ända upp, med några stag mot väggen för att den ej ska skadas om någon skulle gå emot den.
Fönstren i gaveln kommer att bytas ut mot 3st 9x16 H-fönster från Elit.
Vad gäller balkarna så blir det nog att fixa till dem på något bra sätt för att få dem att smällta in i det övriga.
 
Aldén skrev:
Ett par bilder, i de röda lådorna ska spottarna sitta, 8 totalt.
Skorstenen kommer att bli synlig ända upp, med några stag mot väggen för att den ej ska skadas om någon skulle gå emot den.
Fönstren i gaveln kommer att bytas ut mot 3st 9x16 H-fönster från Elit.
Vad gäller balkarna så blir det nog att fixa till dem på något bra sätt för att få dem att smällta in i det övriga.
Bilderna.....
 
  • P1020192.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020190.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som vet hur många kvadrat isolering som går åt till en gavel?
Har 38 graders lutning på Västervik.
 
vilken tjocklek har ni på reglarna till väggar som ni har satt upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.