Räknar med att jag har lagt ut 75000:- på övervåningen till Villa Västervik när jag är klar.
Men då har jag gjort allt själv utom kakling av badrummet och vvs.
Har kontakter på det mesta inom bygg så det har hjälpt mycket.
 
Hejsan!

Håller på med övervåningen precis nu (Västervik, gammla modellen). Fan vad mycket jobbet det är!!! Har precis gipsat klart taket, kommer att regla väggarna nu till helgen. (kör med 90 gips överallt plus en 10mm spånskiva i alla väggar).

Någon som vet om man ska köra minerit eller fibergips (eller vad det heter) i badrumet ? vilken är bäst? kan man köra OSB innanför den skivan i såfall?

MAX_SE Du får nog räkna lite mer på Elmaterialet än 5000kr även om du gör det själv. jag räknar med 10000kr
Visserligen drar jag nätverk, men dimmer, uttag (eljo Trend) och ett antal spottar ca 20st. så sticker det iväg.

Vad det gäller VVS hade jag en rörmockare här i går tog ca 7h att för dra pex slang till alla 4 element, avlopp och vatten för badkar, Toa och handfat. satte även ett skåp för vatten kopplingarna.
Rörmockarna behöver nog minst en dag antagligen 2dagar till för att koppla alla radiatorer o kranar.
Så räkna med 24h * 450kr = 10800kr för vvs arbete (minus Rot)
Material vet jag inte riktigt än, men kommer med en siffra så fort jag vet.
3st Element ca 4500kr + en handukstork i badrummet 4000kr.
 
Redigerat:
Lyfter en tidigare obesvarad frågeställning jag går och funderar på, nämligen...

Ni Nybro-ägare som isolerat vindsvåningen, hur har ni gjort på de ställen där takstolarna från vinkeldelen skär takstolarna i huvudbyggnaden?
Närmare bestämt, hur har ni löst det med luftspalt och isolering över det gummidukstäckta takvecket och i de trekantiga takstolsfacken utan luftad öppning nedtill?

Frågan är aktuell oavsett om man väljer att isolera takfoten eller längs stödbenen.
 
är det någon som har ett nybro med takkupa som gjort räcke vid trappen? är intresserad av hur det ser ut. ett foto vore prima..eller en beskrivning!
 
Någon som satt in jacuzzi på övervåningen?

Behöver man förstärka bjälklaget något?

På ritningen finns ju bara ett enkelt badrum inritat.
 
F
Är det någon som har ett bra tips på hur man monterar tilluftsventiler på övervåninge (det är ju ganska ont om plats både uppåt och på sidan)
MVH
Fredde
 
Fredrik Dahllöf skrev:
Är det någon som har ett bra tips på hur man monterar tilluftsventiler på övervåninge (det är ju ganska ont om plats både uppåt och på sidan)
MVH
Fredde
Om du inte har köpt fönster än, kan du betställa fönster med tillluftshål monterat från fabrik
 
Sätt dem för guds skull inte vid sidan av fönstren. Det gjorde vi och eftersom barnens rum blev väldigt små och det blir kallt när man är nära (ca en meter runtikring) ventilerna är det svårt att möblera utan att påverkas. Ett tips är att inte sätta för få ventiler. Annars blir det ett högt tryck i varje ventil. Jag ångrar också att vi inte köpte helt bullerdämpade ventiler. Inte så att vi bor i något särskilt stört område, men det räcker med att en bil kör förbi på gatan så vaknar någon av de små ... Med bullerdämpade ventiler får man så tyst det bara går ...
 
Har någon av er satt in kortlingen som visas på Smålandsvillans principritning?
Jag gissar att den är till för att täta av så att man inte får in kall luft i mellanbjälklaget så att det inte blir kalla golv på övervåningen.
Det blir är nästan omöjligt att få dit på en del ställen om man inte ska ta ner ventilationsrören.
 
  • Kortling 34x220.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag isolerade hela vägen ner i taket, så att katt vinden håller sig varm med.
Blir bra om man ska förvara lite saker där.
 
Det gjorde jag med.
 
Istället för att ligga ute i kattvinden och regla upp en vägg utanför stödbenen byggde jag istället innåt, dvs jag reglade upp en 120's-vägg innanför stödbenen.

Tappade naturligtvist lite golvyta, men då takhöjden där är bara en meter så märks det inte direkt.
 
Jag minns det som att kortlingenredan fanns vid leverans.
 
Jag har kollat hos mig och där fanns ingen regel.
Man kan se på ritningen att kortlingen tillkom på ritningen 2008-10-14 vid en ritningsrevision. Antingen så har man tagit bort regeln på de nytillverkade husen eller så har man kommit på att det blir kalla golv utan den. Min gissning ligger på det senare.
 
Vilken typ av vattenradiatorer har ni satt på övervåningen

Typ och storlek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.