Jag har ett nytt hus (Villa Västervik). På övervåningen har jag takstolar 45x195mm. sedan sitter det oljehärdad masonit och efter det ligger tegelpannorna. (Har tänkt att isolera 260mm).

Nu när jag ska isolera behöver jag göra en luftspalt innan jag sätter upp isoleringen eller funkar det med bara oljehärdad masonit?

Har läst att oljehärdad masonit inte släpper igenom fukt lika bra som vanlig masonit, därav rekommederas det inte.

Någon som vet vad som gäller eller har isolerat nyligen?
 
Din fråga hänger inte riktigt ihop.

Luftspalten kan inte ersättas med vare sig det ena eller andra materialet. Om du inte vill ha luftspalt måste du göra ex gavelventilationen större och det kan bli svårt när du har isolerat snedtak.

För övrigt är väl fördelen med oljehärdad board just att den inte drar till sig fukt.
 
Innanför luftspalten brukar det vara ohärdad masonit. Din masonit är nog tänkt som yttertak istället för brädtak med papp på.
MVH
 
Vi hade samma dilemma i vårt Hjältevadshus. Säljaren och fabriken hävdar att den oljehärdade masoniten, som finns där istället för papp och råspont, släpper ut fukt och att luftspalt inte behövs. Köper man isolerad övervåning från dem är det ingen luftspalt utan isolerat ut mot masoniten.

Vi chansade inte utan byggde en luftspalt innan vi isolerade. Om det var onödigt arbete eller inte får väl framtiden utvisa. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.