7 422 läst · 65 svar
7k läst
65 svar
Småskalig vindkraft – en vansklig investering
bladen nej men själva stolpen motorn genoratorn där finns stort värde som lätt täcker upp platan går att lämna som den är dom flesta bönder bryr sig inte om en platta i skogenF fribygg skrev:Källa? Vad jag förstår finns det inget värde i de förbrukade bladen och om fundamentet ska bort och marken återställas lär inte skrotvärdet på resten räcka på långa vägar för rivning och återställning, jag skulle kräva ställd bankgaranti på ett ordentligt belopp för att arendera ut både till vindkraft och solcellspark.
vett en granne vart erbjuden mellan 150 till 200 tusen om året för mark som inte har nåt stort värde en då gick inte att odla på och ingen bra skog
Fundamenten och bladen kan inte återvinnas.M maria01 skrev:
Att ta bort 1500 ton betong och 100 ton armering är inte gratis.
Inga medel avsätts för att bekosta återställandet (jämför med kärnkraften som har en avfallsfond).
Vindkraft är kroniskt olönsam.
I slutänden blir det markägaren eller staten (dvs skattebetalarna) som får ta kostnaden.
Om du bor i Frankrike får du troligen din el från prisreglerad kärnkraft.
vad skrev jag i inläg #31J Jehu skrev:Fundamenten och bladen kan inte återvinnas.
Att ta bort 1500 ton betong och 100 ton armering är inte gratis.
Inga medel avsätts för att bekosta återställandet (jämför med kärnkraften som har en avfallsfond).
Vindkraft är kroniskt olönsam.
I slutänden blir det markägaren eller staten (dvs skattebetalarna) som får ta kostnaden.
Om du bor i Frankrike får du troligen din el från prisreglerad kärnkraft.
vart prata vi om prisreglerad kärnkraft? och vart jag bor?
Du skrev "dom flesta bönder bryr sig inte om en platta i skogen"M maria01 skrev:
så du har tydligen en förvirrad syn på miljöförstöring.
Sen trodde du att metallen i tornet skulle inbringa en förmögenhet, så en förvirrad syn på ekonomi också.
J Jehu skrev:
kan du inte läsa vart skrev jag förmögenhet? jag skrev det skulle täcka rivningen inget om att gå plus förstår inte ditt problem sen det här om prisreglerad kärnkraft som du vägrar svara på ?
en platta i skogen klassas inte som miljöförstöring då skulle hela den svenska kusten med alla gamla värn klassas som det ingen har ju tat bort dom eller hur
Det finns anvisningar för hur återställandet ska gå till https://www.energimyndigheten.se/co...-och-efterbehandling-remissversion-160421.pdfM maria01 skrev:kan du inte läsa vart skrev jag förmögenhet? jag skrev det skulle täcka rivningen inget om att gå plus förstår inte ditt problem sen det här om prisreglerad kärnkraft som du vägrar svara på ?
en platta i skogen klassas inte som miljöförstöring då skulle hela den svenska kusten med alla gamla värn klassas som det ingen har ju tat bort dom eller hur
men vi vet ännu inte kostnad och miljöpåverkan. De parker som byggs t ex Markbygden har en kraftigt negativ miljöpåverkan.
Inget fel på det årliga arrendet, men jag skulle likafullt kräva garanti och borttagning av allt så fort arrendet går ut eller den överenskomna summan inte finns på mitt konto i tidM maria01 skrev:bladen nej men själva stolpen motorn genoratorn där finns stort värde som lätt täcker upp platan går att lämna som den är dom flesta bönder bryr sig inte om en platta i skogen
vett en granne vart erbjuden mellan 150 till 200 tusen om året för mark som inte har nåt stort värde en då gick inte att odla på och ingen bra skog
Om du hade läst på lite mer, så skulle du inte uttrycka dig så.M maria01 skrev:bladen nej men själva stolpen motorn genoratorn där finns stort värde som lätt täcker upp platan går att lämna som den är dom flesta bönder bryr sig inte om en platta i skogen
Det finns inget företag idag som bygger ett enstaka, så litet vindkraftverk "i skogen" så att ingreppen i skogen består av en liten platta.
Det byggs tiotals eller tjogtals, kanske hundra vindkraftverk som är 300 meter höga (Eiffeltornet är ca 300 meter högt).
Ingreppen i skog och mark är gigantiska och omformar området helt. Ett fundament är lika stort till ytan som en en hockeyrink och sträcker väldigt långt ner i marken. Det som var skog, blir industrotomt.
Och visst behöver gamla uttjänta vindkraftverk tas bort. Tornen bryts ner och korroderar precis som allt annat. Eller tänker du dig att de ska få falla ner av sig själva när rosten bitit tillräckligt?
Värdet av innehållet i ett uttjänt vindkraftverk är försumbart jämfört med kostnaden att plocka ner tornet, och att försöka återställa marken till skogsmark igen.
Det här var väldigt förvirrat. Ingen får bygga några plattor i svensk skogsmark, utan att en miljökonsekvensbeskrivning har gjorts och en hel massa tillstånd har getts.M maria01 skrev:kan du inte läsa vart skrev jag förmögenhet? jag skrev det skulle täcka rivningen inget om att gå plus förstår inte ditt problem sen det här om prisreglerad kärnkraft som du vägrar svara på ?
Det har föga att göra med att det har byggts försvarsanläggningar längs bl.a. den svenska kusten för 100 år sedan.
du hittar på en massa som jag inte har skrivitS skogaliten skrev:Om du hade läst på lite mer, så skulle du inte uttrycka dig så.
Det finns inget företag idag som bygger ett enstaka, så litet vindkraftverk "i skogen" så att ingreppen i skogen består av en liten platta.
Det byggs tiotals eller tjogtals, kanske hundra vindkraftverk som är 300 meter höga (Eiffeltornet är ca 300 meter högt).
Ingreppen i skog och mark är gigantiska och omformar området helt. Ett fundament är lika stort till ytan som en en hockeyrink och sträcker väldigt långt ner i marken. Det som var skog, blir industrotomt.
Och visst behöver gamla uttjänta vindkraftverk tas bort. Tornen bryts ner och korroderar precis som allt annat. Eller tänker du dig att de ska få falla ner av sig själva när rosten bitit tillräckligt?
Värdet av innehållet i ett uttjänt vindkraftverk är försumbart jämfört med kostnaden att plocka ner tornet, och att försöka återställa marken till skogsmark igen.