2 095 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Smarta hem - men utomhus
Zigbee utomhus finns:S Staffan-N skrev:
https://www.m.nu/smart-hem/nous-a6z...EdfX-3vmEV6A5CrzFSWGAlCaubrCn3uoaArWUEALw_wcB
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kör med fabrikatet du gillar, men sätt dem i IP-klassade lådor, bakom IP-klassade strömbrytare osv så kommer det funka fint.
Du kan med stor sannolikhet även använda t ex Ikeas rörelsesensor för inomhusbruk, utomhus, men sätta väggar och tak runt den så att den är skyddad. Den kommer ju inte börja spontanbrinna bara för att den är utomhus, men kanske ha något kortare livslängd.
Du kan med stor sannolikhet även använda t ex Ikeas rörelsesensor för inomhusbruk, utomhus, men sätta väggar och tak runt den så att den är skyddad. Den kommer ju inte börja spontanbrinna bara för att den är utomhus, men kanske ha något kortare livslängd.
Som sagt, kolla att dina puckar klarar temperaturområdet du förväntar dig där du monterar de.
Det är inte ovanligt att tillverkare använt elektrolytkondensatorer som lägger av redan vid -15 grader. (T.ex. i vissa billiga LED-lampor)
Det är inte ovanligt att tillverkare använt elektrolytkondensatorer som lägger av redan vid -15 grader. (T.ex. i vissa billiga LED-lampor)
Jag har satt Zwave-puckar i vanliga kopplingsdosor på garageväggen för motorvärmarna till bilarna.
Har funkat bra i ca 5år, och oavsett väder, klarar även 40 minusgrader.
Så, jag tror att du lugnt kan pillra ihop en väl fungerande lösning på ett kostnadseffektivt sätt.
Bara att testa.
Har funkat bra i ca 5år, och oavsett väder, klarar även 40 minusgrader.
Så, jag tror att du lugnt kan pillra ihop en väl fungerande lösning på ett kostnadseffektivt sätt.
Bara att testa.
De går inte sönder mer när åskan går än vad övrigt i hemmet gör. Alltså oerhört sällan.J jonaserik skrev:
Bättre satsa på prylar med kvalitet som inte brinner eller går sönder även utan åska (eller snarare blixt). 😊
Liknande trådar
-
Smarta hem - min situation - vad behöver jag?
Villalarm & Hemautomation -
Nibes smarta hem-styrning av värmepump
Värmepumpar -
Vad tycker vi om "Minska elförbrukningen med smarta hem-systemet Wiser"
Smarta hem - vad ska man ha?
Smartahem-produkter med adminkonto och användarkonton?
Villalarm & Hemautomation