Attitudeswe
S Staffan-N skrev:
Använder vanliga Hue-lampor i mina gamla utomhusarmaturer och de har överlevt några säsonger nu. Något som dock är bedrövligt är att det är helt omöjligt att få tag på smartplugs med zigbee för utomhusbruk. Så ett ekosystem som bygger på WiFi kanske hade varit flexiblare för ljusslingor mm.
Zigbee utomhus finns:

https://www.m.nu/smart-hem/nous-a6z...EdfX-3vmEV6A5CrzFSWGAlCaubrCn3uoaArWUEALw_wcB

M
Kör med fabrikatet du gillar, men sätt dem i IP-klassade lådor, bakom IP-klassade strömbrytare osv så kommer det funka fint.

Du kan med stor sannolikhet även använda t ex Ikeas rörelsesensor för inomhusbruk, utomhus, men sätta väggar och tak runt den så att den är skyddad. Den kommer ju inte börja spontanbrinna bara för att den är utomhus, men kanske ha något kortare livslängd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som sagt, kolla att dina puckar klarar temperaturområdet du förväntar dig där du monterar de.

Det är inte ovanligt att tillverkare använt elektrolytkondensatorer som lägger av redan vid -15 grader. (T.ex. i vissa billiga LED-lampor)

Sedan så finns det ju en sån där modern sak som heter strömbrytare som man trycker på så tänds lampan.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Jag har satt Zwave-puckar i vanliga kopplingsdosor på garageväggen för motorvärmarna till bilarna.
Har funkat bra i ca 5år, och oavsett väder, klarar även 40 minusgrader.
Så, jag tror att du lugnt kan pillra ihop en väl fungerande lösning på ett kostnadseffektivt sätt.
Bara att testa.

Nissens
J jonaserik skrev:
Det där med etablerade fabrikat, varför köpa dyra grejer, som säger upp sig kanske när åskan går. Elektronik är vad det är, när åskan går. Bättre då med fungerande billigare grejer. Och kanske köpa 2 st till samma pris som en. Blir då en i reserv om det händer något.
De går inte sönder mer när åskan går än vad övrigt i hemmet gör. Alltså oerhört sällan.

Bättre satsa på prylar med kvalitet som inte brinner eller går sönder även utan åska (eller snarare blixt). 😊

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.