Det finns ju en uppsjö av utrustning för att kunna styra belysning och apparater i hemmet. Jag skulle vilja ha något motsvarande för att kunna styra tex belysning mm utomhus som sitter på ladugårdsvägg och/eller stolpe och även inne i ladugården/logen som är av så pass låg standard att jag inte vill använda inomhus utrustning. Jag har Wifi-täckning utomhus och i ladugården. Jag har hittat stickproppar för utomhusbruk, men belysningen är i huvudsak fasta installationer så jag skulle ju vilja ha en box för utomhusbruk , på samma sätt som man kan montera ett skymningsrelä eller en rörelsesensor.
Kan man köpa en vanlig dosa från t ex Plejd, men lägga det i en kopplingsdosa för utomhusbruk?
Kan man köpa en vanlig dosa från t ex Plejd, men lägga det i en kopplingsdosa för utomhusbruk?
Du kan göra vad vill. med vilka fjärrstyrningar som helst. Det är bara en strömbrytare och inget annat. Sätter du en i en vanlig dosa, så är det OK. Ett problem kanske, är att du inte kan tända med en brytare utan måste göra det med fjärren. En del av puckarna har en ingång för att kunna sätta en tryckknapp för att tända. OM du ska in och inte har fjärren med dig.
Vilka vet jag inte, men vet att det går.
Vilka vet jag inte, men vet att det går.
Ja, du kan använda en Plejd-dosa i en IP-klassad kopplingsdosa för utomhusbruk, så länge dosan skyddar mot fukt och temperaturen hålls inom enhetens specifikationer. Alternativt kan du titta på Zigbee-baserade lösningar, som Philips Hue eller Aqara, som ofta har produkter för utomhusbruk och kan styras via en hub.
jag hittade faktiskt en dosa som verkar motsvara mina krav nu när jag letade lite. Dock skulle man ju vilja ha ett lite mer "etablerat" fabrikat. Dessutom så tillför det kanske inte så mycket om det nu är OK att slänga in "vanlig" utrustning i en IP-klassad dosa
https://www.conrad.se/sv/p/sygonix-...EEhFxYgdrRd4Z-KGYFkaAmw2EALw_wcB&refresh=true
https://www.conrad.se/sv/p/sygonix-...EEhFxYgdrRd4Z-KGYFkaAmw2EALw_wcB&refresh=true
I lampan framför vår ytter dörr satte jag en Shelly mini ska klara -20c (hade ingen neutral i brytaren inomhus), på vår baksida hade vi spottar som nu kör ikea trådfri g10 (hade över sen innan). Allt funkar bra och styrs av sol ned/uppgång iaf.
Men då har du en riktig kopplingsdosa någonstans där du kunde få plats med Shelly:n? Jag har mycket gamla elinstallationer som definitivt inte uppfyller några krav på IP-klassning. På sikt ska jag naturligtvis se över det , men inte nu.B buffyin skrev:
Plejd i IP klassad dosa funkar utmärkt. De har trådlösa strömbrytare också om du vill tända/släcka med en sådan också.F flonaldo skrev:Det finns ju en uppsjö av utrustning för att kunna styra belysning och apparater i hemmet. Jag skulle vilja ha något motsvarande för att kunna styra tex belysning mm utomhus som sitter på ladugårdsvägg och/eller stolpe och även inne i ladugården/logen som är av så pass låg standard att jag inte vill använda inomhus utrustning. Jag har Wifi-täckning utomhus och i ladugården. Jag har hittat stickproppar för utomhusbruk, men belysningen är i huvudsak fasta installationer så jag skulle ju vilja ha en box för utomhusbruk , på samma sätt som man kan montera ett skymningsrelä eller en rörelsesensor.
Det där med etablerade fabrikat, varför köpa dyra grejer, som säger upp sig kanske när åskan går. Elektronik är vad det är, när åskan går. Bättre då med fungerande billigare grejer. Och kanske köpa 2 st till samma pris som en. Blir då en i reserv om det händer något.F flonaldo skrev:
kanske skulle ha uttryckt mig lite annorlunda. Det är ju mest att man inte vill ha en massa specialappar för varenda pryl som man har, utan att det är kompatibelt med Google home eller något annat system som man redan harJ jonaserik skrev:
Philips Hue?F flonaldo skrev:Det finns ju en uppsjö av utrustning för att kunna styra belysning och apparater i hemmet. Jag skulle vilja ha något motsvarande för att kunna styra tex belysning mm utomhus som sitter på ladugårdsvägg och/eller stolpe och även inne i ladugården/logen som är av så pass låg standard att jag inte vill använda inomhus utrustning. Jag har Wifi-täckning utomhus och i ladugården. Jag har hittat stickproppar för utomhusbruk, men belysningen är i huvudsak fasta installationer så jag skulle ju vilja ha en box för utomhusbruk , på samma sätt som man kan montera ett skymningsrelä eller en rörelsesensor.
Dum lösning: Finns lampor med skymningsrelä.
Annars kan man använda IKEAs smarta lampor med zigbee. Dom bygger mesh nätverk och bör kunna ha grym räckvidd om du bara har en kedja av belysning runt gården. Kräver ej hub inomhus. Sen kan man automatisera i deras app. Enkelt och prisvärt.
Annars kan man använda IKEAs smarta lampor med zigbee. Dom bygger mesh nätverk och bör kunna ha grym räckvidd om du bara har en kedja av belysning runt gården. Kräver ej hub inomhus. Sen kan man automatisera i deras app. Enkelt och prisvärt.
Använder vanliga Hue-lampor i mina gamla utomhusarmaturer och de har överlevt några säsonger nu. Något som dock är bedrövligt är att det är helt omöjligt att få tag på smartplugs med zigbee för utomhusbruk. Så ett ekosystem som bygger på WiFi kanske hade varit flexiblare för ljusslingor mm.