529 läst · 28 svar
529 läst
28 svar
Smart termometer med extern givare utomhus
Vill du prova med Zwave, så är det här den bästa temometern jag har provat:K Kardan79 skrev:
https://aeotec.com/products/aeotec-aerq-sensor/
Har någa sådana, bland annat en ute i hundhuset, och den har fungerat stabilt med låg batteriförbrukning.
Men jag hade nog testat med en Zigbee-plug till att börja med, det är nog ett kostnadseffektivt sätt att lösa ditt problem på.
Återkoppla gärna vilka framsteg du gör, alltid kul att ta del av!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, igen!Hannuse skrev:Vill du prova med Zwave, så är det här den bästa temometern jag har provat:
[länk]
Har någa sådana, bland annat en ute i hundhuset, och den har fungerat stabilt med låg batteriförbrukning.
Men jag hade nog testat med en Zigbee-plug till att börja med, det är nog ett kostnadseffektivt sätt att lösa ditt problem på.
Återkoppla gärna vilka framsteg du gör, alltid kul att ta del av!
[bild]
En sån där kostade lika mycket som de 3 jag har i voljären. Har dessutom 2 på vinden, 1 i gäststuga och 3 inne. Skulle bli dyrt att byta.
Har tyvärr ingen zigbeeplugg hemma. Har bara Fibarogrejer (z-wave), vilka är fast installerade, vid sidan av termometrarna.
Edit - ska köpa, och uppdaterar hur det går.
Ja köp en Zigbee plugg för utomhusbruk och sätt i den riktningen av huset och voljären. Det borde täcka upp för dämpning som isoleringen skapade.K Kardan79 skrev:
Ett inbyggnadsrelä i en ip-klassad låda är också ett alternativ. Men då måste du se till att den har nolla och inte bara behöver fas, för då kan de inte förstärka signalen
Känns onödigt att betala 4 gånger mer för en pryl med färre funktioner? Det är ju i praktiken samma sak som en dospuck eller vägguttagsplugg fast utan möjlighet att styra en inkopplad last.optimizer skrev:
Det är en renodllad antenn med möjlighet till mycket bättre antenn-design utan att ta hänsyn till några andra prylar som ska få plats i pucken. Tänker att produkten tjänar ett syfte som puckarna inte kan ebjuda eftersom den är utvecklad av Aeotech. Detta är förslag till TS, har inget mer belägg än så tyvärr.Hannuse skrev:
Ja, just antenndesignen brukar vara en svag punkt på alla liknande prylar. Oftast är det bara en kort sladdstump ihopknölad innanför locket, så bara genom att räta ut den brukar man få betydligt bättre prestanda.optimizer skrev:Det är en renodllad antenn med möjlighet till mycket bättre antenn-design utan att ta hänsyn till några andra prylar som ska få plats i pucken. Tänker att produkten tjänar ett syfte som puckarna inte kan ebjuda eftersom den är utvecklad av Aeotech. Detta är förslag till TS, har inget mer belägg än så tyvärr.
Med tanke på hur dom ser ut så är jag skeptisk till att antenndesignen skulle vara bättre än i en plugg.optimizer skrev:Det är en renodllad antenn med möjlighet till mycket bättre antenn-design utan att ta hänsyn till några andra prylar som ska få plats i pucken. Tänker att produkten tjänar ett syfte som puckarna inte kan ebjuda eftersom den är utvecklad av Aeotech. Detta är förslag till TS, har inget mer belägg än så tyvärr.
Finns det någon vetenskaplig test?
Skulle vara intressant att se hur det förhåller sig.
Håller med. Jag skaffade en extender till mina zigbee enheter eftersom räckvidden verkligen suger jämfört med övriga z-wave prylar. Köper hellre z-wave numera trots priset pga prestanda.Styr med homey.Hannuse skrev:
Z-wave kör på lägre frekvens och har därmed längre räckvid punkt till punkt än zigbee. Men i praktiken har det oftast ingen betydelse i ett normalt hus där man har tillräckligt många prylar för att få ett homogent mesh-nät som täcker hela bostaden.optimizer skrev:
Så upplever jag det också.useless skrev:
Har ca 25 meter ut till hundhuset från huset.
Det fungerar dit ut med Zwave, men inte med Zigbee.
Det fungerar även med 433 med Telldus och extern antenn (dock inte utan antennen), men Homeyn klarar inte av att nå dit med 433.