K
Hej!

Jag ber på förhand om ursäkt för att det här kan bli lite dumt. Har väldigt dålig koll på det här.

Min sambo, och därmed jag, har vaktlar. I deras voljär finns idag 2 uppvärmda "hus". Vi har mätt temperatur ute och i bägge hus med Sonoff SNZB-02P (de i husen ligger i snusdosor, och används för att styra värmen). Efter tilläggsisolering av husen får vi dock inte längre kontakt med termometrarna. Har tyvärr inte möjlighet att flytta vår Aeotec-hub närmare voljären.

Jag skulle behöva kunna mäta temperatur med externa givare, för att säkerställa kontakt med huben. Är det någon som kan lämna förslag till lösning som inte kostar skjortan?
Har tittat på termometrar med extern givare för typ 400kr/st, men 800kr plus frakt blir lite väl dyrt.

Jag vet att det finns lösa givare med kabel i olika längder, vattentäta lådor, mm att köpa, men jag är så oerhört dåligt insatt/påläst att jag inte vet vad jag behöver för att kunna bygga något på egen hand. Och just nu finns inte tiden eller orken att göra det på egen hand. Jag har dock inte någonting alls emot hantverket, varför även denna typ av lösning skulle passa oss. Om någon ville förklara vad jag behöver för ändamålet.

Tacksam för hjälp jag kan få!!!

Edit - voljären har tak, men det är lite fuktigt och dammigt.

C
Det enda jag hittat med riktigt bra räckvidd och hyfsat pris är Yolink. Men de har också ett par riktigt stora nackdelar - molnbaserade och mycket begränsat utbud i europa (se till att du köper EC-modellerna för 868 MHz). Fortfarande utanför din prisgräns, men jag har inte hittat något billigare "long range"-alternativ.

Redigerat:
K
C cpalm skrev:
Det enda jag hittat med riktigt bra räckvidd och hyfsat pris är Yolink. Men de har också ett par riktigt stora nackdelar - molnbaserade och mycket begränsat utbud i europa. Fortfarande utanför din prisgräns, men jag har inte hittat något billigare "long range"-alternativ.
Tack!
Det funkade ju bra med de termometrar vi har innan vi tilläggsisolerade, så om jag hittar vettiga termometrar med extern givare/sensor (du förstår nog) som funkar med Zigbee så är det värt ett försök. Behöver nog inte vara något extra.

Vi lade till 45mm stenull och någon reflekterande folie i två lager (luftblåsor emellan). Folien dödade kontakten.

C
K Kardan79 skrev:
Vi lade till 45mm stenull och någon reflekterande folie i två lager (luftblåsor emellan). Folien dödade kontakten.
Jo det är klart, kan du montera sändaren på utsidan och givaren på insidan skall det ju funka igen.

Kan du inte bara sätta en annan valfri zigbee-enhet på fasaden för att stärka nätverket? Det måste vara billigare än att byta till något annat. Om nu inte folien verkligen dödar signalen ut helt.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K
G gbgustaf skrev:
Vet inte om forumreglerna tillåter länkar till viss butik, men det här är ett ganska prisvärt paket tycker jag.
Man kan enkelt förlänga mätkablarna genom att skarva på någon annan kabel.

[länk]
Har sett liknande från Sonoff tror jag. Men hittar inte nu. Sonoff har funkat bra med vår hub. Ska kolla upp den där.
Tack!

K
E Eby90 skrev:
Kan du inte bara sätta en annan valfri zigbee-enhet på fasaden för att stärka nätverket? Det måste vara billigare än att byta till något annat. Om nu inte folien verkligen dödar signalen ut helt.
Bildar de ett mesh?
Mvh
Noll koll

K Kardan79 skrev:
Bildar de ett mesh?
Mvh
Noll koll
Har jag inte fattat det fel så funkar nätanslutna enheter som routers.

K
E Eby90 skrev:
Har jag inte fattat det fel så funkar nätanslutna enheter som routers.
Så är det med Plejd, men funkar alla Zigbee grejer så?

När det gäller just termometrar till Zigbee och även Zwave så är det en gåta för mig att det inte finns bra alternativ med extern givare.
Så, tyvärr har jag inget bra tips där.
Men vad använder du Zigbee till idag?
Styr du även värmen där?
Som tidigare skrivits så bildar Zigbee och Zwave ett meshnät om man ansluter produkter som är spänningsatta via fast matning från elnätet, och då kan även batteridrivna enheter nyttja detta, men dom kan i sig inte agera meshnoder.
Så prova i så fall att installera en Zigbee-plug på lämpligt ställe, och experimentera lite.
Zwave har bättre räckvidd, men om du nu har börjat med Zigbee, så kanske du vill fortsätta med det?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Med risk för att jag är helt ute och cyklar: ja, inbyggnadsrelän och annat som är nätanslutet skickar signalen vidare, medan batteridrivna enheter inte gör det. Så om du sätter ett litet inbyggnadsrelä i en dosa på utsidan av väggen så borde det göra det enklare att få kontakt med givarna på insidan.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K
Hannuse Hannuse skrev:
När det gäller just termometrar till Zigbee och även Zwave så är det en gåta för mig att det inte finns bra alternativ med extern givare.
Så, tyvärr har jag inget bra tips där.
Men vad använder du Zigbee till idag?
Styr du även värmen där?
Som tidigare skrivits så bildar Zigbee och Zwave ett meshnät om man ansluter produkter som är spänningsatta via fast matning från elnätet, och då kan även batteridrivna enheter nyttja detta, men dom kan i sig inte agera meshnoder.
Så prova i så fall att installera en Zigbee-plug på lämpligt ställe, och experimentera lite.
Zwave har bättre räckvidd, men om du nu har börjat med Zigbee, så kanske du vill fortsätta med det?
Jag använder mest Z-wavegrejer, men har inte hittat vettiga termometrar. Blev därför Sonoffs zigbee-termometrar. Kan skaffa en plugg för utomhusbruk och sätta därute. Tack för tipset! Hoppas det funkar. 😀

K Kardan79 skrev:
Ja. Alla prylar som är nätanslutna fungerar som mesh-noder helt automatiskt. Så det är bara att plugga in en aeotec-kompatibel vägguttagspuck på lämpligt ställe. Stödjer huben SmartThings så borde en Ikea Tretakt för 99:- funka.

K
useless useless skrev:
Ja. Alla prylar som är nätanslutna fungerar som mesh-noder helt automatiskt. Så det är bara att plugga in en aeotec-kompatibel vägguttagspuck på lämpligt ställe. Stödjer huben SmartThings så borde en Ikea Tretakt för 99:- funka.
Yes. Men jag behöver nog sätta pluggen ute.
Tack för tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.