5 999 läst · 19 svar
6k läst
19 svar
Smart styrning av fast installation
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Lägg gärna upp en bild på installationen
@Fexarn dimmern står på lägsta hastighet och sedan styr jag av och på med sonoff via Home Assistant. Flashade Sonoff med Tasmota och styr den mha MQTT, men går ju bra lika bra att styra den via den medföljande appen om man vill det.
Jämfört med bilden jag lade upp tidigare så är installationen inte mycket mer än att fläktens strömkabel går in i Sonoff och sedan vidare till fläkten.
Så förenklat:
Strömkälla -> Dimmer -> Sonoff -> Fläkt
Jämfört med bilden jag lade upp tidigare så är installationen inte mycket mer än att fläktens strömkabel går in i Sonoff och sedan vidare till fläkten.
Så förenklat:
M Markru skrev:@Fexarn dimmern står på lägsta hastighet och sedan styr jag av och på med sonoff via Home Assistant. Flashade Sonoff med Tasmota och styr den mha MQTT, men går ju bra lika bra att styra den via den medföljande appen om man vill det.
Så förenklat:
Toppen, tack för svar.
Varför sitter dimmern före den trådlösa brytaren? Kan det inte bli problem om dimmern skruvas ner till en låg nivå?M Markru skrev:@Fexarn dimmern står på lägsta hastighet och sedan styr jag av och på med sonoff via Home Assistant. Flashade Sonoff med Tasmota och styr den mha MQTT, men går ju bra lika bra att styra den via den medföljande appen om man vill det.
Så förenklat:
Liknande trådar
-
Nibes smarta hem-styrning av värmepump
Värmepumpar -
Homey Pro 2023, Solceller, smart styrning VP
Villalarm & Hemautomation -
Checkwatt och Homevolt - så funkar smart styrning av batterilager
Artikelkommentarer -
Golvvärme - val av smartstyrning
Värme allmänt -