2 095 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Smart brytare/plug in-relä, maxlast?
Jag läste kopplingsschemat. Den går att köra med 1,5kW också, men jag lyssnade på TS här...useless skrev:
Passar på att ställa en relaterad fråga istället för att starta en ny tråd. I hallen finns en värmepump (Panasonic Z35 golvmodell) som hämtar ström från en vanlig stickkontakt vid utedelen. Vad är det bästa alternativet för att få till en smart styrning? Med tanke på svaren i den tidigare tråden låter det konstigt att pumpen skulle hämta all ström från ett vanligt 230-uttag? Maxeffekten är 6,2 kW.
Max uteffekt från en värmepump är inte samma sak som hur mycket el den drar. Det är det som är hela poängen med värmepumpar.
Om vi antar att COP ligger nånstans runt 3-4 så drar den knappt 2 kW från vägguttaget.
Om vi antar att COP ligger nånstans runt 3-4 så drar den knappt 2 kW från vägguttaget.
Tack, det är begripligt. I så fall skulle man kunna styra pumpen genom att sätta en sån här vid uttaget?useless skrev:
https://www.m.nu/rela-z-wave/smart-outdoor-plug-ip44
Eller är det bättre att köpa till en dyrare wifi-styrning? Finns nåt som heter Airpatrol t ex men som kostar typ 2000 kr. Kan tänka mig att det inte är så bra för pumpen att bryta strömmen tvärt?
Homey har infrafrött, men det är inte det samma som att den kan styra allt som har en IR-mottagare.
Kolla att det finns stöd för just din värmepump.
Funkar inte det så har jag sett många rekommendera Switchbot Hub.
Kolla att det finns stöd för just din värmepump.
Funkar inte det så har jag sett många rekommendera Switchbot Hub.
Precis, jag får testa och se om den kan styra pumpen. Switchbot ser ut som ett prisvärt alternativ om det skulle behövas, tack för tipset!A alfista skrev:
Hoppas det funkar.Joakim Broman skrev:
Skulle dock alldrig rekommendera att bryta strömmen till en värmepump med kompressor (sliter och kan lättare gå sönder). Bätre att stänga av den korrekt eller med signal. Kanske en Sensibo kan funka annars om inte har Wi-Fi modul.
Ja, undrar också om inte det är bättre. Har testat med Homeyn nu och den verkar inte hitta rätt frekvens för det infraröda, om det ens går ut några signaler från den. Så Sensibo kanske är bästa alternativet. Det finns Wifi-modul att köpa till pumpen tror jag men det är betydligt dyrare.B buffyin skrev:
Ja, Sensibo sky kostar 890kr och billigast Wifi modul i Sverige går på 1800kr. Båda går integrera till homey eller andra tjänster (tibber,HA/Homekit). Kanske kan vara värt att vänta till Black Friday för Sensibo?Joakim Broman skrev:
Men vid snabb goggling hitta jag wifi modul på ebay Tyskland för 90+15 EUR (ca 1240kr)
https://www.ebay.de/itm/304769196612
Det bli ju dyrare än strömbrytaren, men kan samtidigt styra pumpen
Största problemet är att det sitter en kompressorvärmare som håller oljan varm när inte konpressorn går. Det är inte så nyttigt att slå på strömmen och starta direkt med kall olja...B buffyin skrev:
Sen hålls även elektroniken lite varmare än omgivningen när strömmen är på vilket minskar risken för kondens och andra temperaturrelaterade problem.
Liknande trådar
-
Koppla byggfläkt till smartplug
El -
Smartplug, fjärrströmbrytare över wifi, hur fungerar dom?
Villalarm & Hemautomation -
Smart Wifi plug med förbrukningsmätare OCH automatisk av/på timer?
Villalarm & Hemautomation -
Smart switch kronbrytare
El -
Vatette vattenfelsbrytare och smart plug
Villalarm & Hemautomation