JDB83 Joakim Broman skrev:
Aha, hur ska jag göra för att använda den blockeringen?
Koppla en Shelly 1 (eller liknande med potentialfri utgång) till anslutning 1 och 3. Sen ställer du in i meny 15 om du vill att värmen ska blockeras helt eller bara sänkas ett antal grader.


Schematisk elritning med markering, komponentlistning, tekniska termer på svenska, förmodligen för uppvärmningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur kommer du fram till den slutsatsen? Jag kan inte se någon ytterligare matning till pannan än sladden med stickpropp, så den är med största sannolikhet kopplad för 230 V/1,5 kW. Mer effekt än så känns onödigt för ett enda rum.

Två på bollen som vanligt...
Jag läste kopplingsschemat. Den går att köra med 1,5kW också, men jag lyssnade på TS här...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läste kopplingsschemat. Den går att köra med 1,5kW också, men jag lyssnade på TS här...
Jasså, då gick på den enkla och förutsatte att det stod rätt uppgifter i trådstarten... 😉
 
useless useless skrev:
Jasså, då gick på den enkla och förutsatte att det stod rätt uppgifter i trådstarten... 😉
Japp, ibland glömmer man av sig...
 
Passar på att ställa en relaterad fråga istället för att starta en ny tråd. I hallen finns en värmepump (Panasonic Z35 golvmodell) som hämtar ström från en vanlig stickkontakt vid utedelen. Vad är det bästa alternativet för att få till en smart styrning? Med tanke på svaren i den tidigare tråden låter det konstigt att pumpen skulle hämta all ström från ett vanligt 230-uttag? Maxeffekten är 6,2 kW.
 
Max uteffekt från en värmepump är inte samma sak som hur mycket el den drar. Det är det som är hela poängen med värmepumpar.
Om vi antar att COP ligger nånstans runt 3-4 så drar den knappt 2 kW från vägguttaget.
 
useless useless skrev:
Max uteffekt från en värmepump är inte samma sak som hur mycket el den drar. Det är det som är hela poängen med värmepumpar.
Om vi antar att COP ligger nånstans runt 3-4 så drar den knappt 2 kW från vägguttaget.
Tack, det är begripligt. I så fall skulle man kunna styra pumpen genom att sätta en sån här vid uttaget?

https://www.m.nu/rela-z-wave/smart-outdoor-plug-ip44

Eller är det bättre att köpa till en dyrare wifi-styrning? Finns nåt som heter Airpatrol t ex men som kostar typ 2000 kr. Kan tänka mig att det inte är så bra för pumpen att bryta strömmen tvärt?
 
Uppdatering efter lite googlande. Min Homey verkar ha stöd för infrarött vilket innebär att jag borde kunna styra pumpen utan några extra installationer, om man bara trixar lite. Hoppas kunna spara nån tusenlapp.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Homey har infrafrött, men det är inte det samma som att den kan styra allt som har en IR-mottagare.
Kolla att det finns stöd för just din värmepump.
Funkar inte det så har jag sett många rekommendera Switchbot Hub.
 
  • Gilla
JDB83
  • Laddar…
A alfista skrev:
Homey har infrafrött, men det är inte det samma som att den kan styra allt som har en IR-mottagare.
Kolla att det finns stöd för just din värmepump.
Funkar inte det så har jag sett många rekommendera Switchbot Hub.
Precis, jag får testa och se om den kan styra pumpen. Switchbot ser ut som ett prisvärt alternativ om det skulle behövas, tack för tipset!
 
JDB83 Joakim Broman skrev:
Precis, jag får testa och se om den kan styra pumpen. Switchbot ser ut som ett prisvärt alternativ om det skulle behövas, tack för tipset!
Hoppas det funkar.

Skulle dock alldrig rekommendera att bryta strömmen till en värmepump med kompressor (sliter och kan lättare gå sönder). Bätre att stänga av den korrekt eller med signal. Kanske en Sensibo kan funka annars om inte har Wi-Fi modul.
 
B buffyin skrev:
Hoppas det funkar.

Skulle dock alldrig rekommendera att bryta strömmen till en värmepump med kompressor (sliter och kan lättare gå sönder). Bätre att stänga av den korrekt eller med signal. Kanske en Sensibo kan funka annars om inte har Wi-Fi modul.
Ja, undrar också om inte det är bättre. Har testat med Homeyn nu och den verkar inte hitta rätt frekvens för det infraröda, om det ens går ut några signaler från den. Så Sensibo kanske är bästa alternativet. Det finns Wifi-modul att köpa till pumpen tror jag men det är betydligt dyrare.
 
JDB83 Joakim Broman skrev:
Ja, undrar också om inte det är bättre. Har testat med Homeyn nu och den verkar inte hitta rätt frekvens för det infraröda, om det ens går ut några signaler från den. Så Sensibo kanske är bästa alternativet. Det finns Wifi-modul att köpa till pumpen tror jag men det är betydligt dyrare.
Ja, Sensibo sky kostar 890kr och billigast Wifi modul i Sverige går på 1800kr. Båda går integrera till homey eller andra tjänster (tibber,HA/Homekit). Kanske kan vara värt att vänta till Black Friday för Sensibo?

Men vid snabb goggling hitta jag wifi modul på ebay Tyskland för 90+15 EUR (ca 1240kr)
https://www.ebay.de/itm/304769196612

Det bli ju dyrare än strömbrytaren, men kan samtidigt styra pumpen :)
 
  • Gilla
JDB83
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Skulle dock alldrig rekommendera att bryta strömmen till en värmepump med kompressor (sliter och kan lättare gå sönder). Bätre att stänga av den korrekt eller med signal. Kanske en Sensibo kan funka annars om inte har Wi-Fi modul.
Största problemet är att det sitter en kompressorvärmare som håller oljan varm när inte konpressorn går. Det är inte så nyttigt att slå på strömmen och starta direkt med kall olja...
Sen hålls även elektroniken lite varmare än omgivningen när strömmen är på vilket minskar risken för kondens och andra temperaturrelaterade problem.
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.