2 517 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
"Smart" brytare - hur koppla
Tack för bra input!E etompau skrev:
Tur att elektrikern hade förhinder idag. Det körde visst ihop sig med annat arbete.
Då hinner jag skaffa en sådan av dig rekommenderad fjärrströmbrytare och den är till och med såpass tydlig att jag kan koppla in den själv! (Då märkningen verkar överensstämma med nuvarande installation som någon tidigare klåpare gjort...)
Jag ska försöka få in alla kardeler i alla de hål där de ska vara för att tillfredsställa de mest nitiska forumister ordentligt och på djupet. 👍
Köp några wago-klämmor (ex. 4 polig). Du lär behöva det till fas-ledning som ska gå till Nexa, uttaget samt till väggbrytaren. Plintarna i Nexan kan vara lite jobbiga och du ska inte ha mer än en ledare i varje plint. Om du försöka klämma in två eller fler så blir det pannkaka och massa kraftuttryck.O Obygd skrev:Tack för bra input!
Tur att elektrikern hade förhinder idag. Det körde visst ihop sig med annat arbete.
Då hinner jag skaffa en sådan av dig rekommenderad fjärrströmbrytare och den är till och med såpass tydlig att jag kan koppla in den själv! (Då märkningen verkar överensstämma med nuvarande installation som någon tidigare klåpare gjort...)
Jag ska försöka få in alla kardeler i alla de hål där de ska vara för att tillfredsställa de mest nitiska forumister ordentligt och på djupet. 👍
Kraftuttryck besparar jag mig gärna då jag haft en del ovälkomna och oväntade motgångar i närtid. Så all hjälp framåt så tydligt som möjligt är guld värt! Tack!E etompau skrev:Köp några wago-klämmor (ex. 4 polig). Du lär behöva det till fas-ledning som ska gå till Nexa, uttaget samt till väggbrytaren. Plintarna i Nexan kan vara lite jobbiga och du ska inte ha mer än en ledare i varje plint. Om du försöka klämma in två eller fler så blir det pannkaka och massa kraftuttryck.
Huset är byggt 1972 av en lokal entreprenör, som förvisso har gott renommé, men varit aktiv både en tid före och senare, så normer från både innan och efter förekommer i bygget! Dock är jag överlag förvånansvärt glad och nöjd med det jag möts av efter allt mellan femtio år sedan tills dags dato! (Förutom några förlöpta kardeler då...)useless skrev:
Elektrikern hann åka på semester innan jag hann inhandla en ny Nexa reläbrytare.
Jag har kopplat in enligt bästa förmåga och på instruktioner över telefon av elektrikern.
Brytare vill dock ej fungera tillsammans med fjärrkontrollen. Är fjärrkontrollen för gammal och inte kompatibel med den nya brytaren? 🤔
Jag har kopplat in enligt bästa förmåga och på instruktioner över telefon av elektrikern.
Brytare vill dock ej fungera tillsammans med fjärrkontrollen. Är fjärrkontrollen för gammal och inte kompatibel med den nya brytaren? 🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://support.nexa.se/hc/sv/articles/360001776778-Självlärande-mottagare-med-TMT-502O Obygd skrev:Elektrikern hann åka på semester innan jag hann inhandla en ny Nexa reläbrytare.
[bild][bild][bild]
Se där... Ännu en tripp till bauhaus mao! 👍
Normalt så funkar självlärande mottagare mot sändare med kodvred, men här fanns det tydligen ett undantag. Din sändare var rejält gammal, 2008!.
Vid kodning, tänk på att du bara ska trycka helt kort på mottagarens registreringsknapp, därefter trycker du direkt på sändarens ON-knapp.
Vid kodning, tänk på att du bara ska trycka helt kort på mottagarens registreringsknapp, därefter trycker du direkt på sändarens ON-knapp.
Tack! Ja, jag vet att den är gammal. Hittade den i gömmorna och tänkte att den funkar väl i garaget.E etompau skrev:
Noteras bör att jag var en av pionjärerna i smarta hem, hemautomation! 😉
Sen hände nåt på vägen.
Måste bara avsluta tråden med att säga att det blev grymt bra med en ny fjärrkontroll för 85 kronor!
Nu har även elektrikern hunnit förbi och godkänt installationen.
Tack för alla positiva hejarop på vägen!
Nu har även elektrikern hunnit förbi och godkänt installationen.
Tack för alla positiva hejarop på vägen!
M mlkjhr skrev:
E elmont skrev:Måste du ta reda på hur elektrikern ska koppla så tycker jag att du ska byta elektriker, vore det du själv som tänkte koppla hade ju saken kommit i ett lite annat läge.
Jag tror inte att elektrikern kommer att uppskatta din "hjälp", det är ju ett sätt att tala om att du inte tror att han klarar sitt jobb 😉
R roli skrev:
FredrikR skrev:
MultiMan skrev:
useless skrev:
E etompau skrev:Köp några wago-klämmor (ex. 4 polig). Du lär behöva det till fas-ledning som ska gå till Nexa, uttaget samt till väggbrytaren. Plintarna i Nexan kan vara lite jobbiga och du ska inte ha mer än en ledare i varje plint. Om du försöka klämma in två eller fler så blir det pannkaka och massa kraftuttryck.
Liknande trådar
-
Plejd. Dom-01 med återfjädrande brytare i serie
El -
Ytbehandla jalusi - några erfarenheter eller smarta råd?
Möbelsnickeri -
3 polig vrid strömbrytare 1-0, råkat skruva ut för många kablar
Badrum -
Smart brytare/plug in-relä, maxlast?
El -
Smart Home D-Link rörelsevakt och fjärrströmbrytare säljes!
Säljes, Uthyres & Skänkes