Hur ska elektrikern som kommer snart koppla in den fjärrstyrda strömbrytaren från Nexa till belysningen i garaget?

Elektronikkomponent med kablar på träyta. Etikett indikerar NEXA Trading AB, spänning och patent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter nu en brytare med rörelsesensor där den fjärrstyrda och en "vanlig" vippbrytare snart ska sitta.

Blå + vit går till N. Två svarta till L. Brun till L1. Öppen elinstallation med oanslutet uttag och synliga ledningar på en spånskivevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå och en svart (och gröngul) går till eluttaget inunder. Dvs de bara bryggas i brytaren. Uppe vid takarmaturen är det brun och vit. (Och gröngul, dubbelisolerad armatur, så ej inkopplad.)

Så hur ska ovanstående Nexabrytare kopplas in för att ersätta befintlig installation?

Elektrikern som snart kommer han vet hur det ska kopplas!

• Gilla
Müssli och 7 till
  • Laddar…
O Obygd skrev:
Hur ska elektrikern som kommer snart koppla in den fjärrstyrda strömbrytaren från Nexa till belysningen i garaget?

[bild]

Det sitter nu en brytare med rörelsesensor där den fjärrstyrda och en "vanlig" vippbrytare snart ska sitta.

Blå + vit går till N. Två svarta till L. Brun till L1.[bild]

Blå och en svart (och gröngul) går till eluttaget inunder. Dvs de bara bryggas i brytaren. Uppe vid takarmaturen är det brun och vit. (Och gröngul, dubbelisolerad armatur, så ej inkopplad.)

Så hur ska ovanstående Nexabrytare kopplas in för att ersätta befintlig installation?
Måste du ta reda på hur elektrikern ska koppla så tycker jag att du ska byta elektriker, vore det du själv som tänkte koppla hade ju saken kommit i ett lite annat läge.
Jag tror inte att elektrikern kommer att uppskatta din "hjälp", det är ju ett sätt att tala om att du inte tror att han klarar sitt jobb 😉

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
O Obygd skrev:

[bild]

Blå + vit går till N. Två svarta till L. Brun till L1.[bild]

Här är manualen.

Den där installationen ser inte ut att vara kopplad av en elektriker....

• Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Den där installationen ser inte ut att vara kopplad av en elektriker....
Kanske är samma elektriker som kommer förbi och ska koppla in Nexapucken?! 😇

• Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Det sticker ut kardeler från den blå trådens anslutning, så be elektrikern städa upp i kopplingarna.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vad har du för ljuskällor? LWMR-210 (utfasad produkt )är känslig för induktiva belastningar, ex lysrör. Ska du bara tända och släcka trådlöst så är Nexa MWMR-2300 ett bättre alternativ.
Elektriskt kopplingsschema, terminaler markerade N och L, enkel last ansluten, strömbrytare, säkringar, enkel linjeteckning.

Ser ut att vara en gammal installation i grunden med vit nolla och svart fas och brun som tändtråd? Ett typexempel på att man inte ska lita på färgerna...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Elektikern ska få städa upp efter sig!

Anledningen till frågan är ju att jag ska kunna kontrollera och därmed bedöma elektrikerns arbete och se om han är värd att anlita igen.

Jag kommer inte att hänga över dennes axel och inte heller tala om hur han ska göra. Men för att kunna göra bedömningen behöver jag veta hur det ska göras! 😀

E etompau skrev:
Vad har du för ljuskällor? LWMR-210 (utfasad produkt )är känslig för induktiva belastningar, ex lysrör. Ska du bara tända och släcka trådlöst så är Nexa MWMR-2300 ett bättre alternativ.
[bild]
Det sitter ledarmaturer i taket. (Från Jula).

O Obygd skrev:
Det sitter ledarmaturer i taket. (Från Jula).
Du har koll på effekten på dessa?

O Obygd skrev:
Anledningen till frågan är ju att jag ska kunna kontrollera och därmed bedöma elektrikerns arbete och se om han är värd att anlita igen.

Jag kommer inte att hänga över dennes axel och inte heller tala om hur han ska göra. Men för att kunna göra bedömningen behöver jag veta hur det ska göras! 😀
I så fall är det bättre att du visar bilder på det färdiga resultatet.
Om du har tänk koppla själv är det bättre att du berättar det från början så får du bättre svar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

O Obygd skrev:
44 W styck. Totalt två stycken: [länk]
OK, jag rekommenderar dock en vanlig reläbrytare och inte en dimmer för att styra dessa armaturer.
Du har neutralledare i dosan så det är inga problem att koppla in en sådan.
En MWMR-2300 kostar runt 200 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.