Hur ska elektrikern som kommer snart koppla in den fjärrstyrda strömbrytaren från Nexa till belysningen i garaget?
Det sitter nu en brytare med rörelsesensor där den fjärrstyrda och en "vanlig" vippbrytare snart ska sitta.
Blå + vit går till N. Två svarta till L. Brun till L1.
Blå och en svart (och gröngul) går till eluttaget inunder. Dvs de bara bryggas i brytaren. Uppe vid takarmaturen är det brun och vit. (Och gröngul, dubbelisolerad armatur, så ej inkopplad.)
Så hur ska ovanstående Nexabrytare kopplas in för att ersätta befintlig installation?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter nu en brytare med rörelsesensor där den fjärrstyrda och en "vanlig" vippbrytare snart ska sitta.
Blå + vit går till N. Två svarta till L. Brun till L1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå och en svart (och gröngul) går till eluttaget inunder. Dvs de bara bryggas i brytaren. Uppe vid takarmaturen är det brun och vit. (Och gröngul, dubbelisolerad armatur, så ej inkopplad.)
Så hur ska ovanstående Nexabrytare kopplas in för att ersätta befintlig installation?
Måste du ta reda på hur elektrikern ska koppla så tycker jag att du ska byta elektriker, vore det du själv som tänkte koppla hade ju saken kommit i ett lite annat läge.O Obygd skrev:Hur ska elektrikern som kommer snart koppla in den fjärrstyrda strömbrytaren från Nexa till belysningen i garaget?
[bild]
Blå + vit går till N. Två svarta till L. Brun till L1.[bild]
Jag tror inte att elektrikern kommer att uppskatta din "hjälp", det är ju ett sätt att tala om att du inte tror att han klarar sitt jobb 😉
Här är manualen.O Obygd skrev:Hur ska elektrikern som kommer snart koppla in den fjärrstyrda strömbrytaren från Nexa till belysningen i garaget?
[bild]
Blå + vit går till N. Två svarta till L. Brun till L1.[bild]
Elektikern ska få städa upp efter sig!
Anledningen till frågan är ju att jag ska kunna kontrollera och därmed bedöma elektrikerns arbete och se om han är värd att anlita igen.
Jag kommer inte att hänga över dennes axel och inte heller tala om hur han ska göra. Men för att kunna göra bedömningen behöver jag veta hur det ska göras! 😀
Anledningen till frågan är ju att jag ska kunna kontrollera och därmed bedöma elektrikerns arbete och se om han är värd att anlita igen.
Jag kommer inte att hänga över dennes axel och inte heller tala om hur han ska göra. Men för att kunna göra bedömningen behöver jag veta hur det ska göras! 😀
I så fall är det bättre att du visar bilder på det färdiga resultatet.O Obygd skrev:
Om du har tänk koppla själv är det bättre att du berättar det från början så får du bättre svar.