Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Ehhh... nu tänker du väl ändå helt galet?rosv skrev:
http://www.smalandsvillan.se/hus-ti...illnaden-pa-38--och-45-graders-takvinkel.aspx
Jag och en kollega bygger båda nytt. Han med SMV och jag med Eksjöhus.
Hans Kalmar landade på 3miljoner ganska exakt med tomt och allt.
Mitt Eksjöhus landar på 3,2miljoner om vi håller budget, vilket jag tror vi gör.
Jag tycker inte 200.000 är en piss i havet direkt men jag tycker inte det skiljer tillräckligt mycket i pris för att förlora just det som andra pekat på, nämligen golvvärme, 2plan och platta på mark.
Om jag hade haft tid & lust att göra en del grejjer själv på huset så hade det kanske varit en annan femma, men nu gällde det totalentreprenad.
Hans Kalmar landade på 3miljoner ganska exakt med tomt och allt.
Mitt Eksjöhus landar på 3,2miljoner om vi håller budget, vilket jag tror vi gör.
Jag tycker inte 200.000 är en piss i havet direkt men jag tycker inte det skiljer tillräckligt mycket i pris för att förlora just det som andra pekat på, nämligen golvvärme, 2plan och platta på mark.
Om jag hade haft tid & lust att göra en del grejjer själv på huset så hade det kanske varit en annan femma, men nu gällde det totalentreprenad.
Ok ja det är ju inte stor skillnad. Är hela plan 2 inredd då?
vi kollade på ett enplans Eksjöhus innan vi valde SM och då skulle ett 1 planshus 4 rum och kök landa på 3,2 milj och SM med samma tomt mm på 2,2 utan tillval... Ganska stor skillnad om man jämför med vad ni betala?
vi kollade på ett enplans Eksjöhus innan vi valde SM och då skulle ett 1 planshus 4 rum och kök landa på 3,2 milj och SM med samma tomt mm på 2,2 utan tillval... Ganska stor skillnad om man jämför med vad ni betala?
Japp, vi har ett utbyggt Balans med 2 hela plan. Nycelfärdigt. Samma i min kollegas fall med med 1,5plan då.
Skillnaden tror jag är att vi nöjde oss med eksjöhus standardnivå på det mesta medans min kollega fick göra tillägg på väldigt mycket pengar (takkupa, kakel, klinkers mm)
Vad gäller enplanshus så tror jag det är betydligt större skillnad. Det är iaf det intrycket jag fått när jag kollat runt lite.
Skillnaden tror jag är att vi nöjde oss med eksjöhus standardnivå på det mesta medans min kollega fick göra tillägg på väldigt mycket pengar (takkupa, kakel, klinkers mm)
Vad gäller enplanshus så tror jag det är betydligt större skillnad. Det är iaf det intrycket jag fått när jag kollat runt lite.
Ok ja vi gjorde med tillval på ca 200 000, men tycker att de är värt det om man ser hur huset var i standard skick och vad dom pengarna lyfte hela hemmet..
Men man tycker ju att de inte borde vara sådan skillnad på om man bygger 1 eller 2 plan. Känns som du fått ett kanon pris om jag själv tänker på offerterna som Eksjöhus gav oss när vi kolla runt och man har kollat på vad dom kostar. Vad bygger din kollega för SMV modell?
Men man tycker ju att de inte borde vara sådan skillnad på om man bygger 1 eller 2 plan. Känns som du fått ett kanon pris om jag själv tänker på offerterna som Eksjöhus gav oss när vi kolla runt och man har kollat på vad dom kostar. Vad bygger din kollega för SMV modell?
Tomten ligger runt miljonen? Om man jämför med de pris vi fick på 1 plans hus där de skulle gå på 3 milj, ber om ursäkt ser att jag skrev ovan 3,2! Skall vara 3 och det var utan någonting på utsidan. Så låter erat hus "billigt" för att få med så mycket mera. Med med utbyggnad hur menar du då, det huset är väl 2 plan har ni byggt ännu större?
Enligt vad jag har tagit reda på när jag valde hus så ligger SMV lägre i pris generellt. Jag jämförde flera tillverkare och fick alltid priser som var högre än mot SMV. Det som stod ut var att SMV hade ett tämligen fast pris med få osäkerhets faktorer. Att SMV är ett sämre hus är ren bullshit! Har jämfört hustillverkare och man har samma konstruktions principer. Vist det skiljer kanske bara 2-3 hundra tusen men på 10år med ränt så är det en rätt ansenlig summa. Ska man bygga hus och vill hålla ned kostnaderna så är SMV definitivt ett bra alternativ. Mycket yta och volym för pengarna!VillaTT skrev:
//Calle
Nej tomterna ligger på 350000. exkl anslutningar.VillaTT skrev:Tomten ligger runt miljonen? Om man jämför med de pris vi fick på 1 plans hus där de skulle gå på 3 milj, ber om ursäkt ser att jag skrev ovan 3,2! Skall vara 3 och det var utan någonting på utsidan. Så låter erat hus "billigt" för att få med så mycket mera. Med med utbyggnad hur menar du då, det huset är väl 2 plan har ni byggt ännu större?
Vi byggde ut någon meter åt sidorna. Det skillde marginellt på en och 2-planshus när vi beställde. Sett till boytan så var ju 2-plan billigare.
Ok, men då är de nog något större hus än Kalmar som din kollega byggt för vårat gick på 2,4 ganska exakt med allting. Å tomten kostar ca lika mycket som era. För jag antar att övervåningen inte är klar på hans hus? Eller är det med övervåningen som du räknat in? För då kommer de upp mot 3 miljoner med utsidan, övervåningen och garage.
Jämförde du på lika villkor när du gjorde din jämförelse? Alltså samma typ av konstruktion och samma standard? Annars är det ju svårt att göra en rättvis jämförelse. Att SMV är ett sämre hur vet jag inte om någon påstår?CalleSpeed skrev:Enligt vad jag har tagit reda på när jag valde hus så ligger SMV lägre i pris generellt. Jag jämförde flera tillverkare och fick alltid priser som var högre än mot SMV. Det som stod ut var att SMV hade ett tämligen fast pris med få osäkerhets faktorer. Att SMV är ett sämre hus är ren bullshit! Har jämfört hustillverkare och man har samma konstruktions principer. Vist det skiljer kanske bara 2-3 hundra tusen men på 10år med ränt så är det en rätt ansenlig summa. Ska man bygga hus och vill hålla ned kostnaderna så är SMV definitivt ett bra alternativ. Mycket yta och volym för pengarna!
Däremot så är väl en del av deras koncept att de pressar priset genom att ha standardiserade produkter, med ett fåtal tillval, som man inte lätt gör avsteg från. Och att de inte heller har platta på mark som standard (finns det som tillval?) är väl även det en faktor som håller ner priset. Detta sammantaget gör ju också att de kan ha ett "tämligen fast pris", som du skriver.
Jag är inte lika övertygas som du att SMV är ett bra alternativ om man vill hålla nere kostnaderna, inte om man väger in vad man får för pengarna. Precis som framkommit i denna tråd så kryper de snabbt närmare "bättre utrustade" alternativ om man vill göra vissa tillval. Nöjer man sig med den standard de erbjuder så är priset lägre, ännu lägre med en oinredd övervåning... Men jag tror man lurar sig själv genom att titta på priserna på så sätt.
I en annan tråd kan man ju läsa om den totala avsaknaden av förvaring i ett SMV-hus, med en hall som är mer eller mindre omöjlig att inreda för funktionell förvaring i ett rum som kräver det... På sidan innan i denna tråd så har ju "Steve5432", som bott i SMV i 9 år, en rad punkter som skulle kunna förbättras i ett SMV-hus. Intressant att ta del av.
Det vore helt klart intressant att göra en närmare granskning av prissättningen på hus hos olika tillverkare, men det är en utmaning att få till så rättvisa jämförelser som möjligt.