Nyteknik Nyteknik skrev:
Inte 4 liter per timme, utan 4 liter per 15 timmar, vilket ju bli knappt 0,3 liter / timme = 8 kr / timme = just det antal kronor per dygn och månad som du skrev.
Jag skrev fel. Det skulle vara per 15 timmar som du skrev. Men det kvarstår att den normalt producerar värme dyrare än direktel. Det gör den vare sig den är igång dygnet runt eller bara en del av dygnet. Att värma bostäder med diesel har tidigare varit mycket vanligt. Men det är idag inte så många som har kvar en oljepanna. Därför att det för det mesta är dyrare än direktel och mindre praktiskt. Här pratar vi om en värmare som främst är byggd för att vara kompakt och sitta i ett fordon där den både ventilerar och värmer. Därför har den en mycket sämre verkningsgrad än en normal oljepanna.

En luftburen minipanna kan vara en utmärkt lösning för att värma fordon. Men den är som du säger ovanlig som kompletterande värmekälla i bostäder. Detta eftersom det är dyrare och mindre praktiskt än direktel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nyteknik Nyteknik skrev:
Min slutsats hittills (kanske dragen för tidigt) är att dessa värmare är ovanliga i vårt land som (kompletterande) värmekälla i bostäder.
Det är väl helt enkelt för att det inte finns någon ekonomi i det hela? 99% av årets timmar är det billigare att värma med en simpel elfläkt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nyteknik Nyteknik skrev:
Inte 4 liter per timme, utan 4 liter per 15 timmar, vilket ju bli knappt 0,3 liter / timme = 8 kr / timme = just det antal kronor per dygn och månad som du skrev. Och du har förstås alldeles rätt i att det inte vore ekonomiskt vettigt att låta den gå hela tiden, däremot några timmar per dygn.

Min slutsats hittills (kanske dragen för tidigt) är att dessa värmare är ovanliga i vårt land som (kompletterande) värmekälla i bostäder.
Krävs det bygganmälan för en sådan installation?

I så fall, klarar denna lösningen kraven?
 
Jag har en i vår off-grid stuga ute i skogen. Där passar det bra och jag kan ha värmaren på på natten också, vilket jag inte vågar med gasolvärmaren. Utan tillgång till el så passar den bra men som alla skriver så finns el så är det en dålig lösning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Krävs det bygganmälan för en sådan installation?

I så fall, klarar denna lösningen kraven?
Vart ska du installera den?
Vilka krav vill du uppfylla?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Baserat på resonemanget att direktel är billigare så är ju 4 enkla värmefläktar utplacerade både billigare i inköp och drift. Då värmer du 4 rum istället för ett.
Tyvärr är det ju så med en stor värmekälla att den bara värmer ett rum och värmen blir kvar där.

Men finns det ingen annan uppvärmning i huset?
 
H he-peter skrev:
Nu kan man ju inte se andra sidan av värmaren på bilden, men den verkar vara "fel monterat". Värmaren skall suga in inomhusluften, värma upp den och blåsa den tillbaka för att vara mest effektiv.

Som det ser ut på bilden, tar den utomhusluften, värme upp den och blåser in den till huset. På så sätt måste innomhus luften, som redan är uppvärmda tryckas ut från huset igen. Annars skulle det ju blir övertryck i huset.

Just att man skall monterar hela enheten inomhus, (eller har slangar på båda sidor) känns inte bra för en bostad.

För ett garage eller liknande, som skall värmas upp någon gång vid tillfälle kanske ok.

Dessa dieselvärmare har väl funnits i många år, det som är lite nytt är väl att det kommer monterat i en låda.

Inför fjolårets vinter tittade jag lite på dessa. Såg några youtube clip från england som beskriver situationen och just att det finns lagar, som förbjuder att använda olika bränsle för uppvärmning. Gamal motorolja osv...

Sen skulle man kanske kolla upp, hur det tolkas med en fast installation och krav på brandsäkerhet, ecodesign, bygganmälan, osv.

Fördelen med dessa kinesiska dieselvärmare är så klart den låga investeringskostnaden. Men på driftkostnaden tror jag inte, att det kan utkonkurrerar en LLVP.

En variant som är lite mer anpassad för bostadsmilieu är Wallas 40.

[länk]

Blir det riktigt tufft, hade jag nog skickat ut mormor i kylan för att plocka upp några pinnar i skogen och eldad det i vedspisen.

Kul hur samhället har utvecklar sig ;-) 😉
(lite skämt)
Hade en exakt likadan och den är rätt monterad som bilden visar.
Du har luftintaget och avgasröret bredvid varandra på undersidan av värmaren.
Värmen blåser ut på framsidan precis som ts monterat.
Avgaspipan dras ut som på bilden och insuget dras upp på baksidan av värmaren.
 
Många svar, men ingen som besvarar frågan i trådstarten: ”Men innan jag skriver mer tänkte jag alltså fråga ifall någon känner till redan befintliga diskussioner.”
 
Nyteknik Nyteknik skrev:
Många svar, men ingen som besvarar frågan i trådstarten: ”Men innan jag skriver mer tänkte jag alltså fråga ifall någon känner till redan befintliga diskussioner.”
Ja, jag och min kollega på jobbet har diskuterat lite om det.
Sen finns det en hel del kommentarer och diskussioner på Youtube om den produkten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.