Eftersom du är inne på barlösning till matplatsen undrar jag om man inte helt enkelt kan ha den framför fönstret så att man kan sitta och titta ut. Som en u-lösning utan skåp under fönsterdelen.

Redigerat:
Det tråkiga med lösningen att ha utsikten är att man tappar kontakten i köket. Åtminstone för mig och sambon är det trevligt att kunna sitta (i vårt fall vid en köksö) och prata med den eller de som lagar mat. Det tror jag inte blir lika användbart om man har det mot fönstret. Men det är klart, det är trevligt med utsikt när man sitter med. Många alternativ :)

Vi funderade på att ha matplatsen framför fönstret men de gick inge vidare då fönstret börjar så lågt ner och öppnas innåt så de planerna gick i stöpet. Annars hade de ju inte varit någon dum idé heller!

Jag tycker att de senaste skisserna från yens är klart roligast och mest användbara. Det är roligt när formerna inte är helt raka, det här köket kommer man att komma ihåg tror jag. (På ett bra sätt!) :)

Jag gillar idérna med lite extra luft i början vid entrén, det är bra att spisen är motstående mot diskbänken eftersom båda ytorna kommer att användas. Nackdelen med att ha diskbänk och spis på det sättet är att man får vara noggrann när man häller av pastavattnet. Jag har haft det så i ett kök med småbarn helt utan olyckor, så det går, men man ser sig om en extra gång.

Jag tycker att bänken skall vara riktad in mot köket, fönstret ger ljus och rymd, men det man vill titta på händer i köket.

Min enda käpphäst är jag nog rätt ensam om, men sedan mitt näst senaste kök med enorm rostfri fläktkåpa gillar jag dem inte alls. Svåra att hålla rena, fula och tar massor med utrymme - jag gillar inbyggda fläktar. Sen tror jag inte på överskåp på denna sida, så i detta läge hade jag nästan övervägt en sådan ändå faktiskt, alternativen är få och sämre. Egentligen gillar jag inte rostfritt i amatörkök över huvud taget. I ett proffskök är det givet, men där torkas ju alla ytor av varje dag. Det gör det INTE i mitt kök hemma i alla fall.

Det enda i detta kök jag hade förändrat är nog att leka med lite rundade former, helst både i bänkskivor och hörn-väggskåpet med öppna hyllor. Jag gillar kombinationer av kantigt och runt, hårt och mjukt. Blanka luckor och oljat trä med mjuka kanter.

En annan sak som jag inte gillar är hörnskåp. Finns inga bra lösningar, bara mer eller mindre dåliga. Jag hade övervägt ett vanlig golvskåp under bardisken och rundat till formen en hel del. Visst blir skåpet inte lika tillgängligt, men ett vanligt 60-skåp med riktiga lådor rymmer minst lika mycket som ett hörnskåp.

Vill man ha den kantiga formen som idag så hade jag satt ett skåp, möjligen öppet, under bardisken där man kan ha blandat pynt - servetter ljus och sådant som egentligen inte är rent köksrelaterat.

Har ni barn kan läxmaterialet få bo där, annars kan hemmakontoret få plats där med en mapp för räkningar, pennor, hålslaget och vem vet - kanske till och med symaskinen till honom och verktygslådan för henne :)

Tack för synpunkterna! :) Jag och yens pratade om man skulle göra specialbyggda skåp istället för de öppna hyllorna som ikea har, eller har du någon annan idé vad man man göra?

Nej, inga idéer faktiskt.

I mitt eget kök sågade jag av den bakre hälften av ett skåp (och hyllorna) för att gömma ventilationsröret till fläkten och kontrasten mellan den lilla öppna hyllan och de stora blanka ytorna blev mycket större och bättre än vad jag trodde, så det är nog inte ett feltänk med öppna hyllor.

Däremot blir det nog till att bygga skåp och hyllor själv (eller hos ett snickeri) om man skall ha rundade hyllor och skåp med samma radie som bänkskivorna om man går på rundat. Att göra det i mdf och vitlacka sen är ju iofs inget omöjligt uppdrag, men då får man ju vara rätt säker på att man vill ha det öppet och rundat! :)

Kanske ska ta några bilder i mitt eget så du får en känsla av kombinationen...

Ja ta gärna några bilder och lägg upp :)

peoe skrev:
Min enda käpphäst är jag nog rätt ensam om, men sedan mitt näst senaste kök med enorm rostfri fläktkåpa gillar jag dem inte alls. Svåra att hålla rena, fula och tar massor med utrymme - jag gillar inbyggda fläktar.
Du är inte ensam:)

peoe skrev:
Min enda käpphäst är jag nog rätt ensam om, men sedan mitt näst senaste kök med enorm rostfri fläktkåpa gillar jag dem inte alls. Svåra att hålla rena, fula och tar massor med utrymme - jag gillar inbyggda fläktar.
moix skrev:
Du är inte ensam:)
Håller helt med ... ska bygga in fläkten helt och uppskattar sen också de extra skåpen man får in utan fläkt.

Tror ni de är dum att skippa inbyggnadsmicron? Har tänkt lite och kommit fram till att micron inte används speciellt ofta, så att köpa en micro för 5000 är kanske lite onödigt då. Va tror ni om att ha en liten vanlig micro istället för inbyggnadsmicro? Inbyggnadsmicro kan väl knappast vara något som höjer eller får fler intressenter på köket i framtida försäljning?

JF. skrev:
Tror ni de är dum att skippa inbyggnadsmicron? Har tänkt lite och kommit fram till att micron inte används speciellt ofta, så att köpa en micro för 5000 är kanske lite onödigt då. Va tror ni om att ha en liten vanlig micro istället för inbyggnadsmicro? Inbyggnadsmicro kan väl knappast vara något som höjer eller får fler intressenter på köket i framtida försäljning?
Nej, jag tror det inte spelar någon roll för intressenter, så till den grad att man låter inbyggnadsmicro vara utslagsgivande. Skulle spara de pengarna.
Finns ju inget som hindrar att man sätter in micro i efterhand om man är lagd åt det hållet.

Måste det vara matplats mot en bänk? Vi har inte plats till någon större matplats i vårt nya kök heller, men vi kommer att ha ett barbord med två stolar till istället. Om ni hade det framför fönstret så kan ni ju få både matplats mot fönstret plus kontakt in mot köket. Bara att svänga på stolen.

Ska man ha ett barbord vid fönstret måste man ta bort skåp vid diskbänken, eller hade du tänkt på något annat sätt?

Njae - jag tänkte det kanske inte mitt för fönstret - utan att om man skippade överhänget så kunde man få plats med ett bord och två stolar där istället. En av stolarna kommer väl vid fönstret? Tänkte mest på att om man är två som sitter är det trevligare att sitta mittemot varandra än bredvid. Eller ni kanske äter någon helt annan stans?

Jag insåg till min förvåning att den senaste micron jag köpte gott och väl får plats i ett av överskåpen, så jag satte in ett eluttag i det och har micron där.

Jag är sådan att jag inte kan leva utan micro. Jag använder den sällan till matlagning, men att exempelvis värma mjölken som skall ned i såsen i micron upp till 70 grader eller så istället för att hälla den kall i kastrullen gör ju att du slipper riskera att bränna såsen och har dessutom en lättdiskad kastrull efteråt. Eller att smälta smör, eller att temperera köttet innan stekningen, eller vinet för den delen. Eller glassen innan servering osv.

Sedan lagar jag mycket mat när jag lagar - köttbullar på 5kg köttfärs, eller fyra kilo kycklingfilé, skönt att ha färdigt i frysen. Och ibland när minnet inte är med och man glömt lägga middagsmaten på upptining i kylen morgonen innan är micron värd väldigt mycket...

Jaja - vi är alla olika. Men jag har en känsla av att de som propagerar så starkt emot micron antingen bara hittat jet-knappen - gärna i kombination med bröd, eller har suspekta idéer om att det finns strålning kvar i maten. Så en femminuterskurs i strålningsteori och en tiominuterskurs i hur och vad man använder en micro till så tror jag de flesta är övertygade.

• kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.