17 453 läst · 42 svar
17k läst
42 svar
Slutbesked för gäststuga, maxlängd pentry?
det finns alla gånger ett rättsfall. Lagstiftning skrivs lite luddig och sen blir det rätten som skapar praxis för hur lagen ska tolkas.
Jag hade nog varit lite mer ödmjuk och bett dem hänvisa till rättsfallen. Sen hade jag läst dem och sett om de var tillämpliga på ert bygge.
Jag hade nog varit lite mer ödmjuk och bett dem hänvisa till rättsfallen. Sen hade jag läst dem och sett om de var tillämpliga på ert bygge.
hemskapat skrev:Följande information delgavs oss från kommunen "
interimistiskt slutbesked för gäststugan kan inte lämnas, eftersom byggnaden inte följer gällande lovhandling (trots att kontrollansvariges utlåtande intygar att lovhandlingarna har följts).
Ändringarna har inte heller stämts av med byggnadsnämnden under byggnationen.
Det ändrade utförandet med fullt utrustat kök och badrum innebär att gäststugan utgör ett nytt, självständigt fungerande bostadshus (en till huvudbyggnad), vilket gällande lagstiftning inte godkänner. Enligt vår bedömning får en gäststuga ha en max kökslängd (pentry) om 1,6 meter för att inte räknas som ett självständigt fungerande bostadshus.
Det är inte möjligt för oss att lämna bygglov för ett ytterligare bostadshus. Det innebär att förvaltningens beslutsförslag till nämnden skulle bli avslag, i det fall ni skulle välja att söka lov för det utförda i efterhand.
För att interimistiskt slutbesked ska kunna lämnas, måste köksdelen minskas ner till det pentry ansökan gällde och ny relationshandling (som visar det slutliga utförandet) ska skickas in.
Slutbesked i lovärendet kommer inte heller att kunna lämnas innan frågan är hanterad."
Vi finner inte någonstans att "en gäststuga ha en max kökslängd (pentry) om 1,6 meter för att inte räknas som ett självständigt fungerande bostadshus."
Vad gäller? Vi bor i Österåkers-kommun och har byggt om en befintlig gäststuga, höjt tak och förlängt stugan. Huset ligger utanför detaljplan. Tacksam för svar från juridisk kunnig inom området.
Vilken area har gästhuset? Hur nära huvudbyggnaden ligger det? Är er fastighet stor? Om den tillbyggda gäststugan kan ses som en självständig enhet (bostadshus, kommunens bedömning) kan det ligga till grund för en framtida avstyckning av fastigheten. Det innebär ny byggrätt med nya komplementbyggnader, nya attefallare mm mm, och det är något en del kommuner vill undvika. Det påverkar (och belastar) övrig infrastruktur (VA, sophämtning mm). Bebyggelsetrycket blir för högt. Ni bor utanför DP område skriver du, men finns det någon översiktsplan och tanke med områdets utveckling? Bor ni på landet eller inom sammanhållen bebyggelse?
Nu vet jag inte alls omständigheterna i er kommun och hur er fastighet ligger men resonemanget kring varför en komplementbyggnad ska vara just ett komplement och inte en självständig enhet kan vara som jag beskrev.
På skrivelsen från kommunen låter det som om ni gjort avsteg från det beviljade bygglovet, eller har jag missförstått? Det är lätt att sånt krånglar till det om BN inte är med på banan.
Redigerat:
Hej!M MetteKson skrev:Vilken area har gästhuset? Hur nära huvudbyggnaden ligger det? Är er fastighet stor? Om den tillbyggda gäststugan kan ses som en självständig enhet (bostadshus, kommunens bedömning) kan det ligga till grund för en framtida avstyckning av fastigheten. Det innebär ny byggrätt med nya komplementbyggnader, nya attefallare mm mm, och det är något en del kommuner vill undvika. Det påverkar (och belastar) övrig infrastruktur (VA, sophämtning mm). Bebyggelsetrycket blir för högt. Ni bor utanför DP område skriver du, men finns det någon översiktsplan och tanke med områdets utveckling? Bor ni på landet eller inom sammanhållen bebyggelse?
Nu vet jag inte alls omständigheterna i er kommun och hur er fastighet ligger men resonemanget kring varför en komplementbyggnad ska vara just ett komplement och inte en självständig enhet kan vara som jag beskrev.
På skrivelsen från kommunen låter det som om ni gjort avsteg från det beviljade bygglovet, eller har jag missförstått? Det är lätt att sånt krånglar till det om BN inte är med på banan.
Vi har gjort mindre ändringar invändigt, då vi inte fick bygga altanen som planerat enligt bygglovsritningen vi lämnade in. Vi fick då tänka om vad gäller placering av dörrar, fönster m.m. Vi flyttade pentryt till en annan vägg, den vägg där vi skulle ha haft altandörren från början. Vi gjorde vi altandörren längs med långsidan istället, och pentryt längs med huset kortsida (där det egentligen skulle ha varit en altandörr).
Vi har tillstånd för vatten och avlopp, och har betalat en avgift för att koppla det mot huvudbyggnadens avlopp i samverkan med kommunen och Roslagsvatten.
Vår fastighet har 2 stycken grannar, en granne längre bort och en som gränsar till vår tomt. Gästhuset fanns sedan innan och har funnits sedan 30 talet, vi har byggt till det. Det fanns ett pentry innan, med diskbänk, kyl osv.Paret som bodde innan oss haft sina barn tonårsbarn boendes i det.
Huset har inte tillbyggts större än vad bygglovet anger, det är en tillbyggnad där vi förlängt det och höjt taket, det ligger ca 10m från huvudbyggnaden. Vår fastighet (huvudbyggnad) är om 3 plan, vet ej area, men det har endast 2 sovrum. Vi har vuxna barn och äldre föräldrar som vi önskar ha i gästhuset vid besök.
2016 skrev handläggaren följande;
"Er fastighet är undantagen från detaljplanen. En mindre del av fastigheten ingick tidigare i detaljplan 138, men upphävdes när en ny detaljplan, nr 381, vann laga kraft i området söder om er fastighet 1998. Den nya regleringen framgår inte entydigt av vårt kartmaterial och jag hade tyvärr missat detta när jag talade med din sambo.
Att fastigheten inte är planlagd innebär att byggnadshöjden inte regleras och att ni kommer att få bygglov för gäststugans takhöjning och tillbyggnad. Ni får däremot inte bygga en altan på kommunens mark mellan er fastighet och kanalen. Altanen måste därför tas bort från ritningarna innan lov kan beslutas."
Därav förändringarna och flytt av pentry och altan.Bifogar 2 stycken pdf.
När jag läser detta på PBL sida ser jag inte att vi bor i sammanhållen bebyggelse "
Utanför område med detaljplan är vissa åtgärder undantagna från lov- och anmälningsplikt. Undantagen gäller dock inte inom "sammanhållen bebyggelse där bygglov eller anmälan behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen". För att avgöra om dessa åtgärder kräver bygglov eller anmälan måste det först avgöras om tomten ligger inom "sammanhållen bebyggelse". Om tomten gör det måste det sedan avgöras om den ligger inom "en sådan sammanhållen bebyggelse där bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen". Att tomten ligger inom sammanhållen bebyggelse betyder alltså inte att det per automatik krävs bygglov eller anmälan.
En bebyggelse är "sammanhållen bebyggelse där bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen" om båda nedanstående kriterier är uppfyllda:
- en bebyggelsegrupp som består av minst 10-20 hus
- de bebyggda tomterna gränsar till varandra eller åtskiljs endast av väg, parkmark och dylikt."
Redigerat:
Jag försöker ge exempel på hur kommunen kan resonera kring frågan, det är svårt att själv läsa lagtext och göra tolkningar. Det handlar om sammantagna bedömningar i varje enskilt ärende, inget är svart eller vitt.hemskapat skrev:Hej!
Vi har gjort mindre ändringar invändigt, då vi inte fick bygga altanen som planerat enligt bygglovsritningen vi lämnade in. Vi fick då tänka om vad gäller placering av dörrar, fönster m.m. Vi flyttade pentryt till en annan vägg, den vägg där vi skulle ha haft altandörren från början. Vi gjorde vi altandörren längs med långsidan istället, och pentryt längs med huset kortsida (där det egentligen skulle ha varit en altandörr).
Vi har tillstånd för vatten och avlopp, och har betalat en avgift för att koppla det mot huvudbyggnadens avlopp i samverkan med kommunen och Roslagsvatten.
Vår fastighet har 2 stycken grannar, en granne längre bort och en som gränsar till vår tomt. Gästhuset fanns sedan innan och har funnits sedan 30 talet, vi har byggt till det. Det fanns ett pentry innan, med diskbänk, kyl osv.Paret som bodde innan oss haft sina barn tonårsbarn boendes i det.
Huset har inte tillbyggts större än vad bygglovet anger, det är en tillbyggnad där vi förlängt det och höjt taket, det ligger ca 10m från huvudbyggnaden. Vår fastighet (huvudbyggnad) är om 3 plan, vet ej area, men det har endast 2 sovrum. Vi har vuxna barn och äldre föräldrar som vi önskar ha i gästhuset vid besök.
2016 skrev handläggaren följande;
"Er fastighet är undantagen från detaljplanen. En mindre del av fastigheten ingick tidigare i detaljplan 138, men upphävdes när en ny detaljplan, nr 381, vann laga kraft i området söder om er fastighet 1998. Den nya regleringen framgår inte entydigt av vårt kartmaterial och jag hade tyvärr missat detta när jag talade med din sambo.
Att fastigheten inte är planlagd innebär att byggnadshöjden inte regleras och att ni kommer att få bygglov för gäststugans takhöjning och tillbyggnad. Ni får däremot inte bygga en altan på kommunens mark mellan er fastighet och kanalen. Altanen måste därför tas bort från ritningarna innan lov kan beslutas."
Därav förändringarna och flytt av pentry och altan.Bifogar 2 stycken pdf.
När jag läser detta på PBL sida ser jag inte att vi bor i sammanhållen bebyggelse "
Utanför område med detaljplan är vissa åtgärder undantagna från lov- och anmälningsplikt. Undantagen gäller dock inte inom "sammanhållen bebyggelse där bygglov eller anmälan behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen". För att avgöra om dessa åtgärder kräver bygglov eller anmälan måste det först avgöras om tomten ligger inom "sammanhållen bebyggelse". Om tomten gör det måste det sedan avgöras om den ligger inom "en sådan sammanhållen bebyggelse där bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen". Att tomten ligger inom sammanhållen bebyggelse betyder alltså inte att det per automatik krävs bygglov eller anmälan.
En bebyggelse är "sammanhållen bebyggelse där bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen" om båda nedanstående kriterier är uppfyllda:
- en bebyggelsegrupp som består av minst 10-20 hus
- de bebyggda tomterna gränsar till varandra eller åtskiljs endast av väg, parkmark och dylikt."
Tyvärr känner jag lite som om du ”läser lagen” för mig när jag vill ge hjälp, så jag checkar ut från tråden.
Redigerat:
Det var tråkigt att du känner så, det var absolut inte min mening. Jag googlade efter din hjälp på bebyggelse och kopierade in den texten jag fann utifrån dina tips. Jag är tacksam över den hjälp du försöker ge migM MetteKson skrev:Jag försöker ge exempel på hur kommunen kan resonera kring frågan, det är svårt att själv läsa lagtext och göra tolkningar. Det handlar om sammantagna bedömningar i varje enskilt ärende, inget är svart eller vitt.
Tyvärr känner jag lite som om du ”läser lagen” för mig när jag vill ge hjälp, så jag checkar ut från tråden.
Ok, då förstår jag, ingen fara.hemskapat skrev:
När du är igång och googlar, försök hitta rättsfall som rör storlek, utrustning mm på gäststugor. Kanske du kan hitta något där som ger vägledning hur byggnadsnämnden har tänkt.
Tack, jag hittar inget som liknar vårt fall. Endast om skatter för småhus där man bedömt gästhus vara komplementbostad och fått fastighetsskatt man inte varit nöjd med!M MetteKson skrev:
Hej! Hur har det gått med detta ärende? Har precis blivit nekad bygglov för gäststuga i Österåker pga för stort kök - ordagrant samma formulering som din.
Är arkitekt med många års erfarenhet och har aldrig varit med om detta.
mvh,
Jacob
Är arkitekt med många års erfarenhet och har aldrig varit med om detta.
mvh,
Jacob
Här är en till som är nyfiken på hur det gick. Skulle vara trevligt att få höra om kommunen hade några argument om varför man inte får ha ett fullstort kök i en komplementbyggnad? Går som sagt inte att hitta något som stärker deras önskan när man läser på boverkets sida.jacob_vandersiv skrev:
Jag tror att @hemskapat får en pling om man taggar henne. Hoppas det, för jag är också lite nyfiken på hur det gått.
Vi tog hjälp av Erik på Bygglovhjälpen med att planera om köket, bryta av längden på köksbänken, då gick det igenom. Jag förstår din frustration. Om du önskar mer information nås jag på info(@)hemskapat (punkt se).B BellaF skrev:
B BellaF skrev:
Vi tog hjälp av Erik på Bygglovhjälpen med att planera om köket, bryta av längden på köksbänken, då gick det igenom. Jag förstår din frustration. Om du önskar mer information nås jag på info(@)hemskapat (punkt se).jacob_vandersiv skrev:
Liknande trådar
-
Hur färdig behöver en tillbyggnad vara för ett slutbesked?
Bygglov -
Hur ska jag förse den blivande gäststugan med el?
El -
Byggplast eller ventilation när jag bygger om förråd till gäststuga?
Grund & Markarbeten -
Skydd vid häll inför slutbesked
Bygglov -
Gäststuga i förrådsdel av garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus