Varför inte införa samma system som usa? Bundna bolån på 30,40 50år. Går räntan ned kan du binda om lånen till den lägre räntan. Dessutom står banken för hela risken, har du inte längre råd att betala ditt lån, tacka för dig och lämna skuldfri.

J Jocke_Villaägaren skrev:
Varför inte införa samma system som usa? Bundna bolån på 30,40 50år. Går räntan ned kan du binda om lånen till den lägre räntan. Dessutom står banken för hela risken, har du inte längre råd att betala ditt lån, tacka för dig och lämna skuldfri.
I staterna har/hade de ju 15år som riktmärke.
Alternativt 30år som upplägg men betalar av snabbare.
Tyvärr har 30år blivit det nya vanliga.

Betydligt bättre än i Sverige som är minsta möjliga i början som övergår i livstid.

P Pligg85 skrev:
I staterna har/hade de ju 15år som riktmärke.
Alternativt 30år som upplägg men betalar av snabbare.
Tyvärr har 30år blivit det nya vanliga.

Betydligt bättre än i Sverige som är minsta möjliga i början som övergår i livstid.
Ja och varje gång du väljer att lägga om lånen till nya ränta så blir det 30 nya år.

Det kostar självklart att lösa ett fixed rate mortgage om räntan gått ned, tro inget annat.

There is no such thing as a free lunch

30y e vanligt men 40+50 existerar knappt.
Snittet ligger väl på 25 sist jag kollade.

Banken står risken om huset är överbelånat. Du kan lämna skuldfri men då mister du också huset…

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla ni som argumenterade mot mig och sa att detta var omöjligt och att det var så självklart att det skulle vara så här - var är ni nu? 😉
Det vi argumenterade mot var att ersättningen för ränteskillnaden skulle försvinna. Det gör den inte heller med förslaget. Den finns kvar. Det är AVGIFTERNA bankerna tar ut som slopas.

Skillnaden mellan dagens marknadsränta och den bundna räntan får banken (självklart) fortfarande ersättning för.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det vi argumenterade mot var att ersättningen för ränteskillnaden skulle försvinna. Det gör den inte heller med förslaget. Den finns kvar. Det är AVGIFTERNA bankerna tar ut som slopas.

Skillnaden mellan dagens marknadsränta och den bundna räntan får banken (självklart) fortfarande ersättning för.
Målstolparna va här.... Och nu är dom där....👍

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Målstolparna va här.... Och nu är dom där....👍
Ditt självgoda inlägg som andades ”vad var det jag sa” visade sig vid lite närmare granskning vara tavelbom.
OM det nu mot förmodan bara var bankens extra avgifter (och inte rentekompensasjon) du syftade på ber jag om ursäkt men är samtidigt oförståendes till att nån nånsin skulle argumentera mot nåt sådant.
Men tråden finns ju kvar så du kan väl visa oss om du nu öht har en poäng.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
C
Varför inte införa samma system som usa?
Den typen av lån verkar vara normen i många länder, inte bara USA. Men svaret på frågan är väl att räntan blir högre när banken skall ta hela "risken". Och detsamma gäller rimligtvis även förmånligare regler för att avsluta lån i förtid.

D Daniel 109 skrev:
Det kommer ju att resultera i att bundna lån kommer att bli klart dyrare när räntan förväntas gå ner. Nu kan de ju ligga under den rörliga räntan.
Nej. Marknadsräntorna kommer fortfarande styra. Huruvida bundna lån på olika tidsperioder ligger över eller under rörliga räntan har ENBART med marknadens ränte kurva att göra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Min kommentar gällde om påståendet om att ränteskillnadsersättnigen skulle bort. Vilket ju inte är fallet.

D Daniel 109 skrev:
Min kommentar gällde om påståendet om att ränteskillnadsersättnigen skulle bort. Vilket ju inte är fallet.
Ok. Tänkte kanske inte att du kommenterade vad resultatet skulle bli av ett omöjligt scenario.
Vilket slopad kompensation för ränte differensen är.

Tror inte att de tar bort avgiften av omtanke. De behöver väl förbereda för ett kaos på lånemarknaden när de säljer SBAB.

G Goran0 skrev:
Tror inte att de tar bort avgiften av omtanke. De behöver väl förbereda för ett kaos på lånemarknaden när de säljer SBAB.
Finns inga konkreta planer på försäljning. Svantessons luftande av idéen på en MUF stämma verkar ha lurat dig.

Även OM SBAB skulle privatiseras så sker det under ordnade former, precis som när staten sålde Telia, Nordbanken etc. Varför du tror på kaos vet jag inte men du är ganska ensam om det.

Om ränteskillnadsersättningen tas bort kommer givetvis bankerna att kompensera sig själva. Troligen genom att alla lån blir lite dyrare.

Det gör den inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.