Hej,

Behöver hjälp med ett litet problem med min pelarborr, i början störde jag mig lite på det men nu börjar det bli outhärdligt och farligt. Höjdjusteringen slirar på vägen ner, den liksom glappar på vägen och helt plötsligt tar den ett skutt ner på flera cm då den är helt utan motstånd. Även när den inte tar skutt känns det som för lite motstånd för att hissa ner borren.

Det verkar vara någon typ av slirbroms på den men jag har ingen aning om hur jag spänner den. Lägger in lite bilder som visar hur det ser ut. På väg upp är det ett litet stift som "kugghjulet" klättrar över, på väg ner står kugghjulet stilla och det kuggar inte över piggen när mekanismen tar sina skutt. Skruven på undersidan har jag spänt utan resultat, den verkar inte ha med bromsmekanismen att göra.

DSC_0479.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0481.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skutten, kan det bero på att pelaren inte är smord?
Lite olja kanske hjälper mot plötsligt nedfall.

Protte
 
När den skuttar neråt, står veven still då ? eller är det bara friktionen i den här bromsmekanismen som plötsligt upphör ?
 
Jag var ute och kikade på min maskin, en E100 ( äldre), där spänner man med en mutter på utsidan av veven.
är din axel genomgående och spänner på andra sidan maskinen ?
 
Var ute o prov-vevade i morse för att kunna ge lite bättre input. På väg ner känns det som jag får skifta mellan att hålla emot med veven och aktivt veva. Om jag inte håller emot kan maskinen falla fritt och veven snurrar då med och borrhuvudet kan falla genom hela slaget så chucken landar i bordet (jag bromsade innan dess dock). Friktionen känns för liten genom hela slaglängden så tror inte det är pga osmord pelare.

Det finns inget på andra sidan som skulle tyda på genomgående axel.

Den här maskinen har något konstig höjdmekanism jämfört med andra pelarborrar jag känt på, det är saftig utväxling i höjdjusteringen, ett varv höjer den 2-3cm ungefär. Sen är det det där med sänkningen, på andra maskiner känns det likadant att veva upp och veva ner, en "kuggkänsla". På denna känns det som man rattar kugghjul på väg upp och bromsar något (snarare än rattar) på väg ner. Samma känsla även på en identisk maskin jag känt på men där var det mer bromsverkan på väg ner.
 
Redigerat:
Om du knackar bort sprinten och tar bort handtaget, kan det möjligtvis finnas en mutter att spänna på där bakom?
 
Känns ju som en "axiell slirbroms" så det borde finnas något dylikt. Det kan bli fredagskvällsnöjet att testa.
 
Ola C skrev:
Känns ju som en "axiell slirbroms" så det borde finnas något dylikt. Det kan bli fredagskvällsnöjet att testa.
Jag har samma maskin och samma problem så ser fram emot att du ska ha riktigt roligt ikväll! Bilddokumentera gärna (y)
 
Ah, kvällen blev strulig och hinner inte meka, det får bli imorron. Lovar berätta hur jag gjorde om jag mot förmodan lyckas lösa det.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Klart du fixar det! Hur svårt kan det vara? :)
 

Bästa svaret

Sådärja. Kan inte påstå att jag helt löst problemet men det blev väldigt mycket bättre och jag har en fix för om jag behöver mer broms. Mitt problem verkade vara smuts och fett mellan bromsdelarna, tog isär, tvättade och satte ihop. Behövs mer broms tror jag på att ersätta fjädrarna med kraftigare dito, alternativt stoppa något under varje fjäder så de trycks ihop mer. Fjädrarna jag pratar om är de i bild 5, dom skapar axiellt tryck (broms) mellan delarna.

1. Hissa upp borren till lagom höjd så man kommer åt att knacka ut låspinnen. Lägg nåt under chucken så maskinen inte riskerar att dyka. Spänn handtaget som hindrar maskinen från att röra sig i höjd.

2. Knacka ur låspinnen och ta av handtaget.

3. Plocka bort låsbrickan och alla delar. Var beredd på att det sitter många fjädrar i tjocka biten innanför handtaget. Sitter också en fjäder innanför stiftet som går mot kuggen.

4. Lossa skruven på undersidan och dra ut axeln.

5. Fota delarna i rätt monteringsordning:). Kanske inte så viktigt men hur många gånger har man inte stått o kliat sig i huvudet o undrat hur f_n det nu satt ihop? Gör rent delarna.

6. Dags att sätta ihop det. Det är bra tryck i dom där fjädrarna och det behövs ett skruvstäd eller annan pressanordning för att få ihop paketet. Jag tillverkade en liten pressbit i mdf, fyrkantiga urtaget är för att kunna hålla in låsbrickan från undersidan, medan jag körde låsringstången från ovansidan.

7. Stoppa in hela axelpaketet och knuffa det lite fram o tillbaka i längsled tills att skruven på undersidan går i sitt spår. Fjädrande sprinten höll jag inne med en skruvmejsel tills kuggen var på plats.

8. Banka i låssprinten.

Man kan ju göra i lite olika ordning, typ börja med att lossa skruven på undrrsidan, dra av axelpaketet och därefter börja demonteringen.

DSC_0487.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0486.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0488.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0497.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0496.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FrodeForsberg och 6 till
  • Laddar…
Tack, detta står nu på Att-göralistan.
 
Tack för tipset!

Min G2508 har samma system men inga problem hittills..... men man vet aldrig vad som börjar krångla i framtiden.
 
Jag blev med en G2512 igår och har lite trevligt pyssel framför mig. På min saknas sprinten till tandhjulet helt och hållet, så det får bli rengöring av bromsen när jag ändå måsta ta isär vevmekanismen.

Jag tänkte ersätta det tunga gjutjärnslocket ovanför de utbytbara dreven med något genomskinligt, så att man ser vad som sitter monterat. och med gångjärn. Någon som har gjort detta och kan rekommendera en färdig burk?
 
Nej, jag vågar nästan lova dig att ingen någonsin har gjort just detta. Det snabbaste sättet att kolla om man är väldigt stressad och tycker att locket är för tungt är att lyfta på hylsan bak och så ser man vilka kugghjul som sitter i "reserv". Sen slår man på maskinen och lyssnar och så vet man direkt hur de som två är i ingrepp sitter emot varandra. Det enda som kan vara svårt är att veta om man har kugghjul 31 som driver kugghjul 36 eller tvärt om. Då får man lyfta.

Men givetvis är sannolikheten stor att man inte lämnade maskinen i samma växel som man behöver nästa gång, så det är bara att ställa in sig på att byta i vilket fall:)

EDIT: Då vore ju ett lock med gångjärn smutt iofs.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.