958 läst · 23 svar
958 läst
23 svar
Slipper jag korvande slang om jag byter till Cejn polyurethanslang
Jag har en upprullare med cejn’s hi-vis slang. Den rullar sig ungefär som på din bild men rätar ut sig själv om jag håller i den när den dras in i vindan. …..så jag är inte säker på att det blir någon skillnad för dig.mangebest skrev:
Bra att veta! Då tror jag inte jag gör någon förändring. Eventuellt gummislang kanske. Tack alla på forumet.MathiasS skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 948 inlägg
Den slangen är kryssarmerad vilket betyder att den är väldigt vridstyv. Den kan bara lindas på en slangvinda när den är helt utan inneboende vridningar.mangebest skrev:
Mankan relaxera den om man drar ut den helt och sedan håller under viss spänning tills alla kinks försvinner. sedan ska den rullas in under kvarvarande spänning, bäst om man är två om det, eller om man har elektrisk drivning på vindan.
En dubbelarmerad slang går inte att kvejla på liten diameter.
Så det är inte plastsort eller "minne" som är boven utan hanteringen.
Detta vet varje avancerad sjöman och varje proffs på scenhantering av tjocka kablar. säger en som har
Finns det någon slang jag kan uppdatera min vinda med?T Thomas_Blekinge skrev:Den slangen är kryssarmerad vilket betyder att den är väldigt vridstyv. Den kan bara lindas på en slangvinda när den är helt utan inneboende vridningar.
Mankan relaxera den om man drar ut den helt och sedan håller under viss spänning tills alla kinks försvinner. sedan ska den rullas in under kvarvarande spänning, bäst om man är två om det, eller om man har elektrisk drivning på vindan.
En dubbelarmerad slang går inte att kvejla på liten diameter.
Så det är inte plastsort eller "minne" som är boven utan hanteringen.
Detta vet varje avancerad sjöman och varje proffs på scenhantering av tjocka kablar. säger en som har
Jag har nu köpt en 10 meter lång gummislang från biltema.
Den ligger där den är lagd. Korvar sig inte. mycket följsam.
Slangvindan med polyurethanslangen får sitta kvar men helt
klart värt det att vinda upp den nya gummislangen för hand.
Tack forumet.
Den ligger där den är lagd. Korvar sig inte. mycket följsam.
Slangvindan med polyurethanslangen får sitta kvar men helt
klart värt det att vinda upp den nya gummislangen för hand.
Tack forumet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden