955 läst · 23 svar
955 läst
23 svar
Slipper jag korvande slang om jag byter till Cejn polyurethanslang
Min nuvarande tryckluftsslang sitter i en handvevad vinda från 4USE som köptes relativt billigt på Swedol.
Den är svår att rulla ut då den hela tiden korvar sig så for jag släpper den lite.
När jag skall veva in slangen så korvar den sig så den hela tiden fastnar i grejer runt om.
Det står på slangen att det är polyurethan.
Min fråga: Om jag byter slang till Cejn:s i polyurethan kommer den korva sig likadant eller är Cejn:s slangar mer
följsamma?
Den är svår att rulla ut då den hela tiden korvar sig så for jag släpper den lite.
När jag skall veva in slangen så korvar den sig så den hela tiden fastnar i grejer runt om.
Min fråga: Om jag byter slang till Cejn:s i polyurethan kommer den korva sig likadant eller är Cejn:s slangar mer
följsamma?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva poängen med en vinda är ju att slangen inte skall korva sig, även om den är lite styv.mangebest skrev:
Vad händer om du rullar ut hela slangen, vrider ut alla korvar och rullar på den igen?
Cejn:s slang är säkerligen mycket bättre, men alla slangar korvar sig om det finns en "vridning" i slangen.
Bra ide men det funkar tyvärr inte. Slangen vill korva sig ändå.C cpalm skrev:
När du gör det på sådana slangar är det inte då för att få den rak och kunna förlägga den eller montera direkt efter?J jonaserik skrev:
Om slangen dras ut helt och värms, så förändras minnet till ny possition i materielet, bara prova, en chansning att det går. Sen det med att värma en pem eller GV, sträcka ut och fästa ändarna, kallna, så brukar dom bli raka och svåra att rulla ihop igen.,A AndersS skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 948 inlägg
Det är inte slangens fel utan hanteringen. Man ska bestämma sig: antingen rullar man slangen ut och in alltid, eller, som många gör, att ta upp slangen ibland på ringar över armen. Att göra ibland si och ibland så resulterar i det vi ser på dina bilder.mangebest skrev:
Min nuvarande tryckluftsslang sitter i en handvevad vinda från 4USE som köptes relativt billigt på Swedol.
följsamma?
[bild]
När du rullar in slangen är det viktigt att slangen är helt avspänd, inga inbyggda vridninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 948 inlägg
Så om jag köper Cejn slang och vindar upp den på samma vinda så får jag samma problem?T Thomas_Blekinge skrev:Det är inte slangens fel utan hanteringen. Man ska bestämma sig: antingen rullar man slangen ut och in alltid, eller, som många gör, att ta upp slangen ibland på ringar över armen. Att göra ibland si och ibland så resulterar i det vi ser på dina bilder.
När du rullar in slangen är det viktigt att slangen är helt avspänd, inga inbyggda vridninger.
Köp en slangvinda, värd vartenda öre den kostar. Kanske går det att hitta bättre pris också….
https://duab.se/garage-verkstad/try...ejn-slangvinda-tryckluft-3-8-95x135-14m-16bar
https://duab.se/garage-verkstad/try...ejn-slangvinda-tryckluft-3-8-95x135-14m-16bar
Produkter som diskuteras: "slangvinda"

Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
2 178 kr inkl moms
Läs mer
Om TS använder slangvindan på rätt sätt, och den faktiskt är av PU, så har den ju ändå minne enligt bilden. Jag kan inte tillräckligt om olika plasters egenskaper, men om det du säger stämmer, är ju frågan om de första två antagandena stämmer.T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske slangen bl.a. innehåller PU? Uppenbarligen har den ju även armering, men kanske även annan plast i något av lagren?
Känns som min vinda, som man rullar upp för hand, kanske vindar slangen hårdare- mindre diameter på rullen. Kan det vara orsaken? I så fall kanske inte Cejn slang är bättre?
Jag har 30 meter slang på vindan och den räcker till hela trädgården för renblåsning etc
Automatvindorna från Cejn har väl inte så lång slang. Därav min önskan att byta slang om jag slipper korvarna.
Jag har 30 meter slang på vindan och den räcker till hela trädgården för renblåsning etc
Automatvindorna från Cejn har väl inte så lång slang. Därav min önskan att byta slang om jag slipper korvarna.
Du ska nog ha en slang av armerad gummityp och inte en med plast i. Dom som dom har på bilverkstäderna är av gummityp och rullas upp med fjäder, korvar sig inte, när dom är utdragna. Så det blir kanske att ta kontakt med någon som pysslar med tryckluft. Säkert dyrare än dom som säljes på billigare varuhusen, som i mitt tycke är snikmodell på slang. Har en slangvinda ( vatten ) från Ahlsell och den blir stel och vill inte gå in som den ska. Ska byta ut den mot en gummislang, som inte blir stel.mangebest skrev:
Produkter som diskuteras: "slangvinda"

Slangvindor & slangvagnar
Vårt utbud av slangvindor och slangvagnar är designat för att förenkla din vardag, oavsett om du behöver vattna trädgården, tvätta bilen eller utföra mer industriella uppgifter. Med lätthanterliga, robusta och väldesignade produkter kan
Läs mer