18 459 läst · 18 svar
18k läst
18 svar
Slipmus?
Sida 1 av 2
Köpte en sladdlös Boschmus för 700 spänn på K-rauta när min gamla sladdmaskin brann upp. Den är väl ok, men jag är missnöjd med batteriet. Den håller MAX 30 minuter. Jag ska definitivt köpa på mig en sladdmaskin igen när slipbehov uppstår.
Jag köpte en Black&Decker med sladd.
Fungerade perfekt, eller rättare sagt så fungerar den fortfarande perfekt. ;D
Jag köpte den för att fixa trappen där det var heltäckningsmatta.....
Rev bort den och hittade en massiv Ektrappa som bara är så snygg
Skulle jag köpa en slipmus nu så skulle den helt klart vara MED sladd.
Fungerade perfekt, eller rättare sagt så fungerar den fortfarande perfekt. ;D
Jag köpte den för att fixa trappen där det var heltäckningsmatta.....
Rev bort den och hittade en massiv Ektrappa som bara är så snygg
Skulle jag köpa en slipmus nu så skulle den helt klart vara MED sladd.
Skall du avverka mycket färg/material så köp en som oscillerar och roterar med möjlighet att låsa rotationen. Makita har en mycket bra (Festos är super). Dessa kostar dock.. tja runt 4000-5000kr, men är en fröjd att jobba med. Minimalt med vibrationer och de funkar för att avverka mycket eller finputsa. Ett billigare alternativ jag kör på hemma är Makitas oscilerande (som man ej kan låsa) på 125mm. Kostar runt 1000kr tror jag.
En slipmus typ B&D har jag också, men den använder jag bara där det är riktigt svårt att komma åt. Den vibrerar något hemskt, låter som bara den och tar riktigt dåligt jämfört med de dyrare alternativen. Inget man vill putsa mycket med. Nu kanske du kan bortse från första delen av detta svar eftersom det var ett 'strykjärn' du efterlyste. B&D funkar, men man får faktiskt vad man betalar för. Festo har en riktigt bra, men den är väl också otroligt dyr :/ Har ingen själv eftersom det inte är så ofta jag behöver komma åt i hörn osv.
Är det en trapp eller dylikt du skall slipa trären skulle jag nästan rekommendera dig att endera köpa en Makita den jag nämde ovan och ett billigt 'strykjärn' eller hyra ett 'strykjärn' av proffsmodell. Räkna med att hitta slipdamm i precis hela huset såvida du inte tejpar alla döröppningar som finns
Jag skulle avslutningsvis rösta för en sladddriven maskin. (Ang. sladdlös skruvdragare som alltid är urladdad - se Makitas paket som de säljer. 2x 2.6Ah batterier med snabbladdare som laddar på 10mins - dyr men bra!
En slipmus typ B&D har jag också, men den använder jag bara där det är riktigt svårt att komma åt. Den vibrerar något hemskt, låter som bara den och tar riktigt dåligt jämfört med de dyrare alternativen. Inget man vill putsa mycket med. Nu kanske du kan bortse från första delen av detta svar eftersom det var ett 'strykjärn' du efterlyste. B&D funkar, men man får faktiskt vad man betalar för. Festo har en riktigt bra, men den är väl också otroligt dyr :/ Har ingen själv eftersom det inte är så ofta jag behöver komma åt i hörn osv.
Är det en trapp eller dylikt du skall slipa trären skulle jag nästan rekommendera dig att endera köpa en Makita den jag nämde ovan och ett billigt 'strykjärn' eller hyra ett 'strykjärn' av proffsmodell. Räkna med att hitta slipdamm i precis hela huset såvida du inte tejpar alla döröppningar som finns
Jag skulle avslutningsvis rösta för en sladddriven maskin. (Ang. sladdlös skruvdragare som alltid är urladdad - se Makitas paket som de säljer. 2x 2.6Ah batterier med snabbladdare som laddar på 10mins - dyr men bra!
Visst är det fantastiskt? Gruvar dock för den dagen då det är dags att byta ut batteriet (läs: batterierna, de lär väl gå ungefär samtidigt). Blir några tusenlappar bara det :/ Smakar det så kostar det Älskar Makitas skruvdragare.
Vad är en ack?
Vi ska nog ha den mest för lite småsaker, sånt som man inte kommer åt med vanlig slipkloss, inga stora ytor alls alltså. Vi har en vanlig slipmaskin nu men den skakar ju så hårt att tänderna nästan trillar ur käften på mig! Är inte en slipmus lite "snällare" tror ni?
Vi ska nog ha den mest för lite småsaker, sånt som man inte kommer åt med vanlig slipkloss, inga stora ytor alls alltså. Vi har en vanlig slipmaskin nu men den skakar ju så hårt att tänderna nästan trillar ur käften på mig! Är inte en slipmus lite "snällare" tror ni?
Den jag har är 3 år gammal så jag skall egentligen inte yttra mig. De har säkerligen blivit mycket bättre nu, men som med allt annat så brukar generellt 'dyrare är bättre' och 'riktigt billigt = skräp' gälla. En billig slipmaskin brukar betyda 'mycket oväsen och vibrationer - lite slipning'.
En B&D-'slipmus' vågar du nog köpa. Speciellt om det bara är lite smågrejjor. Förutom obehaget av eventuella vibrationer så tar du ingen skada. Inte av lite hobbybruk. Detta är därför (tyvärr) inget argument man kan använda sig av till sambon (speciellt inte om hon är sjukgymnast
En B&D-'slipmus' vågar du nog köpa. Speciellt om det bara är lite smågrejjor. Förutom obehaget av eventuella vibrationer så tar du ingen skada. Inte av lite hobbybruk. Detta är därför (tyvärr) inget argument man kan använda sig av till sambon (speciellt inte om hon är sjukgymnast
Har också en ca tre år gamal B&D mus (med sladd).
Håller med om att den vibrerar så in i h-e och för oväsen. Hörselkåpor är ett måste.
Den funkar dock hjälpligt till mindre arbeten (typ slipa fönsterbrädor). Slipade en bordsskiva med den. Resultatet blev godkänt men maskinen kändes för liten för detta jobb.
Det är alltså ingen "universalmaskin" utan mer en "nödlösningsmaskin".
Till små arbeten hade jag hellre valt en deltaslpip och till större arbeten en excenterslip (eller en bandslip om det skall "avverkas" mycket).
/Gladestone
Håller med om att den vibrerar så in i h-e och för oväsen. Hörselkåpor är ett måste.
Den funkar dock hjälpligt till mindre arbeten (typ slipa fönsterbrädor). Slipade en bordsskiva med den. Resultatet blev godkänt men maskinen kändes för liten för detta jobb.
Det är alltså ingen "universalmaskin" utan mer en "nödlösningsmaskin".
Till små arbeten hade jag hellre valt en deltaslpip och till större arbeten en excenterslip (eller en bandslip om det skall "avverkas" mycket).
/Gladestone
Produkter som diskuteras: "Hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
köpte en Fein Multimaster liten högvarvig sak 20 000 rpm låter som en jetmotor- avverkar bra!
1500 kr 3 års garanti - delar finns - så man kan byta "strykjärnet" när kardborren är slut, finns även såg och kniv!
Kommer åt hyfsat bra i hörnen.
Verktygsboden.se - finns tyvärr inte på deras hemsida
Såg att snickaren hadde en så jag slog till o köpte en...
1500 kr 3 års garanti - delar finns - så man kan byta "strykjärnet" när kardborren är slut, finns även såg och kniv!
Kommer åt hyfsat bra i hörnen.
Verktygsboden.se - finns tyvärr inte på deras hemsida
Såg att snickaren hadde en så jag slog till o köpte en...
länk till fein:
http://www.fein.de/corp/de/de/catal...&ID_O_TREE_GROUP=934&sLanguage=German
Inte kul att slipa trapp... det blir många timmar med maskinerna
Kör med vinterhandskar - varmt men skonsamt mot händerna
1: Värmepistol + färgskrapa , byter blad ofta (byggmax)
2: Vinkelslip med lamellrondell, ryker, dammar enormt men avverkar enormt!
3: Elhyvel på palna spikfria partier speciellt bra på balkarna
4: Bandslip med 80 - papper för att jämna till - obs kör längsmed ådringen
5: Planslip o musslip (Fein)
(proffsen använder en trappfräs 3-4000kr - för att ta det grövsta av färg och lim - inte vinkelslip!)
Köpte en halvmask med dammfilter - annars vet jag inte hur jag skulle ha överlevt!
Detta är INGET för dig som inte gillar att städa hela huset flera gånger...
http://www.fein.de/corp/de/de/catal...&ID_O_TREE_GROUP=934&sLanguage=German
Inte kul att slipa trapp... det blir många timmar med maskinerna
Kör med vinterhandskar - varmt men skonsamt mot händerna
1: Värmepistol + färgskrapa , byter blad ofta (byggmax)
2: Vinkelslip med lamellrondell, ryker, dammar enormt men avverkar enormt!
3: Elhyvel på palna spikfria partier speciellt bra på balkarna
4: Bandslip med 80 - papper för att jämna till - obs kör längsmed ådringen
5: Planslip o musslip (Fein)
(proffsen använder en trappfräs 3-4000kr - för att ta det grövsta av färg och lim - inte vinkelslip!)
Köpte en halvmask med dammfilter - annars vet jag inte hur jag skulle ha överlevt!
Detta är INGET för dig som inte gillar att städa hela huset flera gånger...