En enkel fråga antar jag.

Vad är det för olika användningsområde på dessa slipar:

Planslip

Excenterslip

Bandslip

Utveckla gärna för och nackdelar.

Planslip - Relativt liten avverkning och används oftast för att slipa plana ytor, jag använder ganska sällan planslip, den har liksom blivit ersatt av excenterslip och bänkmonterad bandslip.

Excenterslip - Ganska stor avverkning men kan också användas för finslipning (beroende på kornstorlek), jag använder den till allt från att slipa ner färg till att få till en bra finish.

Bandslip - Finns handhållna och bänkmonterade. Stor avverkning. Jag använder bänkmonterad modell och använder den för att slipa det mesta så länge det inte är för stort, man ska enkelt kunna hålla ämnet i händerna.

Planslip: Ersatt med excenter.

Excenter: Allroundslipen, arbetshästen, m.m. Slipar fint för lackning, slipar grovt för avverkning. Slipar glatt från korn 40 (har inte kört grövre ännu) upp till vad man nu kan hitta.

Bandslip: Muskelmaskin som skall hanteras med respekt. Använder den för att snabbt avverka eller plana något, typ bordsskiva, lucka... Ibland i upp-och-ner läge för slipning av små detaljer. Viktigt att testa innan man ger sig på något av värde då den *snabbt* kan förstöra material.

geschwint skrev:
Planslip: Ersatt med excenter.

Excenter: Allroundslipen, arbetshästen, m.m. Slipar fint för lackning, slipar grovt för avverkning. Slipar glatt från korn 40 (har inte kört grövre ännu) upp till vad man nu kan hitta.

Bandslip: Muskelmaskin som skall hanteras med respekt. Använder den för att snabbt avverka eller plana något, typ bordsskiva, lucka... Ibland i upp-och-ner läge för slipning av små detaljer. Viktigt att testa innan man ger sig på något av värde då den *snabbt* kan förstöra material.
Kan du verkligen ersätta planslipen med excenterslipen?Hur gör du när det är kantnära och i hörn,typ spegeldörrar?Sen är oftast planslipen lättare och det är ju bra om man jobbar ovanför axelhöjd!

Bandslipen använder jag nästan uteslutande för att bryta kanter odyl.Aldrig på större ytor,där använder jag excentern!

Om man anväbder en excenterslip är det då inte risk att det blir "rosor" eller motsvarande där man slipar eftersom man inte slipar längs träfibrerna (förutom om man slipar på en stubbe etc...).

Hur är flexoplan eller motsvarande man monterar på borrmaskinen i förhållande till en excenterslip?

Även en planslip ger rosor, om än i mindre format. De har ju en oscillerande rörelse. Som alltid får man ju jobba sig ner till allt finare sandpapper för att eliminera rosor.

Har använd flexoplan (eller kopia av denna?) för slipning och jag tycker inte det är något alternativ till en bra slipmaskin. En bra excenter har lägre tyngdpunkt och (är därmed stabilare) och oftast lägre ljudnivå.

Även om excenterslipen är otroligt mångsidig och användbar tycker jag inte att den har ersatt planslipen helt. Har alltid planslipen laddad med ett mycket fint papper och drar en avslutande vända med den efter excentern eller om jag slipar mellan strykningarna vid målning. Den tar ju snällare så man riskerar inte att förstöra sitt arbete.

Dessutom har ju Friggebo en poäng när det gäller slipning i hörn och liknande situationer – men då kan man ju i o f s plocka fram sin deltaslip också! ;)

MVH
Ronnie

Nu var det bara plan-, excenter- och bandslip som diskuterades. Givetvis har jag en deltaslip, dessutom i olika storlekar för att komma in i hörn.

Och det är precis som sägs, alla oscillerande slipmaskiner ger rosor, mer eller mindre synliga. Samma gällde för min pensionerade Makita planslip.

Fsat jag kan säga att efter att ha kört med korn 240 eller högre med excentern så får man titta med förstoringsglas för att kunna se eventuella rosor. Kanske har lite med maskinen att göra också då den inte får vibrera eller vara bångstyrig eftersom det kan försämra resultatet.

Kan tillägga att val av papper också styr resultatet. Körde tidigare med de papper jag hittade till bra priser. Sedan råkade jag prata med en Festokrängare om fräsar och diverse annat kul och halkade in på slipning där jag argumenterade för min Makita excenter och han för sina Rotex... Jag behåller min Makita men jag fick några Festoslippapper att testa. Efter det var jag såld!
Kornen ligger jämnt spridda och inget korn sticker ut mer än något annat. Dessutom håller papperet längre. Så slipresultatet blev ännu bättre nu även om jag tyckte att det blev bra redan innan. Festopapperen kostar men lönar sig i längden då de håller längre och resultatet blir bättre.

geschwint skrev:
Nu var det bara plan-, excenter- och bandslip som diskuterades. Givetvis har jag en deltaslip, dessutom i olika storlekar för att komma in i hörn.

Och det är precis som sägs, alla oscillerande slipmaskiner ger rosor, mer eller mindre synliga. Samma gällde för min pensionerade Makita planslip.

Fsat jag kan säga att efter att ha kört med korn 240 eller högre med excentern så får man titta med förstoringsglas för att kunna se eventuella rosor. Kanske har lite med maskinen att göra också då den inte får vibrera eller vara bångstyrig eftersom det kan försämra resultatet.

Kan tillägga att val av papper också styr resultatet. Körde tidigare med de papper jag hittade till bra priser. Sedan råkade jag prata med en Festokrängare om fräsar och diverse annat kul och halkade in på slipning där jag argumenterade för min Makita excenter och han för sina Rotex... Jag behåller min Makita men jag fick några Festoslippapper att testa. Efter det var jag såld!
Kornen ligger jämnt spridda och inget korn sticker ut mer än något annat. Dessutom håller papperet längre. Så slipresultatet blev ännu bättre nu även om jag tyckte att det blev bra redan innan. Festopapperen kostar men lönar sig i längden då de håller längre och resultatet blir bättre.
Om du blev såld på Festools slippapper så kan jag rekomendera att du testar dom med en Rotex kopplad till en Festooldammsugare!!Att den slipar bra är ju sjäjvklart,men att det är SÅ dammfritt och att slippappret håller hur länge som helst utan att sätta igen sig,det måste man upplevas!!
Nu kom jag ifrån ämnet tror jag.......................Ursäkta!!

Jag kör alltid min excenter med dammsugare och det är dammfritt. Dess kanaler är uppbyggda på liknande sätt som Rotex. Provade för ett år eller så efter en diskussion här på forumet hur dammfritt det blir och det blev dammfritt. Så det är inget säljargument för Rotex. Fast det förutsätter att jag kör med Festopapper med hålet i mitten.

Om sanningen ska fram så har jag inte provkört någon Makita-excenter,men jag tror nog att Makita är i minst samma klass som Festool!
Otroligt skönt att slippa nysa iaf.....

Fast jag kör alltid med skyddsmask ändå så slipper man fundera på om man andas in något... det är så mycket annat som snurrar i luften då man jobbar. Skyddsmasken fungerar också som skydd för materialet :) så att jag inte av misstag hostar till och, oops, där satt sig en loska på det nyslipade...

Angående bandslip så vet jag att festool, och säkert andra tillverkare också har en "ram" som man fäster bandslipen i för att förhindra stora oavsiktligt skador i materialet. Någon som har använt en sådan? Fungerar det bra?

//Daniel

Jag har en till Makitan... men har inte använt den ännu då det inte känts nödvändigt. De flesta tillverkare har en. Syftet är att inte avverka för mycket samt att maskinen inte skall ge skador för att man råkar komma i obalans.

Det som då är bra med en balanserad maskin är att om man är försiktig och metodisk med en bandslip så kan man slipa även känsliga prylar utan ram. Ramen kan göra att bandslipen har svårt att komma åt.

Jag har en gammal Skil bandslip som jag har monterat fast och har den som stationär.Då är ramen kanonbra som stöd för händer och arbetsstycke!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.