Välkomna till Hyvlaredag i Lund söndag 3/12 kl 11!
Efter ett antal Sliparedagar (https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-med-verktygsoel-i-lund-3-9.280065/ https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-ljugaroel-loerdag-27-5.293504/
https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-i-lund-2-11-8-3.222489/page-2) Kände jag att det var dags att gå vidare och faktiskt göra något med de nu rimligtvis väldigt vassa verktygen Söndagen 3/12 var tänkt till handverktygsträning med lärlingen, men så kom jag att tänka på att det säkert är fler som är intresserade av att lufta hyvlar, sicklar, sågar etc.
Min filosofi kring snickeri är ganska enkel - det är rätt likt brottning eller fotboll - för att bli bra räcker det inte att bara spela matcher utan man måste framförallt träna på alla ingående moment. Ofta blir det alldeles för lite träning och när man väl står där och ska handsåga i ett viktigt moment på den fina möbeln så har man alldeles för få timmar med sågen i handen....
Upplägget för dagen är också väldigt enkelt - ta med dina handverktyg och virke att arbeta i (har du inget virke så finns det spillbitar på plats) och så gör du vad du tycker är roligast eller behöver träna mest på! Det är inte planerat någon instruktion men som vanligt med mycket duktigt folk samlade så finns det chans att få tips för den som så önskar. Både nybörjare och mästerhyvlare är lika välkomna! Matställe för lunch finns i närheten. Tyvärr blir det dock ingen ljugaröl denna gång.
Ambitionen är att dagen skall vara maskinfri, behöver du hjälp att såga upp eller hyvla ditt virke så kom kl 10 så fixar vi det innan.
Välkomna!! //daniel
Efter ett antal Sliparedagar (https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-med-verktygsoel-i-lund-3-9.280065/ https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-ljugaroel-loerdag-27-5.293504/
https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-i-lund-2-11-8-3.222489/page-2) Kände jag att det var dags att gå vidare och faktiskt göra något med de nu rimligtvis väldigt vassa verktygen Söndagen 3/12 var tänkt till handverktygsträning med lärlingen, men så kom jag att tänka på att det säkert är fler som är intresserade av att lufta hyvlar, sicklar, sågar etc.
Min filosofi kring snickeri är ganska enkel - det är rätt likt brottning eller fotboll - för att bli bra räcker det inte att bara spela matcher utan man måste framförallt träna på alla ingående moment. Ofta blir det alldeles för lite träning och när man väl står där och ska handsåga i ett viktigt moment på den fina möbeln så har man alldeles för få timmar med sågen i handen....
Upplägget för dagen är också väldigt enkelt - ta med dina handverktyg och virke att arbeta i (har du inget virke så finns det spillbitar på plats) och så gör du vad du tycker är roligast eller behöver träna mest på! Det är inte planerat någon instruktion men som vanligt med mycket duktigt folk samlade så finns det chans att få tips för den som så önskar. Både nybörjare och mästerhyvlare är lika välkomna! Matställe för lunch finns i närheten. Tyvärr blir det dock ingen ljugaröl denna gång.
Ambitionen är att dagen skall vara maskinfri, behöver du hjälp att såga upp eller hyvla ditt virke så kom kl 10 så fixar vi det innan.
Välkomna!! //daniel
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Så otaktiskt datum (För bara några dagar bytte jag till mig att jobba kl10-22 den 3/12.. å andra sidan är man ju jämt upptagen)
Kan du inte bestämma ett datum i juni, så jag kan spärra det i kalendern
Kan du inte bestämma ett datum i juni, så jag kan spärra det i kalendern
Redigerat:
Vilken kanonidé! Och så kanonsynd att det inte funkar för mig!!!
Hade gärna varit med men det är tyvärr omöjligt för mig, hoppas det blir en riktigt bra och utvecklande dag för alla deltagare.
//Ronnie
Hade gärna varit med men det är tyvärr omöjligt för mig, hoppas det blir en riktigt bra och utvecklande dag för alla deltagare.
//Ronnie
Så trevligt, övning och tips från andra kan man inte få för mycket av! Hyvling tvärs fibrer eller laxstjärtar är några saker jag behöver öva på! Men tyvärr är jag på västlandet, errh jag menar i Danmark, den dagen, så inte heller jag kan dyka upp.
Jag ämnar nog att dyka upp, brottas låter kul så det kan jag tänka mig. Kan även behöva en timmes spännbandsträning, här tror jag det är nödvändigt med instruktion.
Om jag efter detta hinner snickra nåt är jag sugen på att testa lite genomgående fyrkantiga tappar, en fog jag är lite skraj att köra skarpt eftersom det inte finns nånstans att gömma misstag.
Om jag efter detta hinner snickra nåt är jag sugen på att testa lite genomgående fyrkantiga tappar, en fog jag är lite skraj att köra skarpt eftersom det inte finns nånstans att gömma misstag.
Vilken miss att jag valt en så otaktisk datum men jag filmar brottningen m Ola, alternativt när Ola brottas m spännbanden så kommer säkert alla ni andra att bli underhållna också!
Vill också gärna skriva att även ni som aldrig varit på besök är såklart varmt välkomna! Och om man är helt ny på handverktyg, eller inte äger några spelar ingen roll alls, bara att dyka upp!
Vill också gärna skriva att även ni som aldrig varit på besök är såklart varmt välkomna! Och om man är helt ny på handverktyg, eller inte äger några spelar ingen roll alls, bara att dyka upp!
Hade varit roligt att besöka ett sådan här event efter att ha läst om dem under ett antal år men. För det finns ju alltid en massa sådana så känns det lite långt att åka själv plus att jag har ett projekt här hemma där 2 mindre sovrum och ett allrum skall bli 2 större sovrum. Och detta projekt "övervakas" av övriga familjemedlemmar samt pushas om att bli färdigt, helst innan jul så denna gång precis som de tidigare, blir det nog att man får hoppa över. Skit att det alltid finns så mycket som skall göras på "måste listan". När man hellre vill plocka frukter från "vill göra listan".....
Använda verktygen ... konstiga ideer du har ...
Kanonkul ide, jag vet inte riktigt hur det ser ut ännu men datumet är noterat och jag hoppas verkligen att jag kan komma loss. Tänk om jag kunde slita lite på eggarna som omväxling.
Kanonkul ide, jag vet inte riktigt hur det ser ut ännu men datumet är noterat och jag hoppas verkligen att jag kan komma loss. Tänk om jag kunde slita lite på eggarna som omväxling.
Jag kan tyvärr inte men det hade varit väldigt kul. Bra initiativ!
Hoppas det finns tid att komma förbi. Är definitivt i den senare gruppen som varken har verktygen eller kunskapen men väldigt intresserad av att lära mig .Daniel_N skrev:Vilken miss att jag valt en så otaktisk datum men jag filmar brottningen m Ola, alternativt när Ola brottas m spännbanden så kommer säkert alla ni andra att bli underhållna också!
Jag har reserverat datumet och kommer gärna. Dock har jag mest kört maskiner men kanske skulle investera i en bra såg och öva lite dovetails Som bonus kanske vi får se vad som kan köpas i Daniel_Ns virkesförråd