20 919 läst · 74 svar
21k läst
74 svar
Slipa sågkedja till motorsåg?
Kolla på svärdet vad du har för kedja, verkar som nya MS211 har 3/8"P http://static.stihl.com/flash/player-licensed.swf?file=http://www.stihl.se/p/media/flash/se-sv/05-1_Kette_und_Tiefenbegrenzer_schaerfen-SE-HiRes.flv&frontcolor=FFFFFF&backcolor=646b6f&lightcolor=F37A1F&bufferlength=4&autostart=trueAnna1984 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Vinkel siktas mot filens markering och ryttaren putsas samtidigt, har en sådan multifil men har inte provat den ännuAnna1984 skrev:
Och efter några när du fått det till en vana så lägger du hellre tiden på lite kedjeslipning än att köra med slöa grejor.
Även sågarna mår bättre av vassa grejor då man inte behöver belasta dem på samma sätt som en slö kedja.
Även sågarna mår bättre av vassa grejor då man inte behöver belasta dem på samma sätt som en slö kedja.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
jag kollade faktiskt också på den men jag tror ett kitt med kedja gick på ca 600kr? Kedjan är ju nån slags specialkedja som säkert är svindyr den dagen man ska byta. Och med tanke på hur lätt de är att slipa manuellt känns den inte befogad för mitt hobbysågande
Jag skulle aldrig köpt powersharp, jag körde med en kompis sådan under en halv dags fällande och kvistande. Den tar inte alls lika bra som en vanlig kedja, hugger lättare, blir slö fortare, dyr, måste ha ett speciellt svärd på sågen osv osv... min upplevelse iallafall....
Är inte det en lösning för den som endast kör lite för hemmabruk och vill göra det enkelt för sig. Blir bättre än en slö kedja men inte tillräckligt bra jämfört med vanlig filande. Men har inte testat själv.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
köpte en klo på biltema för att bära träden med och den är grym, enbart 59kr och det var den väl värd.
Men vad gäller ved och fuktighet så har jag nu en fuktmätare som säger att det är mellan 16-20% fuktighet när jag håller på vedklabbarna som jag styckade upp för en tid sedan och förvarat i garaget. Måste jag klyva dem på mitten igen för att få rätt värde?
Men vad gäller ved och fuktighet så har jag nu en fuktmätare som säger att det är mellan 16-20% fuktighet när jag håller på vedklabbarna som jag styckade upp för en tid sedan och förvarat i garaget. Måste jag klyva dem på mitten igen för att få rätt värde?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden