Oldboy Oldboy skrev:
Ännu inga spår av mögel.
[bild]
[bild]

Här syns att den gamla logväggen har en del levande organismer på sig, men ännu ingenting på den tjärmålade så här 5 år senare.
[bild]
Däremot ser jag nu vid närmare inspektion att det är dags att lägga på ett nytt lager färg nästa år.
Blir tjärfärgen helt torr eller klibbar den eller färgar av sig? Funderar på att ha det på bostadshuset, men vill ju inte klibba fast på sommaren eller få färgfläckar på mig.
 
Vedboden som var målad med slamfärg sedan tidigare är snustorr, en del partier är dessutom målade i 2 lager tjärfärg eftersom det sög åt sig rejält och jag hade tid att lägga 2 lager.

Där det ff är lite klibbigt så beror det på att jag öst på färg, ibland över vitmålade partier osv, dvs kan definitivt inte skylla på färgen! Har skarvat en del med för lite terpentin eller målat när det varit lite för svalt ute, dvs ev klibb ff beror helt och hållet på mig själv!
Kan bara rekommendera tjärfärg!
 
  • Gilla
barkborraren
  • Laddar…
B barkborraren skrev:
Blir tjärfärgen helt torr eller klibbar den eller färgar av sig?
Den blir normalt helt torr, men precis som Hispaniola skrev så kan den vara klibbig om man målar på fel ställen där den inte kan suga in i träet.
Sedan kan den kanske få antydningar till smetning/klibbighet på starkt solbelysta partier av värmen. Tror dock att det är ett övergående fenomen som försvinner efter ngt eller ngra år. Kan såklart också vara kopplat till hur många ggr man målat, eller hur flödigt.

Jag har fått "tjärdropp" pga regn de närmsta veckorna efter målning, men det tror jag beror på att det var från snedställda vattbrädor ovanför fönster. Dvs de vattbrädorna har samlat upp dropp av överflödig färg/tjära från fasadpanelen ovanför iom att gavelpanelen ligger utanför panelen nedanför. Sedan förrvärras färgdroppet här av att den övre gavelpanelen är figursågad spetsig så all överflödig färg samlas i spetsen och droppar därifrån. Målade inte uppenbart flödigt, men såg timmarna efter målning att det ändå samlades och droppade rödtjära från panelspetsarna och ner på vattbrädorna.

Har en garagegavel på samma sätt över garageportarna, och panelen på den gaveln ska bytas snart också. Där funderar jag på att pröva Roslagsmahogny istället, för att slippa dropp. Tänker att man bara blandar rödtjäran med 1/3-del balsamterpentin och 1/3-del kokt linolja. Roslagsmahogny blir klibbfri. Däremot behöver man antagligen lägga på den 3 ggr för att få motsvarande täckning som bara rödtjäran. Det enda som bekymrar lite är att det antagligen blir lite annan nyans och även en viss glans, men det finns bara ett sätt att få reda på. :)
 
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.