richardtenggren
Väldigt fint och mycket ljus! 👍
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Hur har ni tänkt ang ljud och vibrationer från tvättmaskinen och ev torktumlare?
 
  • Gilla
Klaugust och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag skulle vilja placera tvättmaskinen och torktumlaren i grovköket. Pga de ljud maskinerna medför. Annars så såg förslaget trevligt ut.
 
  • Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
Vi bor tillfälligt i en lägenhet med 13 år gamla Cylinda-maskiner som låter jäkligt mycket och är störiga även om man stänger dörren till tvättstugan. Det är stor kontrast till de 1-3 år gamla Bosch-maskinerna som vi har i huset, de är på toaletten nere och man är ofta i det rummet, men jag har aldrig stört mig på dem. Nu kommer vi ju ha skjutdörrar och glaspartiet mellan kök/vardagsrum så det kommer väl ta det värsta ljudet också. Men jag ska lyfta frågan här hemma 😅
 
Personligen skulle jag inte vilja ha spisen precis bredvid en dörröppning utan avställningsyta till höger. Dels behövs avställningsytan dels fins risker med kokande grytor på ett hörn. Jag skulle sätta diskmaskinen där istället, då kan man ha öppning längst ner för vatten, så att eventuella läckage från diskmaskinen rinner ut i avloppet i grovingång/tvättstuga istället för ut på köksgolvet.

Jag skulle INTE ha någon dörr mellan salongen och tvättstugan. Gör ett rejält skafferi där istället, eller sätt in en extra frys.
 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Håller med Anna H om spisens placering. När det gäller vedspisar kolla in Wamsler också. De har sålts i Sverige länge och finns med åtminstone 7 kW i effekt. Jag hade en i ett tidigare hus och saknar den (särskilt ugnen).
 
Tänk på att allt stök i tvättstugan kommer att synas från köket. Det är jättefint på bilderna, men kommer ni hålla den ordningen? Hur ser det ut när man hänger saker på tork? Har tvätthögar m.m.?
 
  • Gilla
lisaguld och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Det är en väldigt god poäng. Vi hade tidigare kombinerat badrum/tvättstuga och det var konstant stökigt pga tvätten. När vi sedan byggde om valde vi att ha separat tvättstuga och det har verkligen gjort en enorm skillnad. Tvättstugan är fortfarande ofta stökig, men det är bara att stänga dörren och vi slipper stöket i badrummet.
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Det har inte hänt jättemycket sedan sist förutom att vi har skaffat oss än mer huvudbry kring köket.

Jag var egentligen nöjd med hur det var i bygglovsritningarna (som syns ett par inlägg upp), men sambon tyckte att det inte dög att ha tvättstuga i samband med entrén mot baksidan. Dels rent funktionsmässigt (för litet) och att det kändes lite som ett bortprioriterat skrymsle. Hon störde sig också på att ganska mycket yta äts upp av ett bibliotek som egentligen inte fyller någon annan funktion än att sitta och mysa med en bok, vilket man ju faktiskt kan göra i andra rum också. Jag gillade att det är hyfsat traditionellt men vi spånade tillsammans om ett nytt, lite mer drastiskt förslag för bottenvåningen som jag nu har fått tummen ur att rita upp.

Planritning, nytt förslag:
[bild]
Som ni kan se bygger förslaget på att man växlar av hjärtväggen mellan köket och det som tidigare illustrerats som bibliotek. Jag föreställer mig att det sker med en stålbalk som lämnas synlig och målas grafitgrå. En ny, halvhög vägg med glasparti (i "industristil"?) ovan delar sedan av ett lite större kök mot söder och en uppglasad tvättstuga, eller "hjälpkök" som de ofta kallar en tvättstuga i anslutning till köket i Finland, mot norr.
[bild]
[bild]

Spisen hamnar mot glaspartiet och eventuellt får man sätta en slät glasskiva som stänkskydd framför själva glaspartiet för att slippa göra rent spröjsen hela tiden. Ovan spisen en specialritad, hängande och glasad återcirkulerande (kol- eller plasmafilter) köksfläkt.

[bild]
Mot fasaden i söder finns en bänkskiva i hela rummets bredd med bänkskåp under drygt halva, med två frukost- eller läxläsningsplatser bredvid med utsikt över gatan.

Den inbyggda kamininsatsen i det förra förslaget ersätts här med en rejäl vedspis. Det vore ur preppingperspektiv bra om den har tillräckligt hög effekt för att hålla hela huset frostfritt även vid strömavbrott mitt i vintern och då tycker jag att svenska vedspisar har lite låg effekt? Josef Davidssons största, Smålandsspisen 1896, har bara 4,5 kW i märkeffekt. Den här vedspisen, Rizzoli MZ 80, har en nominell effekt om 8 kW och en toppeffekt om 12 kW. Den har dessutom en rejäl glasad lucka och lite mer industriell design, som jag tror skulle passa bra i det här lite mer radikala förslaget. Vedspisen förses med ett lock så att den kan fungera som arbetsyta när man inte eldar. Ovan vedspisen en kåpa med imkanal för ventilation.

[bild]
[bild]
Tvättmaskin och torktumlare hamnar under bänkskiva bakom glaspartiet, med lådor för smutsig och ren tvätt antingen bredvid eller på andra sidan passagen. Man kan ha utdragslådor i nedre delen av linneskåpet. Skåpet till höger kan förses med friskluftsventil och fungera som ett uteluftskylt skafferi under de kalla årstiderna. På tvättstugesidan av glaspartiet kan man ha gardiner som man kan dra för om man vill dölja eventuell oreda i tvättstugan. Den nedre halvan av dörren kanske utförs med målade plåtfyllningar istället för glas som illustrerat.

[bild]
Ovan tvättbänken finns antingen en torkhiss av "byggnadsvårdsmodell" eller så kan man tänka ut någon egen lösning med tvättlinor för vintertida hängtorkning. Tanken är annars att man ska försöka torka så mycket utomhus som det bara går.

Jag var som sagt nöjd med det förra förslaget men det jag gillar med det nya förslaget är att det är lite radikalt i att det skapar ett ganska originellt rumssamband, en ny typologi om man så vill. Köket har ju de senaste 100 åren gjort en klassresa från att vara ett enkelt och praktiskt utrymme för tjänstefolket till att bli både hemmets hjärta och statussymbol. Det är lite spännande att försöka lyfta upp tvättstugan till samma dignitet, att bryta lite ny arkitektonisk mark. Det skulle ju också bli så att det allra mesta av hushållsarbetet sker från samma utrymmen, en i hushållet kan fixa med disken och den andra med tvätten med bibehållen social kontakt. Det är annars lite tråkigt att behöva vara den som går ner i källaren för att tvätta eller liknande, så det blir ju också ett slag för jämställdheten (oavsett vem som gör vilken syssla). Så jag gillar att det är lite nyskapande, men man vill ju inte heller bygga nått som inte alls resonerar med andra och blir osäljbart om vi skulle behöva sälja i framtiden.

Tyvärr är rummet 1 meter för smalt för att man ska få plats med ett matbord i mitten, det hade kunnat vara ganska trevligt annars att ha ett långbord mellan kylskåpet och diskbänken. Eftersom det är så många öppningar och passager blir det också lite dumt att ha ett matbord mot söderfasaden, det kommer oundvikligen att kännas som att man snubblar över det varje gång man går mellan hallen och vardagsrummet. Det är lite så idag när vi har ett litet fyrapersonsmatbord mot norrfasaden.

Så vad tror ni, skulle det här alternativet kunna flyga? Är det bättre eller sämre än det förra som visades några inlägg upp?
Har ni fått bygglov på dessa ritningar dvs kräver inte kommunen tillgänglighet i större ombyggnader?
I övrigt annars jättefint hus och snygga ritningar!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Personligen skulle jag inte vilja ha spisen precis bredvid en dörröppning utan avställningsyta till höger. Dels behövs avställningsytan dels fins risker med kokande grytor på ett hörn. Jag skulle sätta diskmaskinen där istället, då kan man ha öppning längst ner för vatten, så att eventuella läckage från diskmaskinen rinner ut i avloppet i grovingång/tvättstuga istället för ut på köksgolvet.

Jag skulle INTE ha någon dörr mellan salongen och tvättstugan. Gör ett rejält skafferi där istället, eller sätt in en extra frys.
Jo, jag vet att man vill ha/behöver avställningsyta bredvid spisen egentligen. Spisen i förslaget är en 90-spis så skulle man ha en vanlig spis och ta 10 cm av bänkskåpet till vänster (som typ är 35 eller nått sånt) så skulle man kunna ha 40 cm bänkskåp till höger om spisen. Så som vi har det nu i lägenheten som vi bor i tillfälligt så är ytan till höger om spisen alltid fullbelamrad så vi använder den ändå inte som avställningsyta, utan skjuter kastrullen åt sidan till en platta som inte används. Används alla plattorna så använder vi den stora ytan bort mot vasken till vänster om spisen istället. Har man en 90-spis med 6 plattor så har jag svårt att se att man nånsin skulle behöva använda nått annat än spisen som avställningsyta. Men jag ska ta upp det internt.

Angående att flytta diskmaskinen till det läget istället så tycker jag att det känns lite långt från matplatsen, som nästan genererar mest disk. Jag tänker att man också vill ha nära till överskåp om man förvarar glas eller porslin där.
A Annela skrev:
Håller med Anna H om spisens placering. När det gäller vedspisar kolla in Wamsler också. De har sålts i Sverige länge och finns med åtminstone 7 kW i effekt. Jag hade en i ett tidigare hus och saknar den (särskilt ugnen).
Jag tittade faktiskt på Wamsler först. De har den här modellen, Wamsler K80, som motsvarar den jag visade tidigare, Rizzoli MZ80.
De verkar vara hyfsat identiska (och det är Hans Forsman som importerar båda) men Wamslern är typ 10 000 dyrare och saknar vedförvaring under ugnen. Eftersom vi inte har nått superbra ställe att förvara veden på i närheten så vore det bra om man kunde ha mindre kvantiteter i samband med spisen.

Rizzolin kan man specialbeställa så att både luckor och stomme blir svarta, vet inte om man kan det med Wamslern.
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Tänk på att allt stök i tvättstugan kommer att synas från köket. Det är jättefint på bilderna, men kommer ni hålla den ordningen? Hur ser det ut när man hänger saker på tork? Har tvätthögar m.m.?
Nja, vi har väl inte superordning i tvättstugan nu men då syns den ju inte heller. Man kanske håller bättre ordning just eftersom den syns. Och det blir ju roligare att hålla ordning om det nästan blir samma sak som att städa köket, vilket man ju gör. Men vi hade tänkt ha gardiner på insidan av glaspartiet, i linje med dörrens överkant så att man kan dra för om det blir alldeles för stökigt. Eftersom gardinerna inte går hela vägen upp så blir det ju ljus mellan rummen även om man drar för gardinerna (som man kanske ändå har lite halvgenomsiktliga och skira)

Här är en bild som visar konceptet:
Modernt kök, svartvit schackrutigt golv, gröna skåp, marmor, transparenta textilgardiner, ljusa färger, minimalistisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är en väldigt god poäng. Vi hade tidigare kombinerat badrum/tvättstuga och det var konstant stökigt pga tvätten. När vi sedan byggde om valde vi att ha separat tvättstuga och det har verkligen gjort en enorm skillnad. Tvättstugan är fortfarande ofta stökig, men det är bara att stänga dörren och vi slipper stöket i badrummet.
Som sagt, en av mina teorier är ju då att just eftersom att man kan stänga dörren till tvättstugan så blir den stökig ;) Idag i huset hänger vi kläder i vardagsrummet och då är man ju väldigt snabb att ta hand om det när det torkat eller man får gäster. I lägenheten har vi en tvättstuga (utan insyn 😆) och den är nästan alltid kaosig.

FreQa FreQa skrev:
Har ni fått bygglov på dessa ritningar dvs kräver inte kommunen tillgänglighet i större ombyggnader?
I övrigt annars jättefint hus och snygga ritningar!
Ja, vi har fått bygglov för det tidigare ritningspaketet (så inte nya köket men jag hoppas att man kan få ok på ändringarna vid det tekniska samrådet) och då tror jag att nya köket egentligen är mer tillgängligt/BBR-fäigt än det förra (spis och vask var inte i samma kökslängd tidigare exempelvis).

Det största tillgänglighetsproblemet som jag ser är badrummet på bottenvåningensom är ganska litet och som typ inte går att få tillgängligt enligt konstens alla regler om det ska vara kvar på samma ställe, åtminstone inte utan att göra ännu större ingrepp och offra stora kvaliteter i andra rum. Hallen är inte tillräckligt bred för att vända med rullstol men väggsnutten är precis tillräckligt bred att man kan få in en dörr med tillräckligt fritt öppningsmått, vilket vi har planerat. Så man skulle behöva bygga om trappan och göra den smalare och ta garderobsväggen i groventrén i anspråk för att få till ett badrum som är tillräckligt stort för vändcirkel inom och utom badrummet. Så jag hoppas ändå att kontrollerande myndigheter kommer att betrakta projektet som tillräckligt o-omfattande för att inte behöva uppfylla nybyggnadskraven i just det här avseendet om det kommer på tal.

Visst kan man göra så här, det skulle vara bättre ur ett tillgänglighetsperspektiv (men fortfarande inte 100% pga korridoren) men jag vill ogärna offra garderoberna i bakre hallen. Vi har redan brist på förvaring som det är. Vore synd också att antingen offra badrumsspegel ovanför tvättstället eller mura igen fönstret.
Arkitektonisk ritning, planskiss, entré, måttangivelser, svartvitt, byggnadsdetaljer, 46 kvadratmeter area, pilar, linjer, text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det inte ett frikort från myndigheterna att göra som man vill och har planerat bara för att man fått bygglov, har man otur får man inget slutbesked även om man fått bygglov.

Badrummet blir typ 120 cm djupt så som det är planerat och ja, det är halvtrångt. Så jag slängde ihop en fullskalemodell i vårt väldigt generösa lägenhetsbadrum. Eftersom vi tänkte bygga in cisternen i väggen så blir toalettstolen 20 cm mindre djup än den vi har i lägenheten, så därför har jag kladdat lite på bilden.
Ett modernt badrum med vita kakelväggar, toalett, handfat, spegel och personliga vårdprodukter. Dekorerat med halloween-tema klistermärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Spisens placering intill murstocken är den enda rätta i ett 20-tals hus.
Det blir dessutom enkelt att dra ut matoset i avsedd pipa på effektivaste sätt.
Skulle för mig kännas helfel att placera den någon annan stans.
Lika fel som att börja stoppa in fönster med modernt utseende eller skapa öppen planlösning.

Till slut bor man inte i ett 20-tals hus längre
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Som sagt, en av mina teorier är ju då att just eftersom att man kan stänga dörren till tvättstugan så blir den stökig ;) Idag i huset hänger vi kläder i vardagsrummet och då är man ju väldigt snabb att ta hand om det när det torkat eller man får gäster. I lägenheten har vi en tvättstuga (utan insyn 😆) och den är nästan alltid kaosig.
Ja, någon skall ju vara den förste... ;)

Men nu var det väl små barn med i bilden? Då blir allt ett bombnedslag... ;)

Vad gäller tvätt är mitt tips dubbla tvättmaskiner. Samt plats att hänga fyra maskiner på en gång. Då får man rationalitet i tvättandet på ett helt annat sätt. Det går dubbelt så fort vilket är en stor vinst för barnfamiljen.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Vi bor tillfälligt i en lägenhet med 13 år gamla Cylinda-maskiner som låter jäkligt mycket och är störiga även om man stänger dörren till tvättstugan. Det är stor kontrast till de 1-3 år gamla Bosch-maskinerna som vi har i huset, de är på toaletten nere och man är ofta i det rummet, men jag har aldrig stört mig på dem. Nu kommer vi ju ha skjutdörrar och glaspartiet mellan kök/vardagsrum så det kommer väl ta det värsta ljudet också. Men jag ska lyfta frågan här hemma 😅
Är du säker på att cylindamaskinerna är justerade så att de står i våg?
Och att transportskydden är bortplockade i bakkant?
Mina är 22 år gamla och går relativt tyst. Bara vid centrifugering låter det lite.
Om inte Bosch maskinerna är av de dyrare modellerna så tror jag cylinan överlever de...
Men tvättmaskiner har man annars helst i källaren i en tvättstuga. Om man har en i sitt hus.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Spisens placering intill murstocken är den enda rätta i ett 20-tals hus.
Det blir dessutom enkelt att dra ut matoset i avsedd pipa på effektivaste sätt.
Skulle för mig kännas helfel att placera den någon annan stans.
Lika fel som att börja stoppa in fönster med modernt utseende eller skapa öppen planlösning.

Till slut bor man inte i ett 20-tals hus längre
Jag tror att diskussionen gällde elspisen, som i skissen är i mitten av rummet, mot glaspartiet. Vedspisen är dock av förklarliga skäl vid murstocken. Det bästa hade varit att ha dem bredvid varandra men jag har inte hittat ett sätt att få till det på ett bra sätt.

Våra fönster är ju hyfsat moderna, typ 15 år gamla och ser inte gamla ut. Jag tycker att det är synd att man bytte istället för att renovera de gamla, men det var innan vår tid. "Tyvärr" är ju fönstren rätt funktionella och jag är nog för snål för att byta ut dem bara för att jag hade föredragit fönster av gammal modell. Jag tycker att det är lite förlåtande att de åtminstone inte försöker se gamla ut, med lös plastspröjs utanpå glaset. Det är ganska ärliga träfönster, även om de är lite tråkiga.

Nu är ju det liggande förslaget ett lite mer öppen planlösning än det var tidigare. Det tidigare förslaget var ju betydligt mer byggnadsvårdigt. Jag tycker dock att det har en originalitet som ursäktar ingreppet, jämfört med att växla av med en limträbalk och "platsbygga" en Ikeaköksö med lite pärlspont runt.

Jag tycker den där stärkelsefabriken i Husdrömmar för några säsonger sen visade på ett bra sätt hur man kan få gammalt och nytt att gifta sig på ett ganska spännande sätt. Jag tror nog inte längre på 100% dogmatisk "byggnadsvård" utan tänker att man kan försöka hålla sig till idealen och att man kan försöka vara liiiite originell. Att man kommer rätt långt så länge man undviker standardlösningar i standardmaterial.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, någon skall ju vara den förste... ;)

Men nu var det väl små barn med i bilden? Då blir allt ett bombnedslag... ;)

Vad gäller tvätt är mitt tips dubbla tvättmaskiner. Samt plats att hänga fyra maskiner på en gång. Då får man rationalitet i tvättandet på ett helt annat sätt. Det går dubbelt så fort vilket är en stor vinst för barnfamiljen.
Ja, men det är lite det jag går igång på, att testa en lite konstig idé och se hur det funkar. Som sagt, att få tvättstugan att göra samma statusresa som köket gjort. Det borde göra hushållsarbetet roligare om man kan lyssna på samma musik medan den ena fixar maten och den andre tvätten, istället för att man håller sig på varsin sida av huset eller på varsitt våningsplan.

Jo, ungarna stökar helt klart ner. Hade varit fint att ha separerat mat- och tv-rum av den anledningen, men tror att det skulle kännas lite trångt om man delade upp vardagsrummet. Snart kommer de ändå bara vilja sitta på sina rum och spela tv-spel tänker jag. De är 3 och 5 nu och tiden flyger verkligen förbi.

Dubbla tvättmaskiner har jag aldrig hört om, kan du utveckla? Dubbla diskmaskiner hör jag om ibland, att man skulle slippa plocka in den rena disken i skåpet för att man alltid dukar direkt från den rena diskmaskinen, men jag tänker att det låter bättre i teorin och att det kanske inte funkar fullt lika bra i praktiken. Men oavsett har vi nog inte plats med varken två tvättmaskiner eller diskmaskiner utan får nog vara nöjda med en av varje.

Det hade varit skoj att bygga ett nytt, superrationellt hem som utmanar konventioner. Jag och sambon tänker exempelvis att det hade varit najs att ha en rejäl enhet med badrum, tvättstuga och walk in closet i ett (eller intill varandra med öppet samband mellan). När man ska tvätta sig så går man till tvättstugan, kastar de smutsiga kläderna där, sen går man till duschen och tvättar sig och sen plockar man nya kläder ur klädkammaren (som ligger intill tvättstugan) och då behöver man aldrig bära kläderna från tvättstugan till sovrumsgarderoberna. Men det passar inte alla. I tvättstugan har man en tvättkorg per fraktion, så man aldrig behöver sortera tvätt, etc. Finns ju mycket saker som vi bara gör för att vi är vana vid det utan att reflektera om det finns bättre sätt att göra dem på.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är du säker på att cylindamaskinerna är justerade så att de står i våg?
Och att transportskydden är bortplockade i bakkant?
Mina är 22 år gamla och går relativt tyst. Bara vid centrifugering låter det lite.
Om inte Bosch maskinerna är av de dyrare modellerna så tror jag cylinan överlever de...
Men tvättmaskiner har man annars helst i källaren i en tvättstuga. Om man har en i sitt hus.
Ingen aning, vi är hyresgäster i lägenheten så jag litar på atthyresvärden anlitat yrkesfolk och så trycker jag bara på "play" ;) Men de låter iaf förfärligt, trots att tvättmaskinen typ är upphängd och friliggande från stommen så hörs den tydligt till andra rum när den centrifugerar. Det gör inte våra Bosch-maskiner. De var väl inte hutlöst dyra, 7000 spänn styck kanske?

Tyvärr har vi bara en liten pannrumskällare som man bara når utifrån och med typ 170 i takhöjd, så lite jobbigt att behöva gå dit och fixa med tvätten ett par gånger om dagen.

Men sambon tyckte att det lät som en bra idé att flytta tvättmaskinerna till andra sidan skjutdörren till groventrén som nån föreslog för några inlägg sen. Då får man två dörrar mellan sig och maskinerna och det borde räcka mer än väl.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Dubbla tvättmaskiner har jag aldrig hört om, kan du utveckla? Dubbla diskmaskiner hör jag om ibland, att man skulle slippa plocka in den rena disken i skåpet för att man alltid dukar direkt från den rena diskmaskinen, men jag tänker att det låter bättre i teorin och att det kanske inte funkar fullt lika bra i praktiken. Men oavsett har vi nog inte plats med varken två tvättmaskiner eller diskmaskiner utan får nog vara nöjda med en av varje.
Nej vi fick det mer eller mindre som olycksfall i arbetet. Vi hade en tvättmaskin från lägenheten redan (den som flyttade in hade sin egen) så jag ställde upp den i tvättstugan bredvid den som kom med huset. Och då var det ju lika bra att koppla in den.

Det blev ett mycket stort lyft, och vi har faktiskt bytt ut båda två allteftersom de fallit ifrån. Man tvättar dubbelt så fort med två maskiner. Att lägga in tar ju lika lång tid. Att hänga tar naturligtvis längre tid, men man blir inte låst av att vänta på att maskiner skall bli klara. Så man tvättar fyra maskiner (vitt/mörkt 40 och 60) på samma tid som man annars skulle fått tvättat två. Om man har plats att hänga så mycket så blir alltså veckotvätten för en hel familj klar på en kväll (eller när man nu tvättar).

Ja när barnen var mindre så genererade de ju mer tvätt än så. ;) Men ändå.


Dubbla diskmaskiner har jag inte känt samma behov av. Där fungerar disciplin bättre. Som jag jobbar så har jag ofta tid att plocka ur maskinen på morgonen under frukosten, och då är den tom och man kan ställa i under dagen för att köra på kvällen. Vissa dagar på helger osv. så går det naturligtvis två maskiner, men eftersom vi kan stänga till i köket så stör det inte att köra den på dagen en gång.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.