9 497 läst · 23 svar
9k läst
23 svar
Slagskruvdragare i stället för mutterdragare vid däckbyte?
Satan, det där lät förjävligt. Du får gärna berätta mer om det. Nyfiken på hur det gick till och varför det blev som det blev.
Fick ett svar från Makita idag:
”Vi skulle rekommendera en mutterdragare. Även om DTD153 är stark nog att dra åt så kan det krävas mer när man ska lossa.
Mutterdragaren DTW300 är en lämplig maskin. Den har vi vid flera tillfällen sålt till sådana som ska använda den till just hjulbyten.
På mutterdragaren har du också olika inställningar. Det finns ju inte på slagskruvdragaren så risken är att man drar åt hårdare än vad tillverkaren rekommenderar.”
Fick ett svar från Makita idag:
”Vi skulle rekommendera en mutterdragare. Även om DTD153 är stark nog att dra åt så kan det krävas mer när man ska lossa.
Mutterdragaren DTW300 är en lämplig maskin. Den har vi vid flera tillfällen sålt till sådana som ska använda den till just hjulbyten.
På mutterdragaren har du också olika inställningar. Det finns ju inte på slagskruvdragaren så risken är att man drar åt hårdare än vad tillverkaren rekommenderar.”
Max moment som anges på skruvdragarna är ofta det moment som blir när man kör den på fullt varv tills det tar stopp. Det moment som blir från stillastående när man ska lossa är inte alls lika högt.
1/4” fäste har också en uppenbar begränsning i vridmoment.
1/4” fäste har också en uppenbar begränsning i vridmoment.
Jag har en sån här till däckbytet.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...wDFa7SqsjYODlWANDNa7Y2wHAmjyryRhoCCrAQAvD_BwE
Jag har även den mellan-stora men den orkar inte alltid lossa bultarna. Då drar jag ändå åt med en monent-stav på 110 Nm.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...wDFa7SqsjYODlWANDNa7Y2wHAmjyryRhoCCrAQAvD_BwE
Jag har även den mellan-stora men den orkar inte alltid lossa bultarna. Då drar jag ändå åt med en monent-stav på 110 Nm.
Hur i hela friden kan man ha en mutterdragare på 500-1000 Nm och den ändå inte orkar lossa hjulbultarna som är momentdragna till 110 Nm? Det är ju inte logiskt. Vad är det jag missar?T Toye_ skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 156 inlägg
Varför krångla med olika Nm, ett dragskaft med hylsa 100:-, lossa ett halvt varv och sedan kan ni skruva med nästan vad som helst. Jag kör med en 12V Bosch mutterknackare och med bara två av bilarna som ska ha vinterhjul så överlever man den frustrationen att mutterknackaren inte orkar lossa bulten.
Värre än så, max moment är oftast det moment en mutter som den orkar lossa är åtdragen med (typiskt kanske 80 % av åtdragningsmomentet när det inte är tex rost inblandat) och inte det vridmoment den orkar avge. Många anger dessutom glädjesiffror.M Maximarcus skrev:
Produkter som diskuteras i tråden