Oki tack!
 
T
J Jappish skrev:
Har inte sett den varianten du har på ditt släp. Du har en 13-polig kontakt, med 8 poler, och 5 oanvända...

Jag skulle tagit en 13-polig, som du visar i bilderna, men då inte kopplat de övriga 5 eftersom släpet inte använder dessa.

Du har gemensam jord (-), resten är ledare för var lampa (+).

Byter du kontakt så kommer du få skruva om alla kontakterna, brukar va en skruvkoppling bara, inget avancerat. Gäller bara att hålla koll på vilken som går vart, men borde vara enkelt även utan schemat eftersom du har den gamla kontakten
Att koppla en 13-polig på 8 kablar skulle jag anse vara lite riskabelt. (sic!) På vissa bilar ((fråga inte hur jag vet...) så verkar det finnas en övervakning från bilen att det finns spänning/kontakt på alla stift.
Finns det inte det så kan det hända att bilen tutar och har sig tills man kopplat bort släpet och bytt kontakten...
 
T Testarn skrev:
Att koppla en 13-polig på 8 kablar skulle jag anse vara lite riskabelt. (sic!) På vissa bilar ((fråga inte hur jag vet...) så verkar det finnas en övervakning från bilen att det finns spänning/kontakt på alla stift.
Finns det inte det så kan det hända att bilen tutar och har sig tills man kopplat bort släpet och bytt kontakten...

Den är ju konstig, för alla släp har inte stöd för alla stift, så även om kontakten har stift, var ska de ta vägen?

Men visst, har också varit med om konstigt beteende på släpkontakter, men då alltid med eftermonterad krok, ej utförd på verkstad, och då har man inte aktiverat dragkrokläge på bilen
 
Brukar bli oxid bak i lamporna på släpvagnar. Ytterst sällan det är fel på kontakten, speciellt inte en 13-polig.
Ta loss blinkerslampan och skrapa med en kniv på kontaktytorna för glödlampan. Spruta gärna på lite 5:56 så skall du se att det blinkar. Kan faktiskt vara ide att göra det med alla glödlamporna i baklyktorna på släpet.
 
R Rolle85 skrev:
Oki tack!
Ser nu att din har 8 stift eftersom man i 13pol kontakten separerat +12V från dimbakljus som var gemensam på 7pol kontakten..
 
J Jappish skrev:
Den är ju konstig, för alla släp har inte stöd för alla stift, så även om kontakten har stift, var ska de ta vägen?

Men visst, har också varit med om konstigt beteende på släpkontakter, men då alltid med eftermonterad krok, ej utförd på verkstad, och då har man inte aktiverat dragkrokläge på bilen
Ja det är väl sällan en släpvagn har konstant 12V ström, backljus mm. Som finns inom där extra polerna.
 
GoC GoC skrev:
Ytterst sällan det är fel på kontakten, speciellt inte en 13-polig.
Beror väl ändå på hur man behandlar kontakten? Jag har bytt 2ggr på 6 år, men mitt släp är ofta utlånat, där jag sett kontakten liggandes på marken i ur o skur... Ordentligt oxiderade ledare och kontakter
 
J Jappish skrev:
Beror väl ändå på hur man behandlar kontakten? Jag har bytt 2ggr på 6 år, men mitt släp är ofta utlånat, där jag sett kontakten liggandes på marken i ur o skur... Ordentligt oxiderade ledare och kontakter
Mitt släp är drygt 10 år, sitter 7-poligt på släpet och en adapter till 13-poligt. Står ute i ur och skur. Har aldrig varit problem med kontakten, däremot oxid och ickefungerande blinkers mm. Allt beroende på oxid i lamphållarna.
 
Hej igen, en uppdatering.
Jag mätte med multimeter, det är kontinuitet.
Elschemat för 13 polig enligt bilden ni skickade stämmer överens med min 8 poliga. Däremot går det helt omöjligen att plocka isär kontakten, finns inga skruv, clips eller liknande som håller ihop den..?! Blev galen men lyckades lysa in till stiftet och dessa ser helt nya ut, så fukt verkar inte trängt in i kontakten.
Däremot var det grön ärj på glödlampans ände som jag slipade bort, la batteripolfett på och satte tillbaka och nu funkar de igen.
Finns det glödlampor/led lampor som inte ärjar i änden?
Mvh!
 
Hade samma problem, visade sig vara flatstifts koppling till blinkern som lossat. Detta var alltså i baklampan
 
Nu varnar bilen även för att högre blinkers inte funkar, det hade ärjat på lampans kontaktyta där med. Varför beläggs inte dessa ytor med vax eller liknande?
 
R Rolle85 skrev:
Nu varnar bilen även för att högre blinkers inte funkar, det hade ärjat på lampans kontaktyta där med. Varför beläggs inte dessa ytor med vax eller liknande?
För att blinker/lampor är slitvara på släp... montera på ledarmatur istället, glöm inte krympslang runt kabelskarvarna
 
Ok, jag la nu batteripolfett även på denna komtaktyta..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.