10 424 läst · 27 svar
10k läst
27 svar
Släpets blinker paj, hur felsöka?
Att koppla en 13-polig på 8 kablar skulle jag anse vara lite riskabelt. (sic!) På vissa bilar ((fråga inte hur jag vet...) så verkar det finnas en övervakning från bilen att det finns spänning/kontakt på alla stift.J Jappish skrev:Har inte sett den varianten du har på ditt släp. Du har en 13-polig kontakt, med 8 poler, och 5 oanvända...
Jag skulle tagit en 13-polig, som du visar i bilderna, men då inte kopplat de övriga 5 eftersom släpet inte använder dessa.
Du har gemensam jord (-), resten är ledare för var lampa (+).
Byter du kontakt så kommer du få skruva om alla kontakterna, brukar va en skruvkoppling bara, inget avancerat. Gäller bara att hålla koll på vilken som går vart, men borde vara enkelt även utan schemat eftersom du har den gamla kontakten
Finns det inte det så kan det hända att bilen tutar och har sig tills man kopplat bort släpet och bytt kontakten...
T Testarn skrev:Att koppla en 13-polig på 8 kablar skulle jag anse vara lite riskabelt. (sic!) På vissa bilar ((fråga inte hur jag vet...) så verkar det finnas en övervakning från bilen att det finns spänning/kontakt på alla stift.
Finns det inte det så kan det hända att bilen tutar och har sig tills man kopplat bort släpet och bytt kontakten...
Den är ju konstig, för alla släp har inte stöd för alla stift, så även om kontakten har stift, var ska de ta vägen?
Men visst, har också varit med om konstigt beteende på släpkontakter, men då alltid med eftermonterad krok, ej utförd på verkstad, och då har man inte aktiverat dragkrokläge på bilen
Brukar bli oxid bak i lamporna på släpvagnar. Ytterst sällan det är fel på kontakten, speciellt inte en 13-polig.
Ta loss blinkerslampan och skrapa med en kniv på kontaktytorna för glödlampan. Spruta gärna på lite 5:56 så skall du se att det blinkar. Kan faktiskt vara ide att göra det med alla glödlamporna i baklyktorna på släpet.
Ta loss blinkerslampan och skrapa med en kniv på kontaktytorna för glödlampan. Spruta gärna på lite 5:56 så skall du se att det blinkar. Kan faktiskt vara ide att göra det med alla glödlamporna i baklyktorna på släpet.
Ja det är väl sällan en släpvagn har konstant 12V ström, backljus mm. Som finns inom där extra polerna.J Jappish skrev:
Mitt släp är drygt 10 år, sitter 7-poligt på släpet och en adapter till 13-poligt. Står ute i ur och skur. Har aldrig varit problem med kontakten, däremot oxid och ickefungerande blinkers mm. Allt beroende på oxid i lamphållarna.J Jappish skrev:
Hej igen, en uppdatering.
Jag mätte med multimeter, det är kontinuitet.
Elschemat för 13 polig enligt bilden ni skickade stämmer överens med min 8 poliga. Däremot går det helt omöjligen att plocka isär kontakten, finns inga skruv, clips eller liknande som håller ihop den..?! Blev galen men lyckades lysa in till stiftet och dessa ser helt nya ut, så fukt verkar inte trängt in i kontakten.
Däremot var det grön ärj på glödlampans ände som jag slipade bort, la batteripolfett på och satte tillbaka och nu funkar de igen.
Finns det glödlampor/led lampor som inte ärjar i änden?
Mvh!
Jag mätte med multimeter, det är kontinuitet.
Elschemat för 13 polig enligt bilden ni skickade stämmer överens med min 8 poliga. Däremot går det helt omöjligen att plocka isär kontakten, finns inga skruv, clips eller liknande som håller ihop den..?! Blev galen men lyckades lysa in till stiftet och dessa ser helt nya ut, så fukt verkar inte trängt in i kontakten.
Däremot var det grön ärj på glödlampans ände som jag slipade bort, la batteripolfett på och satte tillbaka och nu funkar de igen.
Finns det glödlampor/led lampor som inte ärjar i änden?
Mvh!
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden