T trojlee skrev:
Då kan du lika gärna montera bort skymningsrelät om du inte vill hitta orsaken till felet🤔
Kommer inte att hända. :)
Jag bara släpper det här.
 
Var den tidigare lampan också 7w led?
Hade själv liknande problem då vi bytte lampa från gammal 60w glödlampa till 6w led. Det gamla skymningsrelät behöver en minimieffekt/förbrukning el.dyl. för att reagera korrekt. Nånslags "krypström"? gjorde att ledlampan lyste oberoende av relät. Så blev att byta tillbaka 60w glödlampan och allt funkade igen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som att det är induserad spänning i tändtråden
Kanske är det nollan som bryts i reläet, det klassiska "vänd på stickkontakten" är då lösningen mot kapacitivt kopplad ström.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fairlane
Jag förstår fortfarande inte hur TS kopplat. Om de ritade strecken är kabel mot lampa så ser det ju ut som att man kopplat tre ledare på fas in, nolla in och tändtråd ut?!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur TS kopplat. Om de ritade strecken är kabel mot lampa så ser det ju ut som att man kopplat tre ledare på fas in, nolla in och tändtråd ut?!
Det finns en kopplingpunkt någonstans på vägen mellan gruppcentralen och lampan där skymningsrelät är inkopplat, likt traditionell strömbrytare.
 
Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns en kopplingpunkt någonstans på vägen mellan gruppcentralen och lampan där skymningsrelät är inkopplat, likt traditionell strömbrytare.
Ah, du menar att nollan går en annan väg, till armaturen. Då är jag med.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.