Nu är jag inte elektriker. men ni som är det och, säger att det kan vara för att han inte är färdig: Har ni någonsin dragit en fas och Nolla, för att sen i efterhand dra en jordkabel i samma rör. ??

Kan det vara en totalt okunnig "elektriker" som tycker nollan och jorden ju är ihopkopplade i centralen, så varför dra 2.. Vilket i så fall får mig att fundera ett varv till på Jordfelsbrytare. Sitter det en Jordfelsbrytare i centralen som ombesörjer åtminstone badrummet???

Tycker inte man skall hänga ut elfirman med namn innan man vet säkert varför det ser ut som det gör. Men det hade ju varit bra om TS dels gör en koll mot elsäkerhetsverket för att se att det är en godkänd firma Kolla elföretaget - En tjänst från Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se)

Om det är godkänt, var det ägaren eller en anställd som gjort jobbet?
Var det en anställd, kontakta ägaren och utred.
Var det ägaren/ansvarig som gjort det be om ett förtydligande igen. Har han verkligen tänkt lämna det på detta sätt, Lås dörren, meddela forumet vilken firma så ingen annan drabbas..

Är det inte godkänt, anmäl. Det är en sak att på egets samvete ta in någon vid sidan eller själv att fulkoppla och själv vara medveten om det. eller att hyra in en firma i tron att man har att göra med en seriös aktör.

Hoppas TS uppdaterar oss med om firman är godkänd eller ej på Elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för all info och insyn.
Elektrikern är inte färdigt.

Jag har själv ej varit inblandad i det hela då jag jobbade i en annan stad. Jag ska ta reda på all info om företaget strax.

Jag kollade koga överallt i badrummet och sparummet. Det sitter ingen lock som jag kan ta bort för att visa.
Närmast jag kunde hitta är i hallen intill och det ser ut som bilden nedan.

Som jag skrev först så sitter det två uttag. Kollade noga och i den som inte är tanken att ha spabadet kopplat till finns skyddsledaren. ( se bild).

Jag ska ta reda på mer när jag är hemma
 
  • Öppen eluttagsdosa utan frontplatta, väggmontering, synliga ledningsanslutningar, installationsarbete pågår, i keramikkaklad miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elarbete, öppet eluttag, ledningar, röd lysdiod, testare, vit vägg, säkerhetsrisk, hemreparation, ingen armatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så då att det är TS som förbereder jobbet och frågar om om skyddsjord grön/gul ska vara med överallt?

Äsch då... Jag var bara tvungen att ta med denna aspekt i allt virrande.

Och visst får man ha ojordade uttag i ett rum under vissa premisser? Vi ser ju inte hur rummet ser ut, bara att det är kakel.

Men nog skulle jag vilja ha samtliga uttag ordentligt jordade. Tänk senariot att någon får för sig att koppla in nån pryl eller maskin med jordad stickpropp via en jordad skarvkabel i ett Ojordat Uttag i närheten av spanaläggning e t c.

Huga, det kan bli riktigt farligt... Barn
t ex är ju snabba att plugga in lite av varje, hur som helst.
 
Redigerat:
Han kan ju faktiskt ha fått slut på gul/grön FK, men även det känns märkligt det är ju lättare att dra allt samtidigt. Hans förklaring till TS var också tämligen obegriplig. Håller med övriga om att det behöver kollas upp ordentligt. Jag antar att det här är "mitt i" jobbet och att han ska fortsätta endera dagen.
 
H Hybro skrev:
Det är inte så då att det är TS som förbereder jobbet och frågar om om skyddsjord grön/gul ska vara med överallt?

Äsch då... Jag var bara tvungen att ta med denna aspekt i allt virrande.

Och visst får man ha ojordade uttag i ett rum under vissa premisser? Vi ser ju inte hur rummet ser ut, bara att det är kakel.
Hej.
Nej jag håller mig gärna borta med all el att göra ( fick mig en otrevligt upplevelse som barn).

Just därför är jag paranoid
 
Alltså på den bilden du la upp nu senast är ju skyddsjord kopplat till 0-an i trasslet.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Rörig elinstallation med exponerade trådar och skarvdon, potentiell elrisk, cirklat område markerar särskild detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar det bli intressant på allvar.

Ja, man kan ju börja fundera på om det finns behörighet...

Helt plötsligt kanske det ligger fas på skyddsjordsskenorna i uttagen, när man ser nåt sånt här.

Kan funka som råttfälla i så fall.

Vore jag som dig, såg jag till att allt blir spänningslöst till berörda rum.

Bryt med säkringarna och försegla med typ tejp. Skriv varning.

Kolla därefter med din spänningsprovare att ingen ledare har spänning.
 
Redigerat:
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Klurigt, tror man verkligen behöver helheten för att döma. Det är ju dock en torix bredvid med gul/grön.

:thinking:
 
Och den tåt som indikeras, borde då väl ha legat lös utan Torix i kopplingsdosan...

Gillrat för långbenta råttor. Visserligen brukar benen vika sig och man rycks loss.
Verkligen fult gjort att lämna det så. Om det verkligen hänt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Arara skrev:
Tack för all info och insyn.
Elektrikern är inte färdigt.

Jag har själv ej varit inblandad i det hela då jag jobbade i en annan stad. Jag ska ta reda på all info om företaget strax.

Jag kollade koga överallt i badrummet och sparummet. Det sitter ingen lock som jag kan ta bort för att visa.
Närmast jag kunde hitta är i hallen intill och det ser ut som bilden nedan.

Som jag skrev först så sitter det två uttag. Kollade noga och i den som inte är tanken att ha spabadet kopplat till finns skyddsledaren. ( se bild).

Jag ska ta reda på mer när jag är hemma
Det kan ju vara så att din spänningsprovare reagerar på dom hopkopplade fasledarna och den oisolerade inte är spänningssatt, brukar dock själv ha som regel att aldrig låta en potentiellt spänningssatt ledare vara oisolerad, oavsett om den är kopplad eller inte.

Mer intressant är ju att man verkar ha kopplat gulgrön på vad som ser ut att vara neutralledare. Det enda som hade varit sämre hade väl varit om man kopplat den till fasledaren istället, dock får den kopplingen mig att tänka att det inte kan vara någon elekriker som har gjort det, är firman listad hos elsäkerhetsverket?
 
Och dessutom är "mätinstrumentet" av den typ som jag ALDRIG skulle lita på, dom kan visa spänning men dom kan lika gärna låta bli att visa spänning. Man kan aldrig lita på att dom visar avsaknaden av spänning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Går knappast att skylla på färgblindhet heller.
 
Iom att det fanns ytterligare ett kluster med jordkabel i dosan så är det väl inte fastställt att det är elektrikern som kopplar ”spabadet” som kopplat just de delarna, utan detta kan väl lika gärna vara gammalt hemmapul?
 
Ja, eller nytt. Vad vet vi egentligen?

Men det kan väl ändå inte vara nåt bekymmer att få dit firman, om man talar om att det finns tveksamheter i gjorda installationen.

En firma är väl rädd om sin renome?
 
H Hybro skrev:
Ja, vad vet vi egentligen?
Nästan inget, skulle jag säga.

Kanske läge att vänta tills elektrikern anser sig färdig innan vi synar allt och begär hen häktad?
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.