Sätta frånluftsvärmepumpen på JFB

  • Nej.

    11 Röster 57,9%
  • Ja, på samma JFB som utomhusgrupperna.

    3 Röster 15,8%
  • Ja, på samma JFB som resten av huset.

    5 Röster 26,3%
  • Antal röster
    19
Sätt en vetting värmepump som är ok med 30mA. Eller sätt 30mA, förmodligen fungerar det.

Som sagt, försäkringsbolagen har börjat kräva 30mA på _allt_ utom själva centralen i sig.
 
Mikael_L skrev:
Min elektrikerkompis var och hälsade på,
Snabbvisit mellan kl 8:37 och 8:41 :rolleyes:

En 300 mA JFB, även tidsfördröjd, skyddar inte mot direkt beröring, men den kan faktiskt ge ett bättre personskydd mot indirekt beröring som inte är att förakta, dvs när utsatta delar spänningssätts pga jordfel. Man kan få ned tiden 0.4 s till kanske 0.15 s (om inte säkringen är så dimensionerad att den löser lika snabbt), och detta även vid mindre överledningar till skyddsjord, inte bara kortslutning. Jag tror denna typ av fel är betydligt vanligare än att spänningsförande delar blir direkt berörbara.
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
För egen del skulle jag välja :

1. Egen JFB för VP, 30mA bör funka fint annars om man vill vara riktigt säker 100-300mA-S då är man i princip lika säker som utan JFB mot tjyvutlösningar och skyddad mot brandfarliga fel och även förbättrad personsäkerhet vid många felfall.

2. Korrekt ansluten utan JFB, detta konventionella sätt är ju inte på något sätt dåligt.

3. Tillsammans med JFB för övriga delar, summaläckströmmar kan ju vara eller bli ett onödigt problem här, risken när man är bortrest blir däremot närmast mindre så den rädslan är kanske lätt irrationell.

4. Ihop med sektion för grupper med högre sannolikhet för fel särskilt vintertid när uppvärmningen är aktuell. Detta kan jag aldrig tänka mig vara någon som skulle göra, verkar mycket udda, bättre att gå på pkt 2 istället.
 
Jag valde dold omröstning, så vem som helst ska våga rösta utan att riskera att "tycka något dumt". [bild]


Så det får vi aldrig reda på, Rrrr. [bild]
Kan glädja er med att ni får reda på det. Det var jag som i all hast skulle rösta på "samma JFB som resten av huset " men råkade kryssa i "samma JFB som utomhusgrupperna" :surprised: Att lägga den på utomhusgrupperna är ju ingen bra idé. Det är större risk att något utomhus löser JFB.

Själv hade jag antagligen lagt VP på egen JFB om möjlighet fanns, lite beroende på hur katastrofalt det skulle vara om VP stannar.
 
El-Datornörd skrev:
Kan glädja er med att ni får reda på det. Det var jag som i all hast skulle rösta på "samma JFB som resten av huset " men råkade kryssa i "samma JFB som utomhusgrupperna" :surprised: Att lägga den på utomhusgrupperna är ju ingen bra idé. Det är större risk att något utomhus löser JFB.

Själv hade jag antagligen lagt VP på egen JFB om möjlighet fanns, lite beroende på hur katastrofalt det skulle vara om VP stannar.
Ja, det brukar låta så.. ;)

//Patrik
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Om vi vänder på steken - hur många elolyckor i hem beror på jordfel i fast installerad jordad utrustning som en gång i tiden har installerats korrekt?

Det är dessa olyckor som jordfelsbrytaren kan skydda mot.

Jag måste erkänna att jag ser ingen direkt personsäkerhetsförbättring i att ha jordfelsbrytare på en värmepump. Däremot kan det kanske finnas brandsäkerhetsfördelar, det kan jag för lite om för att gissa, men allmänt brukar väl bränder i "stora metallföremål" vara rätt ovanliga?

Om man vill undvika farlig potentiall på åtkomliga ledande delar vid ett gravt jordfel så är det väl bättre att gå upp i dimension på skyddsjordsledaren, typ 6mm2 eller kanske ännu fetare?
 
Att du fortfarande lever är ju ett lysande exempel på vilka risknivåer vi pratar om här ;)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Mikael_L
petersv skrev:
Sätt en vetting värmepump som är ok med 30mA.
Skicka pengar, så köper jag en ny.
Jag PM'ar mitt kontonummer. :)
 
  • Gilla
Peresvet
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Snabbvisit mellan kl 8:37 och 8:41 :rolleyes:
Alltså, jag har nu funderat en stund över de där siffrorna/klockslagen, men inser fortfarande inte vad du menar ... :surprised:
 
Du kanske hade för avsikt att skriva två separata inlägg efter varandra?
 
Mikael_L
Ah, nu insåg jag ...
Nej, han var dagen innan och hann få lite middag och prat innan dom var tvungna att flänga vidare.
Egentligen hade vi ingen direkt tid över att prata om vår elanläggning, men precis på slutet kom jag på att fråga om vad han tyckte om detta.
Sen fortsatte jag att fundera på detta, och skapade denna tråd.

Egentligen tycker jag det är rätt spännande att snacka med han om olika elinstallationsfrågor, behörighetsfrågor och lagstiftningsfrågor - och sen jämföra med vad andra behöriga här på forumet anser. Jag inser att det är en avgrundslik skillnad i väldigt många frågor mellan olika behöriga elektriker, både i kunnande och åsikter.

Säkert inte speciellt unikt, finns säkert i väldig många branscher, men kanske lite förvånande i en bransch som är (ska vara?) så hårt reglerad.
Ungefär som att varannan pilot skulle tycka att man inte behöver testa vingklaffarna innan take-off, typ. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ungefär som att varannan pilot skulle tycka att man inte behöver testa vingklaffarna innan take-off, typ. ;)
Det skulle inte förvåna mig det minsta om det är så det ser ut i den branschen... :eek:
 
Piloter är det mest otekniska som finns, tro mej.
 
De jag har träffat har varit otroligt kunniga.

Å andra sidan var de allihopa gamla "flight engineers" (sådana som åkte med förr innan allt automatiserades så mycket) som sedan hade vidarutbildat sig till piloter. De kanske inte är representativa?

Lustigt hur trådar driver iväg här på BH. :)
 
Jag har en pilot i närmaste bekantskaps kretsen, han renoverar bilar, renoverar sitt g:a barndomshem på sin fritid. För tillfället total sanerar han sin lägenhet, jag vet inte om jag vill hålla med mycke_nu i hans svepande generalisering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.