S
Skumpe Skumpe skrev:
[

Kan du länka vilken typ av plastdistanser du menar?
Vad är nyttan jämfört med någon papp?
Plasten suger inget vatten, är formstabilt och rostar inte. Klart du kan ta papp, men pallningsbricka är nog standardförfarande. Tex https://www.k-rauta.se/produkt/pall...MI-e3mzfnX-AIV2KfVCh2QWgLvEAQYBiABEgJTvPD_BwE

PS. Jag hade inte oljat en impregnerad stolpe, men kanske nedre änden om den var renkapad. Tror jag tänkte på det och valde okapade änden nedåt när jag bygger altan.

Skumpe Skumpe skrev:
[

Kan du länka vilken typ av plastdistanser du menar?
Vad är nyttan jämfört med någon papp?
det fungerar säkert med asfaltspapp också. Det har jag satt mellan bärlina och betonggrund när jag fäste bärlina men då fick jag sätta några på varandra för att få lite luft bakom. Fördelen med plasten tycker jag är att den är tjockare. Men som sagt bägge fungerar säkert bra

• Ventilationsgaller av plast på en verkstadsbänk
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag oljade dessutom mina stolpar (impregnerat linträ) och grundmålade och slutströk med fönsterfärg men jag lät de torka ordentligt i källare innan jag behandlade.mina håller upp en altan och altantak.

Skumpe
V Villa1949 skrev:
Jag oljade dessutom mina stolpar (impregnerat linträ) och grundmålade och slutströk med fönsterfärg men jag lät de torka ordentligt i källare innan jag behandlade.mina håller upp en altan och altantak.
Det rekommenderas ett år torkning. Jag behöver fixa detta denna veckan.

Skumpe
V Villa1949 skrev:
det fungerar säkert med asfaltspapp också. Det har jag satt mellan bärlina och betonggrund när jag fäste bärlina men då fick jag sätta några på varandra för att få lite luft bakom. Fördelen med plasten tycker jag är att den är tjockare. Men som sagt bägge fungerar säkert bra
Var köper jag dessa och vad kallas de? Fäste du dessa i stolparna eller plinten?

Skumpe Skumpe skrev:
Var köper jag dessa och vad kallas de? Fäste du dessa i stolparna eller plinten?
Optimera köpte jag på, finns nog på flera bygghandlare. Jag fäste inte dom, Ställde stolpen på bara. Plastdistans eller pallningsbricka kallas det. Tror det fungerar bra utan behandling. Välj okapad del neråt så är impregneringen intakt.

• Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det rekommenderas ett år torkning. Jag behöver fixa detta denna veckan.
Vid målning är det viktigt att vänta, en vattenbaserad olja kan du gå på med direkt, det viktiga är att trät är så torrt att den suger in vilket vanligtvis inte är något problem om det inte är virke som kommit direkt från impregnering eller lega ute i regn

Skumpe
Viktor.J Viktor.J skrev:
Svenska trä mfl. Rekommenderar ju att alla snittytor behandlas med penetrerande olja. Vad menar man då ? Jag har kört halvolja (50/50 rå linolja/balsamterpentin) bara för att ta något men det ändrar ju färg på trallen.
Detta handlar om stolpar, inte trall. Jag behöver i så fall något som är lätt att köpa och kommer i kanske 1 litersförpackning. Det handlar inte om mycket. Har du någon länk?

Fråga där du handlar men vanlig altan- eller terrasolja unkar för ändträt. Linolja som nämndes funkar också, jag tror t o m att de ovriga oljorna är baserade på linolja.
Du behöver inte ställa stolparna i något utan måla bara flödigt och upprepa några gånger så ändträt får möjlighet att suga åt sig.

Skumpe Skumpe skrev:
Detta handlar om stolpar, inte trall. Jag behöver i så fall något som är lätt att köpa och kommer i kanske 1 litersförpackning. Det handlar inte om mycket. Har du någon länk?
spelar ju ingen roll. Ett tvärsnitt är ett tvärsnitt oavset om tvärsnittet är kvadratiskt eller rektangulärt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.