BirgitS BirgitS skrev:
Kök ska enligt de normer som har funnits i några årtionden inte ha friskluft.
Friskluft = Luft som kommer utifrån, t.ex. ventil vid elementet.
Alla ventilationsändringar ska godkännas av styrelsen.

Så är det nog, rörmokarna är vana vid vanliga praktiska åtgärder medan det du vill göra är ett specialfall. Du kanske skulle behöva någon på en "högre nivå", någon sorts expert på tankegångarna bakom branschreglerna. Jag vet inte om Säker vatten har någon sån konsult, eller om en besiktningsman skulle kunna passa. Har Säker vatten någon kundtjänst?
Tusen tack för gällande frånluften tänket, jag la till det i min ansökan för renoveringen i lägenheten. Får bli en VL-50 högst upp i hörnet i sovrummet och sen ett elektriskt element från adax (5års garanti låter bra).
Jo jag har varit i kontakt med Säker Vatten och de har varit behjälpiga. Ja, verkligen ett specialfall...
 
Tjena alla,
Nu har jag blivit klokare efter att diskuterat med Säker Vatten.
Skvallerrören ska mynna ut mot ett vattentätt golv och man behöver inte vattentätta hela hallen utan det är endast där läckaget eventuellt kommer att vara. Man får tänka att golvet skall hantera en liten pöl, tex att man råkar spilla ett glas vatten. Så mitt fall, går det bra att endast ha det vattentätta golvet vid entrén där man brukar ta av sig skorna.

Men sedan är det några andra men icke-nödvändiga saker som man starkt bör göra:
1. En tröskel från det vattentätta golvet till parkettgolvet på ca 0.5-1cm.
2. Tättskikt och skydd i kanten mellan golv och väggen där skvallerröret mynnar ut.

Nu till den stora frågan till er här, ni får berätta vad ni tycker, finns inget rätt eller fel:
Om jag skulle få egna dragningar till köket skulle de gamla rören i väggen inte vara mitt ansvar överhuvudtaget. Man kan nämligen ha inspektionslådan och skvallerröret ute i trappuppgången vilket är enligt branshreglerna. Dock finns det en risk att någon skulle kunna få för sig att bryta sig i skåpet och sabotera... men å andra sidan blir både inspektionsskåpet och möjligheten att se läckage mer lättillgängligt för de andra medlemmarna i föreningen.


Fråga: Vad tycker ni, skall jag ha inspektionsluckan och skvallerrör på de gamla rören hos mig i min lägenhet om jag skulle få egna dragningar till köket?
 
BirgitS
Låter som bra råd från Säker vatten inkl. de två "icke-nödvändiga sakerna".
Epod Epod skrev:
Om jag skulle få egna dragningar till köket skulle de gamla rören i väggen inte vara mitt ansvar överhuvudtaget.
Rör som är till för flera lägenheter är aldrig ditt ansvar medan rör som bara är för din lägenhet är det.
Epod Epod skrev:
Man kan nämligen ha inspektionslådan och skvallerröret ute i trappuppgången vilket är enligt branshreglerna. Dock finns det en risk att någon skulle kunna få för sig att bryta sig i skåpet och sabotera... men å andra sidan blir både inspektionsskåpet och möjligheten att se läckage mer lättillgängligt för de andra medlemmarna i föreningen.
Det är inte upp till dig att bestämma om vad som görs i trappuppgången. Du kan föreslå det för föreningen men det är upp till dem att bestämma och i så fall utföra arbetet (även om du får bekosta det).


Vad i mer detalj har styrelsen emot den här placeringen av köket?
Planritning av lägenhet med vardagsrum, matplats, kök, sovrum, badrum, hall och balkong. Toalettrum och garderober bredvid hallen, kök och matplats bredvid varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fördelen jämfört med ditt förslag att köket och matgruppen är bredvid varandra och du slipper en besvärlig och dyr dragning av vatten- och avloppsrör samt flytta öppningen in till vardagsrummet. Badrummet behöver antagligen göras om men det känns ju billigare och bättre i sammanhanget.
 
  • Gilla
Epod
  • Laddar…
Krilleman
Epod Epod skrev:
De gamla kopparrören från källaren till min våning ska bytas ut mot nya Pex-rör, de behöver i sin tur skarvas samman med de äldre kopparrören som går upp till grannen ovanför.
Det känns ju jättetokigt att du ska få en skarv i din lägenhet för att grannen ovanför ska behålla sina gamla kopparrör men du ska ha PEX upp till dig?!

Varför då?
Vad är orsaken till det?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Låter som bra råd från Säker vatten inkl. de två "icke-nödvändiga sakerna".

Rör som är till för flera lägenheter är aldrig ditt ansvar medan rör som bara är för din lägenhet är det.

Det är inte upp till dig att bestämma om vad som görs i trappuppgången. Du kan föreslå det för föreningen men det är upp till dem att bestämma och i så fall utföra arbetet (även om du får bekosta det).


Vad i mer detalj har styrelsen emot den här placeringen av köket?
[bild]
Har fördelen jämfört med ditt förslag att köket och matgruppen är bredvid varandra och du slipper en besvärlig och dyr dragning av vatten- och avloppsrör samt flytta öppningen in till vardagsrummet. Badrummet behöver antagligen göras om men det känns ju billigare och bättre i sammanhanget.
Krilleman Krilleman skrev:
Det känns ju jättetokigt att du ska få en skarv i din lägenhet för att grannen ovanför ska behålla sina gamla kopparrör men du ska ha PEX upp till dig?!

Varför då?
Vad är orsaken till det?
Det är så man gör. Sällan man byter ut alla rören direkt. Man tar det i omgångar i samband när medlemmarna själva vill renovera eller när det blir en läcka.
 
Krilleman
Epod Epod skrev:
Det är så man gör. Sällan man byter ut alla rören direkt. Man tar det i omgångar i samband när medlemmarna själva vill renovera eller när det blir en läcka.
OK, så det är din egen renovering som kräver denna skarv till grannen ovan...

Då är jag med.

Jag trodde det var föreningen som påkallade installationen, helt felaktigt.
 
Kanske blir lite flummigt här men lite bakgrund.
Kopparrören är jätte gamla, förmodligen inte byts ut sen 1944, teknikerna livslängden är mellan 30-60 år. Kanske 70. Men nu har det gått 80 år. För att inte nämna svetsarna mellan rören, de är mer svarta och blir porösa med tiden = läckage.

Så det i sig är en anledning att se över rören.

Det värsta är att mitt kök har sina vattenrör och avlopp rakt på golvet. Så det är inte alls bra.

Så föreningen behöver jobba förebyggande men samtidigt är börja byta ut allt kräver mycket planering och jobb. Så jag försöker sälja in min renovering som ett första nödvändiga steg... iaf de bekostar dragna rör från källaren.

Men jag är rädd att de bara säger att jag ska betala för allt ... Inte så att pengar växer på en...
 
Krilleman
Epod Epod skrev:
Men jag är rädd att de bara säger att jag ska betala för allt ... Inte så att pengar växer på en...
Om du själv renoverar din lägenhet och det då krävs en omdragning av matningarna så ligger det ju på dig.
Ofrånkomligt.

Ett normalt intervall för stambyte är 40-50 år, både för avlopp och vatten, samt ev värme i badrum.
 
  • Gilla
Epod och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om du själv renoverar din lägenhet och det då krävs en omdragning av matningarna så ligger det ju på dig.
Ofrånkomligt.

Ett normalt intervall för stambyte är 40-50 år, både för avlopp och vatten, samt ev värme i badrum.
Inne i lägenheten kan jag förstå, men VA-rör som berör flera förstår jag inte varför jag ska betala

Det blir som att jag betalar en del av föreningens stambyte som de själva kommer förr eller senare tvingas att göra, på ett eller annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.