E elmont skrev:
Kopplar man slangen till ett avlopp så ser man inte att det är ett läckage och skadorna kan då bli mycket större än om man i ett tidigt skede upptäcker läckaget.
Sedan förstår jag inte riktigt i ena meningen skriver du anslutas till avloppet och i nästa gå ut på diskmaskinens underlägg??
Om det är en kondensslang så är det ju inget läckage att tala om, några droppar då och då. Och ev. när isbildningen i värmeväxlaren tinar. Läs Säker Vatten kapitel 4.3

Ungefär såhär. "Läckageindikering från en prefabricerad konstruktion eller
annan verifierad konstruktion med rör som enbart betjänar
kök ska mynna ut på ett vattentätt golv alternativt på ett
vattentätt underlag i eller under diskbänksskåp" inte riktigt samma som i ditt fall men någorlunda.
 
Jag har sett många hus från 70-talet där just slangen från värmeväxlaren går rakt på avloppet under diskhon. I mitt fall gick den till avloppets avluftningsrör på vinden. Förklaringen är från Säker Vatten där vissa skvallerrör får ledas ut på vattentätt skydd.
 
Nu står det väl i nått inlägg att slangen går till ett kopplingsutrymme #4 och då handlar det om en skvallerledning. Och inte om kondensvatten från en VVX.
 
E elmont skrev:
Nu står det väl i nått inlägg att slangen går till ett kopplingsutrymme #4 och då handlar det om en skvallerledning. Och inte om kondensvatten från en VVX.
Förlåt, blandade ihop dig med TS.
 
Hur ska man vattensäkra parketten? Jag vet att man under diskmaskin etc. lägger ett underlag. När det kommer till skvallerör så fick jag tipset att antingen skarva röret och göra ett hål i sockeln för att leda ut eventuellt läckage vid skadade ledningar.

Alternativ 2: då det är ett IKEA-kök och att det medföljer hyllplansskydd, kan man låta skvallerröret vara som det är och om det blir läckage låta det rinna på hyllplansskyddet? Är det fackmässigt utförande och ok enligt säker vatten?

https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-hyllplansskydd-60281993/
 
L Lärljungen skrev:
Hej,

Bor i en lägenhet från 70-talet och vi håller på att renovera köket. Vi har rivit köket och upptäckte att det finns ett skvallerrör som är ca 12 cm långt som slutade innanför underskåpet. Hur ska vu göra med detta rör vid installation av nytt kök?

Är detta föreningens ansvar eller behöver jag ta in en rörmokare/VVS:are?
Har du provat sticka in en vajer och sett att slangen går till inspektionsluckan? Är det en skavllerrör från ett fördelarskåp med tappvatten får det inte sluta i köket.
 
Vattenlarm är alltid en bra halvlösning
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Har du provat sticka in en vajer och sett att slangen går till inspektionsluckan? Är det en skavllerrör från ett fördelarskåp med tappvatten får det inte sluta i köket.
Nej har inte testat, har bara sett att den ligger i anslutning till en inspektionslucka så antar att det är gjort för att indikera läckage. Varför får man ej göra så? Det var så innan vi köpte det.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Vattenlarm är alltid en bra halvlösning
Det är ett bra tips!
 
L Lärljungen skrev:
Nej har inte testat, har bara sett att den ligger i anslutning till en inspektionslucka så antar att det är gjort för att indikera läckage. Varför får man ej göra så? Det var så innan vi köpte det.
Reglerna ändras hela tiden. Det som har varit godkänt ett årtionde bort kanske inte är det idag 🫤 ring ditt försäkringsbolag och be dem om råd 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.