MathiasS MathiasS skrev:
Lyfter en gammal tråd eftersom det redan fanns en testrapport här.

Jag behövde borra ett knippe hål för staketstolpar i höstas och skaffade då en Skurupsborr 18cm då jag tidigare haft det väldigt besvärligt med en jordborr av skoveltyp (en stor skopa i botten) - det tog mig flera veckor att borra för plintar i denna jord jag nu behövde attackera igen....

Detta staket ska ligga i tomtgräns, precis som det staket som fanns där för 30 år sedan, så vad stöter man på då när man borrar om inte....

...gamla stolpfundament i någon form av porös betong/kalksten
...bottentråden till staketet
...och givetvis en jädra massa stenar av varierande storlek.

Det går snabbt att borra, så länge man inte träffar på något av ovanstående.

[bild]

...men eftersom man hela tiden träffar på något av ovanstående så blir det ju lite bök och stenar är lika besvärligt oavsett typ av borr.

[bild]
[bild]

Borrar man utan hinder tar det kanske 15min att ta sig ner 80-90cm. Snabbt och enkelt. Den låga stigningen på skruven gör att det är enkelt borra sig nedåt - smart utformad skruv helt enkelt.

Mindre rötter tar man sig igenom rätt lätt tack vare den låga stigningen på skruven.

För den som vill borra manuellt är det således en klar köprekommendation på Skurupsborren. Jag vill minnas att jag betalade med Swish efter mail kontakt, så även inköp var enkelt.
15 min för ett hål på 90 cm? Det låter mycket trodde att det skulle röra sig om några minuter bara.

• Gilla
Bagar´n
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
15 min för ett hål på 90 cm? Det låter mycket trodde att det skulle röra sig om några minuter bara.
Du är klar på att det är en borr utan motor vi pratar om här?

• Haha
dilemma
  • Laddar…
Beror väldigt mycket på hur mycket sten man har också. På sidan av gården där jag har jord/sand kan det nog röra sig om kanske 10 minuter att komma ner 90 cm men på andra sidan där jag har sand/jord med sten (allt mellan 5-20 cm i diameter) kan det ta en timme också och hålet är allt annat än runt och fint....

Kan man gjuta direkt i hålet? Känns smalt med 180mm plint...? Hur gör man för att få större hål, borrar ett till vid sidan av det första?

P pfb skrev:
ur gör man för att få större hål
Skaffar en större borr.

Såklart, hade inte fattat att det fanns större! 275mm borde räcka!

Dock verkar han inte skicka längre, av anledningar som man kan förundra sig lite över.

Försäljning via postorder upphör tillsvidare. Detta pga flera faktorer, däribland skenande elpriser,
ökade materialkostnader och orimliga fraktpriser.
All försäljning av SKURUPSBORREN sker nu enbart på plats på Maskingatan 7 i Skurup.
(Uppdaterat 2022-01-15)

• Gilla
Husbuset
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du är klar på att det är en borr utan motor vi pratar om här?
Javisst, men när jag läste på hans hemsida fick jag uppfattningen att det skulle gå snabbare.

H Husbuset skrev:
Javisst, men när jag läste på hans hemsida fick jag uppfattningen att det skulle gå snabbare.
Det beror på hur hård marken är, variationen är mycket stor. Är marken fuktig och stenfri går det fort, utan problem på ett par minuter, även med en större borr. En lerjord som torkat upp efter några veckors regnfri sommarvärme däremot...

• Haha
Trissan
  • Laddar…
Borrade 32 hål med största borren ca 80 cm smacklera. Tog som värst 1.5 h per hål. Dock har jag inte velat kört med maskin heller då jag var ensam. Jag hade följt med borren runt.

A arkTecko skrev:
Det beror på hur hård marken är, variationen är mycket stor. Är marken fuktig och stenfri går det fort, utan problem på ett par minuter, även med en större borr. En lerjord som torkat upp efter några veckors regnfri sommarvärme däremot...
Jag brukar allrid blötlägga ordentligt med hjälp av vattenslangen.

Ingen i närheten av Skurup som kan "köpa ut"...?

• Haha
  • Gilla
Rallyen och 1 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Ja, undrar samma.

• Gilla
Rallyen
  • Laddar…
P pfb skrev:
Certifierad mellanhand för Skurupsborren, jag köper så många så jag får rabatt och kan därför hålla lägre pris än tillverkaren...

• Gilla
pfb
  • Laddar…
Min ironi framgår dåligt. Jag säljer inga borrar.

• Haha
Ozzys Gozze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.