L longtimelurker skrev:
Låter rimligt. Ja, jag får ta mig upp och kolla. Bra idé att köpa fallskydd, får jag ta och göra.

Jag har väl börjat förlika mig vid tanken på att kanalen rasat in av någon anledning.
Hur stort problem är det i så fall? Påverkar det någonting annat än ventilationen?
Självdraget funkar ju dåligt som det är, menar jag. Så jag har ändå tänkt komplettera med mekaniska frånluftsfläktar och då kanske jag får sätta dem i fasaden istället för kopplade till murstocken.

Om sig 10 år väntar en större renoveringssatsning och då är jag inne på FTX.

Givet att jag löser ventilationsfrågan, hur allvarligt är det om ventilationskanaler rasat in? Kan det få större implikationer för t.ex. husets bärighet eller fuktproblem?

Med vänlig hälsning
Allt beror ju på. Om du ska elda och en vägg i rökkanalen har rasat eller är otät är det ju ett stort problem. Annars är det nog ingen fara. Hur är skorstenen i övrigt?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Allt beror ju på. Om du ska elda och en vägg i rökkanalen har rasat eller är otät är det ju ett stort problem. Annars är det nog ingen fara. Hur är skorstenen i övrigt?
Jag vet faktiskt inte. Haft huset 2 år och sotare på besök en gång precis efter inflytt. De gick inte upp på taket och gjorde hela besiktningen eftersom det inte fanns säkerhetsanordningar på taket. Beskedet var att det var ok att trivselelda.

Har en fristående kamin på nedre våningen med egen skorsten som vi använder om vi behöver värma huset.

Vilken profession vänder man sig till för inspektion av murstocken/skorstenen? Sotare eller murare eller annan?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Allt beror ju på. Om du ska elda och en vägg i rökkanalen har rasat eller är otät är det ju ett stort problem. Annars är det nog ingen fara. Hur är skorstenen i övrigt?
Tillägg: öppna spisen som i murstocken är på våning 2. Den förmodat inrasade ventilationskanalen är på våning 1.
Själva rökkanalen bör förhoppningsvis vara opåverkad av det förmodade raset i ventilationskanalen tänker jag då 🤔
Kan ju dock finnas andra problem jag inte sett än
 
Det är förmodligen en mellanvägg som rasat längre upp eller någon som dragit ett rör eller vad som helst genom murstocken vid något tillfälle och skadat en eller flera kanaler. Bådadera är tyvärr rätt vanligt.

Mellanväggar brukar vara murade med halvsten, alltså bredden av en liggande tegelsten, som väggtjocklek. Då är det lätt att mura i förband med murstockens ytterväggar och mellanväggarna håller då bra. Men ibland är det murat med tegelstenar ställda på högkant i mellanväggarna och då blir det två problem. Dels så blir mellanväggen i sig tunnare. Och dels så sitter den fast sämre i murstockens yttervägg eftersom det inte går att mura i förband (alltså så att stenarna går om lott). Mellanväggar med stenar på högkant rasar ofta in.

När man renoverade äldre hus på ca 30-50-talet när centralvärmen gjorde sin entré så gjorde man heller inte mycket för att bevara fungerande rökgångar. Lokaleldstäder var omodernt. Tyvärr orsakades mycket skador på andra ventilationskanaler av bara farten. Jag hittade till exempel en imkanal där någon dragit ett par värmerör rakt igenom när jag renoverade mitt hus från 1920 som fick centralvärme på 40-talet.

Det jag skulle göra i ditt fall är att om jag nått upp till murstocken nerifrån genom kanalen, helt enkelt plocka ut allt skräp nerifrån tills det blir fritt. Annars lossa kanalen från murstocken och rensa därifrån både uppåt och neråt. Därefter hade jag kollat murstockens skick noga uppifrån. Filma med en gammal mobiltelefon i ett snöre är ett sätt att göra det. Det viktigaste är att det inte är hål in i rökgången någonstans.

Du bör också fundera på om du vill ha fuktig badrumsluft ut i murstocken. Med en slang i kanalen få går det så klart utmärkt, men det brukar påstås att det kan ge fuktproblem annars. Oklart hur stort det problemet är i verkligheten. Murade skortstenar tycks tåla vad som helst i vissa hus men falla sönder fort i andra. Förmodligen handlar det mest om hur väl utförda de är från början.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L longtimelurker skrev:
Jag vet faktiskt inte. Haft huset 2 år och sotare på besök en gång precis efter inflytt. De gick inte upp på taket och gjorde hela besiktningen eftersom det inte fanns säkerhetsanordningar på taket. Beskedet var att det var ok att trivselelda.
Då är antagligen inte rökgången skadad om du fått OK från sotaren. Men eldar du måste de någon gång ta sig upp på taket för att kunna sota, så du är egentligen skyldig att se till att få dit säkerhetsanordningar. Jag antar att det handlar om saker som takstege och glidskydd. Se där: ännu en anledning att köpa ett fallskydd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Då är antagligen inte rökgången skadad om du fått OK från sotaren. Men eldar du måste de någon gång ta sig upp på taket för att kunna sota, så du är egentligen skyldig att se till att få dit säkerhetsanordningar. Jag antar att det handlar om saker som takstege och glidskydd. Se där: ännu en anledning att köpa ett fallskydd.
Korrekt, stege och glidskydd.
Absolut, det är högt i prio att fixa säkerhetsanordningar. Tyvärr många punkter på priolistan som blir kvar lite för länge under småbarnsåren 🥲

Bifogar Stillbild av rökgång från öppna spisen upp till taket. Ser ju i alla fall obehindrad ut?
 
  • Inuti dammig ventilationskanal eller skorsten med ljus i bakgrunden; mörkt, smalt utrymme, suddig förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L longtimelurker skrev:
Korrekt, stege och glidskydd.
Absolut, det är högt i prio att fixa säkerhetsanordningar. Tyvärr många punkter på priolistan som blir kvar lite för länge under småbarnsåren 🥲

Bifogar Stillbild av rökgång från öppna spisen upp till taket. Ser ju i alla fall obehindrad ut?
Ja, och kanske relativt nyligen glidgjuten också (ser lite så ut tycker jag, eller också är det bara övergången från spisen till kanalen). Så min amatörgissning är att det inte läcker från den i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det är förmodligen en mellanvägg som rasat längre upp eller någon som dragit ett rör eller vad som helst genom murstocken vid något tillfälle och skadat en eller flera kanaler. Bådadera är tyvärr rätt vanligt.

Mellanväggar brukar vara murade med halvsten, alltså bredden av en liggande tegelsten, som väggtjocklek. Då är det lätt att mura i förband med murstockens ytterväggar och mellanväggarna håller då bra. Men ibland är det murat med tegelstenar ställda på högkant i mellanväggarna och då blir det två problem. Dels så blir mellanväggen i sig tunnare. Och dels så sitter den fast sämre i murstockens yttervägg eftersom det inte går att mura i förband (alltså så att stenarna går om lott). Mellanväggar med stenar på högkant rasar ofta in.

När man renoverade äldre hus på ca 30-50-talet när centralvärmen gjorde sin entré så gjorde man heller inte mycket för att bevara fungerande rökgångar. Lokaleldstäder var omodernt. Tyvärr orsakades mycket skador på andra ventilationskanaler av bara farten. Jag hittade till exempel en imkanal där någon dragit ett par värmerör rakt igenom när jag renoverade mitt hus från 1920 som fick centralvärme på 40-talet.

Det jag skulle göra i ditt fall är att om jag nått upp till murstocken nerifrån genom kanalen, helt enkelt plocka ut allt skräp nerifrån tills det blir fritt. Annars lossa kanalen från murstocken och rensa därifrån både uppåt och neråt. Därefter hade jag kollat murstockens skick noga uppifrån. Filma med en gammal mobiltelefon i ett snöre är ett sätt att göra det. Det viktigaste är att det inte är hål in i rökgången någonstans.

Du bör också fundera på om du vill ha fuktig badrumsluft ut i murstocken. Med en slang i kanalen få går det så klart utmärkt, men det brukar påstås att det kan ge fuktproblem annars. Oklart hur stort det problemet är i verkligheten. Murade skortstenar tycks tåla vad som helst i vissa hus men falla sönder fort i andra. Förmodligen handlar det mest om hur väl utförda de är från början.
Tack för ett mycket informativt svar. Ska absolut undersöka närmre. Jag har nog börjat överge idén att skicka badrumsluften in i murstocken. Som du säger skulle det ju vara alternativ att dra en slang genom kanalen men jag antar att det inte kommer vara framkomlig passage..
kommer nog köra pax-fläkt genom fasaden istället. Och i framtiden kanske det blir FTX.

Orsaken till att jag vill fortsätta detektivarbetet nu är främst att lära mig mig om hur huset mår och att jag vill veta att det inte föreligger några problem med murstockens bärighet :)

Nu gapar hålet till ventilationskanalen öppet och fuktig luft kommer in. Kanske jag ska täppa igen det i väntan på bättre ventilation?
 
Nu varit nere i krypgrunden och hittar 2 ventilationskanal i de delar av murstocken som är tillgängliga. Man ser nog blockeringen där. Man ska väl egentligen förvänta sig att kanalen leder ända upp till skorsten? Huset är rätt högt, men man ser ju tydligt att det tar stopp en bit upp. Ska låna lasermätare och kolla avståndet.

Tyvärr ser blockeringen ut att vara mitt i huset nånstans och alltså svårt komma åt både från taket och vinden. Någon som har tips på hur jag kunde få loss blockeringen?
 
  • Vertikal sektion av en murad struktur, utsatt för erosion eller åldrande, med fokus på djupt skikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ventilationskanalen en del av ventileringen av krypgrunden också? Alltså är det öppet från grunden och upp till över tak? Och det är samma kanal som till badrummet? Kanske bra för luftcirkulationen i grunden, men känns som att man kan få in lukt och fukt från grunden i badrummet med den lösningen.

Det bästa är väl om du kan ta reda på var i kanalen blockeringen är, och helst också vad det är, och sedan öppna kanalen från sidan. Kan det vara så att någonting annat är anslutet högre upp och att den är igensatt med vilje?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja, många bra frågor. Jag vet faktiskt inte.

Jag antog att ventilationskanalerna ansluter till varandra längs färden upp mot taket och att de tillsammans skulle mynna ut i toppen av skorstenen. Så kanske det inte är?

Jag tänker mig att jag kommer behöva ta hjälp av något proffs, antar att det är en murare jag ska kontakta?
 
L longtimelurker skrev:
Ja, många bra frågor. Jag vet faktiskt inte.

Jag antog att ventilationskanalerna ansluter till varandra längs färden upp mot taket och att de tillsammans skulle mynna ut i toppen av skorstenen. Så kanske det inte är?

Jag tänker mig att jag kommer behöva ta hjälp av något proffs, antar att det är en murare jag ska kontakta?
De brukar gå parallellt hela skorstenens längd. Om du går upp på taket och tittar ned i skorstenen så kan du ha flera öppningar, där vissa är för rök och andra för ventilation. Eller också är det som på min skorsten i sommarstugan att de mynnar separat på ena sidan. Det syns då högst upp på skorstenen att det kan sitta insektsgaller där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har varit uppe på taket nu. Såhär ser det ut. Ingen kåpa på skorstenen? Min första reaktion var att det är helt sjukt men det kanske inte är helt ovanligt? Vi eldar ju inte så ofta så det borde ju vara solklart att det blir fuktigt inne i murstocken?

(Projektet börjar gå från att använda ventilationskanalerna till att säkra upp fuktproblem)
 
  • Nio isiga öppningar, olika formade, delvis täckta, på smutsig snöyta, troligens ett lock eller galler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
En kåpa vore inte så dumt...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja verkligen… det blir illa kvickt.
Hur vanligt är det att skorstenar står utan kåpa?
Är detta helt sjukt eller är det hyfsat vanligt förekommande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.