electroluxaren skrev:
Detta är ett välkänt fenomen att twindos doserar för mycket.
Enkel check som var och en kan göra oavsett doseringssätt är att titta genom luckglaset under drift.
-Skummar det så är det förmycket tvättmedel-
Är det skum under sköljningarna så är det in i he....e för mycket tvättmedel.
Hej, tack för att du försöker hjälpa mig att komma tillrätta med problemet. Jag har sänkt rek dosering (går att ställa in) till långt under det som tillverkaren rekommenderat. Jag har också testat att ta ur behållarna när jag tvättar med eget tvättmedel ifall det skulle vara så att maskinen tillsätter tvättmedel från twindos även när jag ställer in ej twindos. Ingen skillnad.

Tittade genom luckglaset nu och det är inte mycket skum under huvudtvätten.

Jag tänker och tänker och som jag kan förstå det så finns det tvättmedel kvar i kläderna efter centrifugeringen eftersom det finns så pass mycket skum kvar när tvätten är klar.

dof dof skrev:
Hur mycket tvättar du varje gång? Så där kan vi också få om vi bara tvättar något plagg.
Hej. Jag har också funderat på om mängden tvätt kan ha betydelse. Det blir ingen skillnad så jag tror inte det blir p g a för lite tvätt. Blir så när jag tvättar full maskin med handdukar eller lakan och när jag tvättar några st piké tröjor. Jag doserar tvättmedel utifrån mängd tvätt men alltid mycket mindre än tvättmedelstillverkaren rekommenderar. Mystiskt, jag har verkligen försökt få ordning på det men oavsett vad jag gör blir det skum kvar. Även när jag testade att tvätta om en tvätt två ggr utan att tillsätta tvättmedel. Dock mindre skum efter varje tvätt men ändock skum.

Har du provat något annat tvättmedel? Använder du pulver eller flytande?

dof dof skrev:
dof dof skrev:
Flytande via och pulvervia och Twindos som säljs av tvättmaskinstillverkaren.

MultiMan
Skummar det trots att du inte ens tillsätter tvättmedel så måste ju hela maskinen vara igensatt med gammalt tvättmedel i alla slangar mm. Prova rengöra och spola rent, särskilt från tvättmedelsfacket och ner till trumman. Kör trumrengöringsprogram om det finns, annars kulörtvätt på 90C. Gärna flera gånger.

Hjälper inte detta; skummar det när ni fyller ett glas vatten också? Egen brunn? Inte nära PFAS-skandalerna?

Och ja, som jag skrev, min Siemens lyckas alltid få bort allt tvättmedel, men den känner ju av problemet och kör särskilda cykler och fler sköljningar när det känner av för mycket skum.

Jag använder i stort sett bara Lidls Formil av alla sorter, utom för ull och siden där jag kör med Sonett.

Redigerat:
Testa att byta tvättmedelsmärke. Sen kan man tänka sig att spä ut flytande tvättmedel med vatten om maskinen överdoserar...

MultiMan MultiMan skrev:
Skummar det trots att du inte ens tillsätter tvättmedel så måste ju hela maskinen vara igensatt med gammalt tvättmedel i alla slangar mm. Prova rengöra och spola rent, särskilt från tvättmedelsfacket och ner till trumman. Kör trumrengöringsprogram om det finns, annars kulörtvätt på 90C. Gärna flera gånger.

Hjälper inte detta; skummar det när ni fyller ett glas vatten också? Egen brunn? Inte nära PFAS-skandalerna?

Och ja, som jag skrev, min Siemens lyckas alltid få bort allt tvättmedel, men den känner ju av problemet och kör särskilda cykler och fler sköljningar när det känner av för mycket skum.

Jag använder i stort sett bara Lidls Formil av alla sorter, utom för ull och siden där jag kör med Sonett.
Hej igen. Börjar förstå att jag nog köpt fel märke!

Jag har också funderat på hur det kunde bli så här redan från början när maskinen var ny. Det borde ju inte bli så redan från början om den skulle vara full i tvättmedel av någon anledning. Jag kör trumrengöringsprogrammet en gång i veckan (80 grader). Tvättmedelsfacket används sällan eftersom jag oftast använder flytande tvättmedel och lägger i en behållare och direkt in i trumman. Hur spolar jag rent ner till trumman från tvättmedelsfacket? Har du något bra "knep" att dela med dig av?

Jag testade med att köra samma tvätt 3 ggr, första med tvättmedel och de övriga utan. Och det skummade lite t o m i tredje tvätten. Twindos använder jag 1-2 ggr/v och det systemet gör jag rent ett par ggr/månad.

Hur tänker du med att fylla med ett glas vatten? Berätta gärna, vi har kommunalt vatten så ingen egen brunn.

S Sackaros skrev:
Testa att byta tvättmedelsmärke. Sen kan man tänka sig att spä ut flytande tvättmedel med vatten om maskinen överdoserar...
Twindosbehållaren och späda ut just detta tvättmedel har jag inte testat. Tack för tipset. Ska göra det och se vad som händer. Jag använder annars VIA flytande och ibland vid vittvätt via pulver. Sist jag använde pulvertvättmedlet var det ganska mycket kvar i tvättmedelsfacket när tvätten var klar. Och just den gången förstod jag varför det var skum i trumman.

Bälgen med tre öppna hål i mitten och stängda markeringar samt öppna hål högre upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskinsbälg med tre öppna hål i mitten, ett stängt hål till höger och flera oöppnade markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni "hål" i bälgen. På bilden till vänster är det tre hål i mitten och ett hål till höger. Bilden till höger ser ni samma tre öppna hål, och en liten rund markering i bälgen på samma avstånd som högra hålet på vänstra bilden och denna markering är stängd. Högre upp på bälgen finns det ett par hål som är öppna och 4 st markeringar samma storlek som de som är öppna. Är det någon som vet om det kan vara detta som är det egentliga problemet? Att dessa markeringar egentligen ska vara öppna!

B Birgitta S skrev:
[bild] [bild]

Här ser ni "hål" i bälgen. På bilden till vänster är det tre hål i mitten och ett hål till höger. Bilden till höger ser ni samma tre öppna hål, och en liten rund markering i bälgen på samma avstånd som högra hålet på vänstra bilden och denna markering är stängd. Högre upp på bälgen finns det ett par hål som är öppna och 4 st markeringar samma storlek som de som är öppna. Är det någon som vet om det kan vara detta som är det egentliga problemet? Att dessa markeringar egentligen ska vara öppna!
Ojdå placeringen på bilderna placerades annorlunda när jag skickade dem. Översta bilden är den vänstra och nedersta bilden den högra :)

Har också noterat detta med vår ”nya” maskin som är en Siemens. Ingen automatisk dosering eller sådant modernt, men jag doserar också långt under rekommenderade nivåer. Särskilt med underkläder och sådant som sitter tätt inpå huden känns det lite halvbra med tvättmedelsrester. Det är väl inte så konstigt att det blir så när man ska tvätta 8 kg tvätt med typ 7 liter vatten … hade jag tvättat för hand i en spann hade nog bara sköljningen använt 50 liter. Så visst är det miljövänligt men blir det rent? Hmm :thinking:

halper halper skrev:
Har också noterat detta med vår ”nya” maskin som är en Siemens. Ingen automatisk dosering eller sådant modernt, men jag doserar också långt under rekommenderade nivåer. Särskilt med underkläder och sådant som sitter tätt inpå huden känns det lite halvbra med tvättmedelsrester. Det är väl inte så konstigt att det blir så när man ska tvätta 8 kg tvätt med typ 7 liter vatten … hade jag tvättat för hand i en spann hade nog bara sköljningen använt 50 liter. Så visst är det miljövänligt men blir det rent? Hmm :thinking:
Hej,
Jag tänker på det där med miljövänligt. Om man, som jag, ställer in extra vatten och extra sköljning för att på det viset försöka få bort tvättmedelsrester från kläderna så blir det ju inte så miljövänligt. Tillverkarens A++ utgår väl ifrån att man inte ska behöva extra vatten och extra sköljning.
8 kg tvätt och 7 liter vatten då kan ju inte tvättmedlet försvinna från kläderna, håller med dig.

electroluxaren skrev:
Detta är ett välkänt fenomen att twindos doserar för mycket.
Enkel check som var och en kan göra oavsett doseringssätt är att titta genom luckglaset under drift.
-Skummar det så är det förmycket tvättmedel-
Är det skum under sköljningarna så är det in i he....e för mycket tvättmedel.
Hej :) ja det skummar och det gjorde det när jag tvättade först en gång med tvättmedel och sedan direkt efter det samma tvätt 2 ggr utan tvättmedel och det skummade då också men så klart mindre. Jag körde ett 90 graders program utan vare sig tvätt eller tvättmedel och det var skum i vattnet då också. Tänkte göra ren maskinen. Jag kör också maskinrengöring en gång i veckan och då är det automatiskt 80 grader.

MultiMan
Jag har inte kört ett rengöringsprogram (har inte funnits på mina maskiner) eller 90C program på minst 10 år. Aldrig haft problem med kvarvarande tvättmedel eller dålig lukt, så lite märkligt är det.

Vågar inte komma med mer råd än att kolla så inte det automatiska systemet överdoserat extremt och det sitter kvar stora mängder i slangar och annat som inte försvinner av sig själv.

Flera av mina Siemens har haft extra knapp för högre vattennivå och fler sköljningar och den har jag använt tämligen ofta eftersom man känner på doften att tvätten blir renare och med mindre tvättmedelsdoft efteråt.

Min nya IQ700 har ett hygienprogram som jag alltid använder för handdukar och sängkläder. Det kör längre tid vid angiven temperatur (använder alltid 60) och sköjler fler gånger. Tvätten luktar märkbart renare med detta jämfört med vanlig 60C kulörprogram.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag har inte kört ett rengöringsprogram (har inte funnits på mina maskiner) eller 90C program på minst 10 år. Aldrig haft problem med kvarvarande tvättmedel eller dålig lukt, så lite märkligt är det.

Vågar inte komma med mer råd än att kolla så inte det automatiska systemet överdoserat extremt och det sitter kvar stora mängder i slangar och annat som inte försvinner av sig själv.

Flera av mina Siemens har haft extra knapp för högre vattennivå och fler sköljningar och den har jag använt tämligen ofta eftersom man känner på doften att tvätten blir renare och med mindre tvättmedelsdoft efteråt.

Min nya IQ700 har ett hygienprogram som jag alltid använder för handdukar och sängkläder. Det kör längre tid vid angiven temperatur (använder alltid 60) och sköjler fler gånger. Tvätten luktar märkbart renare med detta jämfört med vanlig 60C kulörprogram.
Hej, jag brukar köra rengöring och då med vatten i dessa slangar. Hoppas att det fungerar tillfredsställande. Senaste tiden har jag helt tagit bort behållarna när jag använt eget tvättmedel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.