Ska man bygga nytt idag?

  • Avvakta.

    4 Röster 2,6%
  • NEJ!

    19 Röster 12,3%
  • BYGG!

    132 Röster 85,2%
  • Antal röster
    155
  • Omröstningen stängd .
heimlaga skrev:
Utslagningen drabbar slumpvis vem som helst. Många försöker bita sig fast i inbillningen att den drabbar bara de andra. ..
Därför gäller det att lägga upp sitt liv så att man kan stå emot utslagningen och hålla sig kvar i samhället och ge sina barn en chans att hålla sig kvar. Där har medelsvensson väldigt mycket att lära sig. Oerhört mycket!
Du har säkert rätt i detta, men jag tror man inte kan göra annat än att för sin egen situation försöka ta rimliga risker och köra på... Tyvärr är risknivån och fallhöjden stor för många i storstaden. Att välja att inte bo i storstaden och därmed kunna steppa ned lite i risknivå innebär tyvärr, om man har hittat vad man tror ett tryggt och bra jobb, att man ökar risken för att man inte hittar ett nytt jobb på den mindre orten. Fördelen i storstaden är att det finns flera arbetsgivare än på mindre orter. Tyvärr är nog många faktorer sådana som man som individ inte kan påverka.

Samhällsutvecklingen är tråkig. Men jag tror inte det är hopplöst...
 
Nej hullefar, i Stockholmsområdet skulle jag vilja påstå att det är så, min bild är att konjunkturen går upp å ner men kan man bara avvakta från försäljning i de värsta dalarna så tror inte jag att ett hus blir billigare bara för man köper de "begagnat" om vi skulle jämföra två exakt lika hus här, snarare tvärt om faktiskt, med avseende på att de flesta ägarna fått lite mer än de köpte för.
 
Här där jag bor finns det mygg.
Stora elaka som suger blod och sprutar in saker i kroppen som kan skapa en hemsk oreda.
Det finns också knott, ännu värre än mygg för de sliter stora köttstycken från de utsatta ställena och kan orsaka dödsfall.
Ormar har vi ganska gott om, inte nu på vintern men sen, då värmen kommer. Senast en människa dog av ett ormbett var visst på 1990-talet men ändå! Den dog. Människan alltså.
Fullt av elaka fiskar finns det i vattnet, en del sticks och en del vägrar att låta sig fiskas upp.
En del tror inte på att det finns varg här men det gör det. Nu har de skjutits 26 vargar i skogen och då fattar ju vem som helst hur många det finns kvar.
Björn är inte så vanligt, främst för att de sover just nu och man får röra sig tyst i skogen så att de inte väcks. På sommaren ska man däremot föra ett djäkla liv för då flyr de, de som råkar finnas här. Man kan ibland trampa i en björnskit men bättre det än att möta en.
Älgar är också rädda av sig, om inte någon korkskalle har matat dem och lärt dem att människor ska man inte akta sig för, då är de livsfarliga, trampar helt enkelt ihjäl en när man ramlar omkull i förskräckelsen att möta en.
Annars brakar man in i dem med bilen vilket kan vara mycket tvivelaktigt.
Rånare, tjuvar, kriminella och annat pack finns det däremot ganska få av. Om de kommer hit så finns det ofta någon ilsken jägare som inte drar sig för att sätta en hagelsvärm i brallorna på dem och hur ska man kunna bevisa att det var just Svensson som sköt, det kan ju vara Olsson och de båda skyller ju på Andersson så då går alla fria.
Trots alla faror som vi har så byggs det en hel del här, mest gammeldags men också en del toppmoderna med gigantiska solfångare, datasystem för värme och belysning och uppvärmda garageinfarter.
Här tror vi på framtiden, trots alla tecken på motsatsen. Vi är ju inte så många kvar så det kan ju inte bli mycket värre här på landsbygden.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Demokrati betyder inte att gräsmattan är nyklippt eller att man får vård precis när man vill. Demokrati betyder folkstyre och är ett sätt att styra ett land. Förväxla inte begreppet demokrati med nåt annat.

Det låter som att du haft lite dåliga erfarenheter från Malmö.
Utan att veta mer, så undrar jag om det kan vara så att du bara kommer ihåg det tråkiga? Jag bodde 10 år i den stan och visst hände det en del skit men staden har ofantligt mycket annat att erbjuda än bara skit.

Men om Malmö är för vilt för dig, så sluta besöka staden. Bosätt dig långt ut på landsbygden eller i en liten stad och lev där resten av livet. Det är mycket lugnare på landet, dock inte besvärsfritt. Epa-ungdomar som spränger brevlådor, jägare som odlar vildsvin, helvetisk grannosämja och byskvaller. Och det finns inte en enda trevlig pub, inga biografer, ingen kultur och inget annat att ta del av. Livet kan vara surt var man än bosätter sig.

Det faller ner på "det är inte hur man har det utan hur man tar det".

Din syn på demokrati verkar minst sagt aningen snedvriden. Visst innebär termen demokrati folkstyre, men jag har svårt att tro att svenska folket faktiskt accepterar skyhöga skatter och urusel vård. Sjukvården i Sverige har kollapsat för länge sen och det finns inga rimliga argument för att försvara det som pågår på landets sjukhus. Tycker du verkligen att folk som jobbat, slitit och betalt skatt hela livet inte ska få den vård de behöver, när de behöver den? De få sjukhusbesök som en vanlig svensk gör under sitt liv kostar inte i närheten av all skatt som den har betalt in. Demokrati i all ära, men i Sverige är det inte folket som har makten utan det är den politiska korrektheten som skrämmer folk till att rösta "rätt".

Jag tycker ditt resonemang är osmakligt. Varför försvara en stad i totalt förfall? Staden uppbär årligen över 5 miljarder i kommunalt utjämningsbidrag. Alla som inte har huvudet i sanden vet att Malmö är Sveriges bidragsparadis med allt ifrån gängkrig, skottlossningar, mord, droghandel på öppen gata, våldtäkter och rån. Kriminaliteten i Malmö blomstrar som aldrig förr och listan kan göras hur lång som helst. Varför ska människor som är födda och uppväxta i Malmö behöva fly för att kunna leva ett bra liv? Varför tvingas ut på landsbygden om man egentligen inte vill bo där?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Emiliia skrev:
Din syn på demokrati verkar minst sagt aningen snedvriden.
Nej. Den ligger precis mitt i definitionen. (Ingen skulle exempelvis inte kalla USA en demokrati, trots den amerikanska sjukvårdssituationen). Men det är en annan fråga.

Emiliia skrev:
De få sjukhusbesök som en vanlig svensk gör under sitt liv kostar inte i närheten av all skatt som den har betalt in.
Det får vi verkligen hoppas! För vår avgiftsfinansierade vård är nämligen att se som en försäkring. Den är ett sätt att hantera risk. Risk är ju som bekant sannolikhet multiplicerat med konsekvens. Så, eftersom det leder till ett dåligt utfall att alla skulle spara ihop till exv. en cancerbehandling, och ha de pengarna liggande, så lägger vi istället alla våra pengar i en gemensam pott, som de (ändå få) som faktiskt får cancer kan göra uttag ur.

Det vore alltså en ren katastrof om en "vanlig" svensk konsumerade i närheten av den vård som de betalat för. Det är inte meningen att de skall det. På samma sätt som 99.9% eller så går back på sin brandförsäkring på huset.

Och det är därför som de pengarna inte är bortkastade. De allra flesta av oss vill inte ha valuta för de pengarna, vi vill hellre vara friska. På samma sätt som vi inte vill ha valuta för vår brandförsäkring. Det är bättre att huset inte brinner ner...


Resten orkar jag inte bemöta...
 
  • Gilla
Freddedan och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Isåfall är det ju lite konstigt. Tänk att 100-tusentals människor väldigt gärna skulle flytta till detta kollapsade land. Och att majoriteten av landets befolkning verkar vilja bo kvar mitt i kollapsen.
Vilka 100- tusentals människor syftar du på? Är det asylsökande du menar? I sådan fall är det inte så konstigt när man som asylsökande får hela sitt uppehälle betalt, fri sjukvård och tandvård mm. Detta i kombination med nästintill obefintliga krav på integrering och arbete.

Jag tror egentligen inte att svenskarna vill bo kvar här, de flesta har drömmen om något bättre. Det som håller folk kvar är nog snarare släkt, vänner och rädslan för det okända. Googla på "flytta till USA" och du får närmare en miljon träffar, vad säger det dig?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Den ligger precis mitt i definitionen. (Ingen skulle exempelvis inte kalla USA en demokrati, trots den amerikanska sjukvårdssituationen). Men det är en annan fråga.



Det får vi verkligen hoppas! För vår avgiftsfinansierade vård är nämligen att se som en försäkring. Den är ett sätt att hantera risk. Risk är ju som bekant sannolikhet multiplicerat med konsekvens. Så, eftersom det leder till ett dåligt utfall att alla skulle spara ihop till exv. en cancerbehandling, och ha de pengarna liggande, så lägger vi istället alla våra pengar i en gemensam pott, som de (ändå få) som faktiskt får cancer kan göra uttag ur.

Det vore alltså en ren katastrof om en "vanlig" svensk konsumerade i närheten av den vård som de betalat för. Det är inte meningen att de skall det. På samma sätt som 99.9% eller så går back på sin brandförsäkring på huset.

Och det är därför som de pengarna inte är bortkastade. De allra flesta av oss vill inte ha valuta för de pengarna, vi vill hellre vara friska. På samma sätt som vi inte vill ha valuta för vår brandförsäkring. Det är bättre att huset inte brinner ner...


Resten orkar jag inte bemöta...
Det är inte det mitt inlägg handlar om utan det handlar om följande: Den som betalar dessa skyhöga skatter skall kunna förvänta sig rätt vård i rätt tid ifall det skulle behövas. Är det något som är oklart? Finns väl ingen frisk människa som vill bli sjuk?

Orkar inte bemöta = inga argument?
 
harry73
Diskuterar man sjukvård och kallar man USA bättre en Sverige, då är det dags att emigrera och testa det några år.
 
Jag vet inte om det är lämplig att jämföra med USA som ligger så långt borta.
Jag ser nuet och 70-80 talet...
Bra att ni pratar om allt då jag själv är i princip inlåst i den egna bubblan. Det behövs. Att få en annan synvinkel. Utifrån detta, blir det lättare att fatta förhoppningsvis rätt beslut.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Emiliia, jag lider verkligen med dig. Känner dock inte igen det land du bor i. I Sverige där jag bor vill de flesta bo kvar för att det är ett bra land att bo i. Visst finns det problem. Ibland är de större, ibland mindre. Men aldrig så stora att jag skulle kalla mitt land för ett land i total kollaps, långt ifrån faktiskt. För om det mot förmodan skulle kollapsa någon gång i framtiden, vad ska man då ta till för kraftuttryck för att beskriva dess tillstånd?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Jag sällar mig nog till de som faktiskt VILL bo i Sverige. Det jag undrar (men nu är vi långt från trådskaparens fråga) är vilka länder och vad som lockar? Är det att det ska vara billigare med tjänster, mat etc... Eller bättre sjukvård? Eller lägre skatter? Varmare klimat? Själv är jag inte lockad av tex Spanien. Sydtyskland eller Frankrike kunde ju vara trevligt, men jag bor hellre här...
 
Emiliia skrev:
Det är inte det mitt inlägg handlar om...
Om det handlar om något annat, så får jag stilla föreslå att du skriver det då?

Emiliia skrev:
Orkar inte bemöta = inga argument?
Nej, det är bara det att jag inte orkar lägga en timme på att slå upp statistik.

Att folk "har känslan av", eller "skyhöga skatter", eller vad det nu vara må, går ganska enkelt att bemöta om man bara hade orken.

Men det har inte jag.

Men jag kan bjuda på en av dem. Bara som exempel. Jag väljer: att Sverige skulle ha så förfärligt högt skattetryck. Det beror på hur man räknar. Om man räknar "vanliga svenskar" som du hänvisar till ovan så betalar de mindre skatt än många andra Européer. Vi kommer på plats 10 av 28 länder i EU, där länder som Frankrike, Belgien, Österrike, Ungern, Tyskland, Grekland, Italien, Rumänien, och Finland kommer före oss i skattetrycksligan för "vanligt" folk. (Nåja. Finland kommer på samma plats som oss).

Hela rapporten finns fö här och är väl värd att läsa. Den är också från 2016, så det är ganska färska siffror.

Och, på det här sättet så går det ganska enkelt att bemöta resten av dina argument.

Men, vem orkar?
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Jag sällar mig nog till de som faktiskt VILL bo i Sverige. Det jag undrar (men nu är vi långt från trådskaparens fråga) är vilka länder och vad som lockar? Är det att det ska vara billigare med tjänster, mat etc... Eller bättre sjukvård? Eller lägre skatter? Varmare klimat? Själv är jag inte lockad av tex Spanien. Sydtyskland eller Frankrike kunde ju vara trevligt, men jag bor hellre här...
I vårat fall är det tre lika viktiga saker.

Mindre kriminalitet, bättre sjukvård, säkrare levnadsstandard på äldre dagar (i framtiden kommer vi behöva hjälp).

Edit. Alla har inte underbara barn som bryr sig...
 
Redigerat:
För en vanlig löntagare eller småföretagare har Sverige betydligt lägre skattetryck än Finland OCH bättre sjukvård och bättre socialskydd. Det vet vi som bor på fel sida av gränsen.

Vad det gäller Emiliias påståenden om USA vill jag påpeka att en småföretagare som du i USA före obamacare ytterst sällan hade möjlighet att få någon sjukförsäkring och därför ingen tillgång till sjukvård överhuvudtaget utom akutvård. Får se om det blir likadant efter Trumpcare.
Massor av människor där i landet dör eller blir invalidiserade av relativt lättbotade sjukdomar för att de inte har råd att betala sin sjukvård. Enligt statistiken har de oförsäkrade 40% högre dödsrisk varje år än försäkrade i samma ålder och livssituation. Man uppskattar att mellan 20000 och 45000 amerikaner dör varje år som direkt följd av att de saknar sjukförsäkring. Därtill kommer ett stort antal personliga konkurser till följd av sjukvårdskostnader.
Skulle jag bo i USA skulle jag redan ligga 6 fot djupt i amerikansk jord. Av just den här orsaken.

Litet fakta:
http://obamacarefacts.com/facts-on-deaths-due-to-lack-of-health-insurance-in-us/

Nu har vi blivit så politiska så nu tycker jag vi återgår till frågan om det är vettigt att bygga i Sverige!

Personligen skulle jag gärna bo i Sverige......I den civiliserade delen långt från storstäderna.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.