Ska man bygga nytt idag?

  • Avvakta.

    4 Röster 2,6%
  • NEJ!

    19 Röster 12,3%
  • BYGG!

    132 Röster 85,2%
  • Antal röster
    155
  • Omröstningen stängd .
BirgitS skrev:
Om det under kort tid skulle komma 100 000 svenskar till t.ex. Polen skulle det inte hjälpa att vi är högutbildade, pratar engelska och är anpassningsbara eftersom det inte finns vare sig bostäder eller anställningar för oss. I en sån situation kan vi inte få ut några pengar för de hus och lägenheter vi har i Sverige så vi skulle komma rätt barskrapade och inte ha någon möjlighet att betala för att bjuda över alla som redan bor där vid köp av ny bostad eller ha pengar för att starta upp lönsamma företag som kan anställa många högutbildade.
Har inte påstått att det skulle vara lätt, bara att vi har mycket bättre förutsättningar än de som kommer till sverige i dag
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket kan man belåna ett hus? Inte så svårt att lämna ett hus som de bedrägliga bankerna äger...
 
BirgitS
noone70 skrev:
Har inte påstått att det skulle vara lätt, bara att vi har mycket bättre förutsättningar än de som kommer till sverige i dag
Jovisst, men tyvärr hjälper det ju inte långt när gränsen skulle stängas efter 10 000 personer eller så :(
 
Jag föreslår att man inte beaktar den 100001 emigrerade svenskens mottagande i Polen när man ska bygga hus. Det är antagligen inte speciellt relevant och beslutsunderlaget är antagligen osäkert för att inte säga spekulativt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Jovisst, men tyvärr hjälper det ju inte långt när gränsen skulle stängas efter 10 000 personer eller så :(
Svensk arbetskraft är eftertraktad utomlands, allt i från snickare till ssk, läkare och forskare... det finns många fler länder än Polen
 
BirgitS skrev:
Jovisst, men tyvärr hjälper det ju inte långt när gränsen skulle stängas efter 10 000 personer eller så :(
Svensk arbetskraft är eftertraktad utomlands, allt i från snickare till ssk, läkare och forskare... det finns många fler länder än Polen

Edit: och de kan i många fall börja jobba redan från början
 
Emiliia skrev:
Enligt rapporten om nybilsregistreringar så står juridiska personer för 62,1 % av alla bilinköp under 2015 (2016 års rapport har ej kommit ut än). Det som är än mer intressant är att juridiska personer köper exempelvis Audi, BMW, Mercedes, Lexus & Volvo, medan fysiska personer köper exempelvis Dacia, Mazda, Peugeot & Seat.
Vad är det intressanta, att juridiska personer står för 62% eller vilka märken de väljer?


Bygg hus! Det kanske kostar mer initialt men du har förhoppningsvis inget/minimalt underhåll de första 15åren och reducerad fastighetsskatt några år.
Som grädde på moset får du även huset som du vill! :D
 
Jag fyllde i alternativet "Avvakta" men egentligen är mitt svar "Bygg behovsstyrt så smått och enkelt som möjligt". Bara om det finns ett mycket påtagligt behov.

Om alla människor börjar gå och extremsnåla i årtionden stannar samhället och då blir det garanterat kris. Varken individen eller samhället vinner på det. Livet rinner iväg till ingenting medan hela lokalsamhället går i stå och slutar utväcklas.
Å andra sidan tror jag fullt och fast att den sortens lånefinansierad högkonjunktur som ni har på bostadsmarknaden i den mera tätbebodda halvan av Sverige och som också i viss mån i Helsingfors är på förhand dömd att sluta med förskräckelse och bottenlös kris. I synnerhet när den åtförljs av skuldfinansierad hyperkonsumtion och sjunkande realinkomster för flertalet.

Det skall alltså vara en gyllene medelväg. Ett enkelt men rejält boende som man har råd att behålla även om inkomsterna sjunker och marknadsvärdet på fastigheten kraschar till under halva byggkostnaden och räntorna stiger radikalt.

Om landet kraschar brukar det inte finnas någonstans att ta vägen. Förutom Sverige förståss;) Här i Österbotten kan vi säkert ta emot hundra tusen av broderfolket från Norrland och börja tränga undan finnarna men skulle ni tömma Sverige på folk och låta det sjunka så hamnar de flesta av er obönhörligen i invandrarslum.

Därför måste utgångsläget vara att delta i samhällsbygget och försöka skapa en framtid där man bor och har släkt och vänner. Annars förvandlas hela världen till dels krisområden därifrån alla flyr och dels ytterligare förslummade filialer till Rinkeby. De förslummade Rinkebyfilialerna ger upphov till nya kriser och så skall ännu fler fly och så faller alla samhällen som käglor.
Flykt skall vara en sista utväg undan politiskt förtryck och etnisk rensning. Många härifrån trakten var flyktingar i Sverige under Bobrikoffdiktaturen på 1890-talet och under Stora Ofreden 1714-21 då ryssarna idkade etnisk rensning och slavjakt. Så fort de kunde for de flesta hem igen och byggde upp Österbotten.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vi byggde nytt för 9 år sen och i samma situation skulle jag göra samma sak igen.
Jag ser inte skillnaden i risk mellab bygga nytt och köpa befintligt hus
 
Om Obama och hans medlöpare ställer till ett veritabelt helvete för halva världens befolkning så hjälper nog inte ett rejält boende, styrkan att vilja bygga ett fungerande samhälle eller en bonad med texten "Hem kära hem" på väggen, då gäller bara att försöka överleva, var som helst eller explodera i småbitar i en krevad från en av de allierades splitterbomber.
Om vi ska våga bygga här hemma så måste vi kunna stå på egna ben, klara kriser och hålla oss utanför intrigerande Natoländer.
I alla tider har vi skaffat ungar och byggt hus, kryssat fram mellan hemska krig och fanatiska folkutrotningar, blivit sedda över axeln av demolerade länder och låtsaspatriotiska nationalister.
Det gäller bara att ha en stabil kurs, våga säga nej och ha en fast tro på att framtiden, precis som den tid som har passerat, är fin och vacker, för de allra flesta människor.
Det handlar bara om att inte dras med, att vara påläst och att se likheter i galenskap och förtryck.
Konfucius ni vet, den gamle gamängen som dog för ett tag sedan, han tänkte till och sa att " Där fördelningen är jämlik råder ingen fattigdom, där det råder harmoni finns ingen knapphet".
Tänk på det när vi läser om våra direktörers bonusar och den romska kvinnan i dörren till varuhuset och hennes inkomst.
Om vi accepterar den olikheten, då ska vi inte bygga för då tror vi inte på en framtid.
 
  • Gilla
anderols och 2 till
  • Laddar…
Fast krigshetsaren är snarare Obamas efterträdare.......

Annars vill jag tacka Ove för ett bra inlägg.
 
Jag har inte sett borg uttala sig så undrar lite, denna kollaps, skulle den vara ekonomisk menad så att många får gå från hus och hem? Jag antar att det som isåfall händer är att vi stackare med stora lån blir av med bostaden (pga förlorade jobb eller höjd ränta) och kvar med lånen, de som har små lån (pensionärerna) kan bo kvar och de med cash köper husen billigt. Jag har svårt att se, om det bara är en ekonomisk krasch, att alla plötsligt vill flytta till polen eller spanien. Har man blivit av med alla pengar, är det roligare att flytta till spanien? Kan man ens det om man är pank?

Men frågan är relevant, ska man precis nu köpa för lånade pengar dyra hus? Finns några risker? Risken är väl att gå i personlig konkurs och vad som följer på det. Om en rejäl nedgång kombinerat med räntor och ökad arbetslöshet kommer så kommer ju garanterat några hamna där, och det är inte kul för de individerna.

Jag resonerar att man inte ska lägga sig på gränsen, utan ha lite marginaler kvar givet att någon under en period blir arbetslös, sjuk eller tvingas byta till jobb med mindre lön. Men, blir båda av med jobbet så är det ju kört hur man än vänder på det, om man har lånat till sitt hus... Men troligen hade det inte varit kul i en hyreslägenhet om båda blir av med jobben heller...
 
heimlaga skrev:
Fast krigshetsaren är snarare Obamas efterträdare...
Jaså, är det ett konstaterat faktum?

När Barack Obama tillträde sitt ämbete var USA inblandat i fyra krig.
Obama fick snabbt Nobels fredspris av någon anledning.
Nu när han avgår är USA inblandat i sju krig.
Han har inte ens lyckats lägga ned fånglägret på Kuba, Guantanamo,
trots att det var ett av hans vallöften.

Vad har Donald Trump ställt till med menar du?

PS
Tyvärr politik, men det är väl hela den här tråden :confused:
 
Redigerat:
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
harry73
KnockOnWood skrev:
Vad har Donald Trump ställt till med menar du?
Som president inte så mycket såklart. Men på vägen ditt har han försökt reta upp några länder och egentligen kan man säga att hela hans sätt att driva affärer är något hetsig. Och han verkar inte tycka att det är en svaghet, snarare tvärtom
 
Mikael_L
heimlaga skrev:
Fast krigshetsaren är snarare Obamas efterträdare.......
Var har du fått det ifrån.

Av Trumps alla uttalanden framgår det att han har tänkt dra in precis alla Amerikanska åtaganden och insatser runt om i världen. Du måste gå till mellankrigstiden för 80-90 år sedan för att hitta en tillnärmelsevis lika isolationistiskt Amerikansk president.
Nu är det verkligt svårt att veta vad vår gode Trump verkligen kommer göra, jag har inte uppfattningen att han tycker han behöver stå för löften och uttalanden, den mannen verkar tycka att precis allt är tillåtet på vägen mot sitt mål.
Men vilda spekulationer är ju inte heller bättre, så det är väl lika bra att ta det han säger som för sant, och så får det visa sig sen. Men just detta isolationistiska strävande tror jag faktiskt är något Trump kommer genomföra så långt det går. Han har liksom aldrig väjt det minsta i denna åsikt.

Och jag tror att alla ska ta det Trump säger på allvar. Särskilt de mest knäppa och extremaste uttalanden ska verkligen amerikaner, politiker och övriga världen ta på allvar. Det blir ett spännande kommande år.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.