19 332 läst · 28 svar
19k läst
28 svar
skruvautomat - ovärderligt eller onödigt?
@Paul, tack, då är jag med, kul att få veta att det är bra grejer man har.
Grattis till 2000e inlägget!!
@Ljusbåge, var det denna du menade? http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejel-och-Bits/Bitshallare/
Intressant det där med att ladda om banden, ibland kan man behöva vara snål...
Mvh / Azkel
Grattis till 2000e inlägget!!
@Ljusbåge, var det denna du menade? http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejel-och-Bits/Bitshallare/
Intressant det där med att ladda om banden, ibland kan man behöva vara snål...
Mvh / Azkel
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Tack !Azkel skrev:
Det är inte den han menade för det är en vanlig bitshållare bara.
Dock tror jag det är detta han syftar på men hur bra de är vet jag inte och oavsett är det döden om man ska skruva mycket att hålla på med enpetare...
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejel-och-Bits/Bits-for-gipsskruv-2-st/
Att ladda om band för att spara de riktigt små pengar man pratar om skulle jag ju aldrig orka med... q(;^p
1000st lösa skruv på Byggmax kostar 90:- och de är nog bland de billigare.
1000st bandad skruv kostar på Krauta 139:- och det finns nog billigare om man letar.
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Den bitsen som Paul-Staffanstorp länkade till är det.
Den duger till en batteridriven skruvdragare, bra att ha i uthus eller för några enstaka skruvar som man missat. Ibland fupplar man med skruvautomaten så skruven inte riktigt går i. Då kommer denna väl till pass.
Att ladda om plastband.
Man sparar visserligen inte många kronor, men jag råkade ha flera hinkar med gipsskruv sen tidigare. Nu när jag har en skruvautomat vill jag inte skruva dessa manuellt längre. Det tar bara nån minut att fylla ett plastband med 50 skruvar. Man lägger det längs en springa mellan två brädor i trädgårdsbordet så går det som en dans att trycka i skruvarna.
Jag har dessutom både 1-lags, 2-lags och 3-lags gipsskruv. När jag köpte min maskin fick jag en låda med 10,000 enlags-skruv. Så jag här själv fyllt på med 2-lags och 3-lags i tomma plastband efterhand.
Och använd inte en batteridriven, den blir tung som någon sade. En elkabel är inte så mycket i vägen.
Den duger till en batteridriven skruvdragare, bra att ha i uthus eller för några enstaka skruvar som man missat. Ibland fupplar man med skruvautomaten så skruven inte riktigt går i. Då kommer denna väl till pass.
Att ladda om plastband.
Man sparar visserligen inte många kronor, men jag råkade ha flera hinkar med gipsskruv sen tidigare. Nu när jag har en skruvautomat vill jag inte skruva dessa manuellt längre. Det tar bara nån minut att fylla ett plastband med 50 skruvar. Man lägger det längs en springa mellan två brädor i trädgårdsbordet så går det som en dans att trycka i skruvarna.
Jag har dessutom både 1-lags, 2-lags och 3-lags gipsskruv. När jag köpte min maskin fick jag en låda med 10,000 enlags-skruv. Så jag här själv fyllt på med 2-lags och 3-lags i tomma plastband efterhand.
Och använd inte en batteridriven, den blir tung som någon sade. En elkabel är inte så mycket i vägen.
Redigerat:
Kanske hamnar väldigt O-T här men jag tycker inte det ser ut som en vanlig bitshållare: http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejel-och-Bits/Bitshallare/
Står något om justerbart djupstopp och att skruven hamnar på rätt djup, kan det inte vara så att den är fjäderbelastad och fungerar liknande som Ljusbåges variant?
Har ingenting med trådens egentliga innehåll men jag kunde inte låta bli...
Mvh / Azkel
Står något om justerbart djupstopp och att skruven hamnar på rätt djup, kan det inte vara så att den är fjäderbelastad och fungerar liknande som Ljusbåges variant?
Har ingenting med trådens egentliga innehåll men jag kunde inte låta bli...
Mvh / Azkel
Den bitsen för gips jag menar är i en enhet och helt stel utan rörliga delar. Kragen tar i gipsskivan när skruven är tillräckligt djupt. Kragen lämnar en liten ring på skivan men den spacklar man lätt över.
Bitsen blir utsliten efter ett tag. Men den håller säkert för kanske 20 gipsskivor eller så.
Den andra bitshållaren som Azkel länkar till ovan verkar vara en vanlig bitshållare. Man drar fram (eller bak) hylsan så lossnar bitsen. Men Biltemas beskrivning antyder att djupet är ställbart. Verkar underligt?
Bitsen blir utsliten efter ett tag. Men den håller säkert för kanske 20 gipsskivor eller så.
Den andra bitshållaren som Azkel länkar till ovan verkar vara en vanlig bitshållare. Man drar fram (eller bak) hylsan så lossnar bitsen. Men Biltemas beskrivning antyder att djupet är ställbart. Verkar underligt?
Nej man kan varken dra den fram eller tillbaka och om man med en tång skruvar "stoppet" så högt som möjligt släpper skruven inte från hållaren/bitsen. Totalt värdelös (och ändå är jag en förespråkare av budget mojänger för hemmapulare, men det finns gränser) Clas i sjön har en liknande, lite dyrare kanske bättre?? Nä då tror jag mera påLjusbåge skrev:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handver...ipsskruv-2-st/
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Personligen tycker jag inte att det är speciellt betungande med Makitas 18 voltare som jag själv kör med men det beror ju naturligtvis på hur mycket som ska skruvas.
Tycker det är helt underbart att slippa ha sladden runt benen och den eventuella skivlyften samt ett eventuellt gipsbord...
Tycker det är helt underbart att slippa ha sladden runt benen och den eventuella skivlyften samt ett eventuellt gipsbord...
Produkter som diskuteras: "skivlyften"
Skivlyft KM08300 Kongamek
För uppsättning av skivmaterial i tak
8 909 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 39 inlägg
Jag köpte Julas skruvautomat för en dryg trehundring och den funkade klockrent för att skruva upp spån och gips till ett 170 kvm hus. Kanske inget för den sanne verktygsonanisten som kräver märkesprylar för varje litet hemjobb eller för den som tänker använda den i sin dagliga verksamhet i flera år, men den gör sitt jobb utan krångel och dessutom på en bråkdel av tiden som det tar att stå med en enpetare. Ska jag räkna timpenning på min tid så har jag nog tjänat en hel del på automaten... Att man dessutom har en hand fri att lyfta, justera och fixa med är också värt en del om man är själv och jobbar. Jag blev förvånad över kvaliteten på bits etc. som jag trodde skulle ta slut i ett nafs så jag köpte på mig ett gäng extra men jag körde på samma bits till ca 8-9000 skruvar innan jag bytte och då var det inte allt för slitet. Det bits som användes till de 5-6000 sista skruvarna ser knappt använt ut.
Skruv finns på Jula som inte kostar en förmögenhet, även Biltema har skruv men jag har hört klagomål på deras band, jag har dock inte provat dem själv.
Skruv finns på Jula som inte kostar en förmögenhet, även Biltema har skruv men jag har hört klagomål på deras band, jag har dock inte provat dem själv.
Jag har två skruvautomat från Makita en för mindre/kortare och en för längre/större skruv.
Jag upplever dom som ett ovärderlig verktyg. Särskilt mär jag lägger golvtrall eller gips
med golvförlängare (1.250kr) . Det var aldrig så skönt att skruva utan att gå på knän eller
springa upp och ner en trappstege. Jag gissar att den kommer att spara dig minst 30%
av arbetstiden och en eller annan besök hos kiropraktorn.
MvH
Hobbit
Jag upplever dom som ett ovärderlig verktyg. Särskilt mär jag lägger golvtrall eller gips
med golvförlängare (1.250kr) . Det var aldrig så skönt att skruva utan att gå på knän eller
springa upp och ner en trappstege. Jag gissar att den kommer att spara dig minst 30%
av arbetstiden och en eller annan besök hos kiropraktorn.
MvH
Hobbit
Medlem
· Västmanland
· 39 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fein skruvautomat - hur står den dog mot "dom andra"?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Skruvautomat Max - Gnesta
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Skruvautomat för gips - Gnesta
Köpes, Hyres & Bytes -
Makita skruvautomat DFR550ZX1 - Stockholm
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Skruvautomat för trall 28*145- köptips?
Verktyg, Maskiner & Fordon