Y
har 80 gipsskivor som snart ska monteras, mestadels som innertak.

Ska jag ta och hyra mig en skruvautomat samt köpa gipsskruv som jag gissar kostar det dubbla pga att de sitter på ett band.

Eller är det överskattat och att skruvdragaren funkar lika bra det?

Ja har man skruvat med automat så vill man inte skruva med något annat sen. Visst går det med skruvdragaren, men tar längre tid. Skruven kan man köpa för ca 100-120 kr/1000st.

Hyr den, du kommer inte att ångra det. För tak är en batterimaskin grymt trevlig så man slipper en sladd att hålla reda på. För väggar spelar det mindre roll tycker jag men just i tak är det guld att slippa sladden.
Den snabbar upp arbetet enormt och likaså gör en riktig gipshiss det.

/Kent

• Gilla
RenoveraMera2
  • Laddar…
Jag trodde inte jag saknade en förrän jag skaffade en. En enorm skillnad att jobba med jämfört med skruvdragare.

Apropå det, (ursäkta trådkapning) jag har en gammal Hilti för bandad skruv, vet någon var man kan få tag på just bandad skruv? Verkar inte finnas på mina "vanliga" ställen...

Mvh / Azkel

Azkel, kollat ifall Biltemas passar? De passar Makitan iaf, så det kan ju va nån standard...

gadu^ skrev:
Azkel, kollat ifall Biltemas passar? De passar Makitan iaf, så det kan ju va nån standard...
Tack gadu, deras bandade skruv ser ut att passa, bara att testa antar jag.

Mvh / Azkel

Azkel skrev:
Tack gadu, deras bandade skruv ser ut att passa, bara att testa antar jag.

Mvh / Azkel
Inga problem, tänk bara på att biltemas bandskruv är PZ2 och inte PH2 så du använder rätt bits. Dock funkar PH2 bits ok också, men sliter lite...

Precis som de flesta andra så saknade jag den inte tidigare men när jag väl skaffat en så är den totalt ovärderlig oavsett hur få skivor som ska på plats i princip.
Bara vinsten av att ha ena handen fri och ha den hängande i sidan är suveränt.

Här blev det Makitas...
http://www.toolab.se/product.html/bfr550rfe-makita-automatskruvdragare-18v?category_id=41
...eftersom jag redan hade borrhammaren och slagskruvdragare i samma serie.

När jag jobbade på Hilti för många år sedan vet jag att vi hade extremt mycket reklamationer på deras automattillsats men om den blivit bättre vet jag inte.

B
skall du ha automat köp me sladd då. batteridrivna blir så tunga i längden.
tips är även att titta ner i golvet medans du laddar om när du skruvar i tak

Paul-Staffanstorp skrev:
Precis som de flesta andra så saknade jag den inte tidigare men när jag väl skaffat en så är den totalt ovärderlig oavsett hur få skivor som ska på plats i princip.
Bara vinsten av att ha ena handen fri och ha den hängande i sidan är suveränt.

Här blev det Makitas...
[länk]
...eftersom jag redan hade borrhammaren och slagskruvdragare i samma serie.

När jag jobbade på Hilti för många år sedan vet jag att vi hade extremt mycket reklamationer på deras automattillsats men om den blivit bättre vet jag inte.
Ajdå, kanske därför jag aldrig använde den. Fick den av en vän och vill minnas att jag försökte trixa lite med den men saknade ändå bandad skruv, la den i ett hörn och där har den legat i 5 år nu. Minns du Paul vad det var som strulade? Var det matningen? Den jag har är inte en tillsats utan "bara" till för detta, tror jag. Hittar den inte nu så jag har ingen modellbeteckning men den var lång minns jag, påminde lite om en liten hagelbössa.

Mvh / Azkel

Svarar delvis på min egen fråga, det är en "SF 4000" jag har. (hittade den till slut) Provkörde lite precis och den verkar lira ok. Är det skit? Var det denna ni hade reklamationer på Paul? Någon som vet vilken typ av skruv man ska ha? Standard?

Mvh / Azkel

Nu är detta ju många år sedan och jag minns inte beteckningen på magasinet som såldes då men idag är det SMD57 och det vet jag ingenting om.
Detta var i slutet av 90-talet.

Maskinen som såldes då och som jag också har är en SF4000 som du skriver och den är jättebra men det var det dåvarande magasinet som var väldigt struligt och det hängde sig mest hela tiden för folk.

Med tillsats menade jag att magasinet är en lös grej som man kan sätta på och ta av från dragaren om man vill köra med lösa skruv.

Finns många typer av bandad skruv och ett tips är att inte köpa den billigaste skiten för de banden är så mjuka i plasten vilket gärna gör att det hänger upp sig och något mer störande finns inte kan jag säga.

...och med detta fick jag in mitt inlägg nr. 2000. ;)

Jag har provat olika metoder och det finns två som fungerar.
1. Biltema har en bits med en krage. Kragen tar i gipsskivan när skruven är iskruvad. Bra lågbudgetalternativ. Pris ca 30 spänn för två st.
2. Hitachi skruvautomat. Man sätter upp en gipsskiva på nolltid. Plastremsorna kan man ladda själv med billig skruv från t.ex. Byggmax. Jag har laddat om plastbanden mer än tio ggr utan problem. Pris ca 3-4000 spänn inklusive en låda (10,000) skruvar på band.

Numera klarar jag mig inte utan skruvautomaten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.